ČÁST PRVNÍ
POSUZOVÁNÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
HLAVA I
POSUZOVÁNÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ V ČESKÉ REPUBLICE
Díl 1
Úvodní ustanovení
§ 1
Předmět úpravy
(1) Zákon v souladu s právem Evropských společenství1) upravuje posuzování
vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví (dále jen "posuzování vlivů na životní
prostředí") a postup fyzických osob, právnických osob, správních úřadů a územních
samosprávných celků (obcí a krajů) při tomto posuzování.
(2) Posuzování vlivů na životní prostředí podléhají v tomto zákoně vymezené
záměry a koncepce, jejichž provedení by mohlo závažně ovlivnit životní prostředí.
(3) Účelem posuzování vlivů na životní prostředí je získat objektivní
odborný podklad pro vydání rozhodnutí, popřípadě opatření podle zvláštních právních
předpisů,1a) a přispět tak k udržitelnému rozvoji společnosti.1b) Tento podklad je
jedním z podkladů v řízeních podle zvláštních právních předpisů.1a)
§ 2
Rozsah posuzování
Posuzují se vlivy na veřejné zdraví a vlivy na životní prostředí, zahrnující
vlivy na živočichy a rostliny, ekosystémy, půdu, horninové prostředí, vodu, ovzduší,
klima a krajinu, přírodní zdroje, hmotný majetek a kulturní památky, vymezené zvláštními
právními předpisy2) a na jejich vzájemné působení a souvislosti.
§ 3
Základní pojmy
Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) záměrem stavby, činnosti a technologie uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu,
b) koncepcí strategie, politiky, plány nebo programy zpracované nebo zadané orgánem
veřejné správy a následně orgánem veřejné správy schvalované nebo ke schválení předkládané,
c) dotčeným územím území, jehož životní prostředí a obyvatelstvo by mohlo být závažně
ovlivněno provedením záměru nebo koncepce,
d) dotčeným územním samosprávným celkem územní samosprávný celek, jehož správní obvod
alespoň zčásti tvoří dotčené území,
e) dotčeným správním úřadem správní úřad, který hájí zájmy chráněné zvláštními právními
předpisy2) a jehož územně správní obvod alespoň zčásti tvoří dotčené území, a Česká
inspekce životního prostředí,
f) příslušným úřadem Ministerstvo životního prostředí (§ 21) nebo orgán kraje v přenesené
působnosti, v jehož územně správním obvodu je navržen záměr nebo pro jehož územně
správní obvod je zpracovávána koncepce (§ 22),
g) navazujícím řízením takové řízení, ve kterém se vydává rozhodnutí podle zvláštních
právních předpisů1a), které povoluje umístění nebo provedení záměru posuzovaného
podle tohoto zákona,
h) veřejností jedna nebo více osob,
i) dotčenou veřejností
1. osoba, která může být rozhodnutím vydaným v navazujícím
řízení dotčena ve svých právech nebo povinnostech,
2. právnická osoba soukromého práva,
jejímž předmětem činnosti je podle zakladatelského právního jednání ochrana životního
prostředí nebo veřejného zdraví, a jejíž hlavní činností není podnikání nebo jiná
výdělečná činnost, která vznikla alespoň 3 roky před dnem zveřejnění informací o
navazujícím řízení podle § 9b odst. 1, případně před dnem vydání rozhodnutí podle
§ 7 odst. 6, nebo kterou podporuje svými podpisy nejméně 200 osob,
j) podporující podpisovou listinou listina s podpisy nejméně 200 osob.
Díl 2
Posuzování vlivů záměru na životní prostředí
§ 4
Předmět posuzování vlivů záměru na životní prostředí
(1) Předmětem posuzování podle tohoto zákona jsou
a) záměry uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu kategorii I a změny
těchto záměrů, pokud změna záměru vlastní kapacitou nebo rozsahem dosáhne příslušné
limitní hodnoty, je-li uvedena; tyto záměry a změny záměrů podléhají posuzování vždy,
b) změny záměru uvedeného v příloze č. 1 k tomuto zákonu kategorii
I, které by mohly mít významný negativní vliv na životní prostředí, zejména pokud
má být významně zvýšena jeho kapacita a rozsah nebo pokud se významně mění jeho technologie,
řízení provozu nebo způsob užívání a nejedná-li se o změny podle písmene a); tyto
změny záměrů podléhají posuzování, pokud se tak stanoví ve zjišťovacím řízení,
c) záměry uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu kategorii II a změny
těchto záměrů, pokud změna záměru vlastní kapacitou nebo rozsahem dosáhne příslušné
limitní hodnoty, je-li uvedena, nebo které by mohly mít významný negativní vliv na
životní prostředí, zejména pokud má být významně zvýšena jeho kapacita a rozsah nebo
pokud se významně mění jeho technologie, řízení provozu nebo způsob užívání; tyto
záměry a změny záměrů podléhají posuzování, pokud se tak stanoví ve zjišťovacím řízení,
d) záměry uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu, které nedosahují
příslušných limitních hodnot, jsou-li uvedeny (dále jen "podlimitní záměr") a příslušný
úřad stanoví, že budou podléhat zjišťovacímu řízení; tyto záměry podléhají posuzování,
pokud se tak stanoví ve zjišťovacím řízení,
e) stavby, činnosti a technologie, které podle stanoviska orgánu
ochrany přírody vydaného podle zvláštního právního předpisu2a) mohou samostatně nebo
ve spojení s jinými významně ovlivnit území evropsky významné lokality nebo ptačí
oblasti; tyto stavby, činnosti a technologie podléhají posuzování, pokud se tak stanoví
ve zjišťovacím řízení,
f) změny záměru, které by podle závazného stanoviska příslušného úřadu
vydaného podle § 9a odst. 4 mohly mít významný negativní vliv na životní prostředí;
tyto změny záměrů podléhají posuzování, pokud se tak stanoví ve zjišťovacím řízení.
(2) Předmětem posuzování podle tohoto zákona dále není záměr, popřípadě
jeho část, o kterém rozhodne vláda v případě nouzového stavu, stavu ohrožení a válečného
stavu,3) z naléhavých důvodů obrany nebo plnění mezinárodních smluv, kterými je Česká
republika vázána, a v případě, kdy záměr slouží k bezprostřednímu odvrácení důsledků
nebo ke zmírnění nepředvídatelné události, která by mohla vážně ohrozit zdraví, bezpečnost,
majetek obyvatelstva nebo životní prostředí. O záměrech, které podléhají posuzování
vlivů na životní prostředí přesahujících hranice České republiky podle § 11, tak
nelze stanovit. U záměru vyloučeného podle věty první tohoto odstavce je vláda povinna
a) o tomto rozhodnutí spolu s odůvodněním informovat přiměřeně podle
§ 16 veřejnost,
b) zvážit možnost jiného posouzení jeho vlivu na životní prostředí
za účasti veřejnosti a o výsledcích tohoto posouzení informovat podle § 16 veřejnost,
c) před vydáním rozhodnutí, popřípadě opatření podle zvláštních právních
předpisů1a) informovat Evropskou komisi o důvodech vyloučení podle věty první tohoto
odstavce a poskytnout jí informace zveřejněné v rámci případného posouzení podle
písmene b).
§ 5
Způsob posuzování vlivů záměru na životní prostředí
(1) Posuzování zahrnuje zjištění, popis, posouzení a vyhodnocení předpokládaných
přímých a nepřímých vlivů provedení i neprovedení záměru na životní prostředí.
(2) Při posuzování vlivů záměru na životní prostředí se vychází ze stavu
životního prostředí v dotčeném území v době oznámení záměru. V dlouhodobém záměru
se jeho jednotlivé etapy posuzují samostatně a v kontextu vlivů záměru jako celku.
(3) Při posuzování záměru se hodnotí vlivy na životní prostředí při jeho
přípravě, provádění, provozování i jeho ukončení, popřípadě důsledky jeho likvidace
a dále sanace nebo rekultivace území, pokud povinnost sanace nebo rekultivace stanoví
zvláštní právní předpis.1a) Posuzuje se běžné provozování i možnost havárie.4)
(4) Posuzování záměru zahrnuje i návrh opatření k předcházení nepříznivým
vlivům na životní prostředí provedením záměru, k vyloučení, snížení, zmírnění nebo
minimalizaci těchto vlivů, popřípadě ke zvýšení příznivých vlivů na životní prostředí
provedením záměru, a to včetně vyhodnocení předpokládaných účinků navrhovaných opatření.
§ 6
Oznámení
(1) Ten, kdo hodlá provést záměr (dále jen "oznamovatel"), je povinen
předložit oznámení záměru (dále jen "oznámení") příslušnému úřadu. Pokud je záměr
navrhován na území více krajů, zasílá oznamovatel oznámení Ministerstvu životního
prostředí (dále jen "ministerstvo"). V tomto případě ministerstvo rozhodne o tom,
který krajský úřad je příslušný k provedení posouzení, a postoupí mu neprodleně oznámení
k dalšímu řízení.
(2) Pokud se jedná o podlimitní záměr, je oznamovatel povinen předložit
jeho oznámení písemně v jednom vyhotovení nebo elektronickou datovou zprávou, která
je podepsána uznávaným elektronickým podpisem4a). Náležitosti oznámení podlimitního
záměru stanoví příloha č. 3a k tomuto zákonu.
(3) Příslušný úřad na základě oznámení podlimitního záměru a s přihlédnutím
k zásadám uvedeným v příloze č. 2 k tomuto zákonu sdělí do 15 dnů oznamovateli, zda
bude podlimitní záměr podléhat zjišťovacímu řízení, a zároveň toto sdělení zveřejní
na internetu.
(4) Oznamovatel je povinen předložit oznámení záměru písemně a na technickém
nosiči dat, popřípadě zaslat elektronickou poštou (dále jen "v elektronické podobě"),
a to v počtu vyhotovení stanoveném dohodou s příslušným úřadem. Náležitosti oznámení
záměru podle § 4 odst. 1 písm. a), b), c) a e) stanoví příloha č. 3 k tomuto zákonu.
Pokud se jedná o záměr, který podléhá posouzení podle přílohy č. 1 k tomuto zákonu,
musí oznamovatel vždy uvést nástin studovaných hlavních variant a stěžejní důvody
pro jeho volbu vzhledem k vlivu na životní prostředí.
(5) Oznamovatel může předložit oznámení s obsahem a rozsahem podle přílohy
č. 4 k tomuto zákonu, a to v počtu vyhotovení stanoveném dohodou s příslušným úřadem.
U záměrů a změn záměrů podle § 4 odst. 1 písm. a), b) a c) může oznamovatel předložit
místo oznámení dokumentaci vlivů záměru na životní prostředí (dále jen "dokumentace")
podle přílohy č. 4 k tomuto zákonu; v tomto případě se dále postupuje podle § 8.
U záměrů, které podléhají posuzování vlivů na životní prostředí přesahujících hranice
České republiky podle § 11, se oznámení předkládá vždy.
(6) Pokud oznámení splňuje náležitosti podle odstavce 4 nebo odstavce
5 věty první, zajistí příslušný úřad do 7 pracovních dnů ode dne jeho obdržení zveřejnění
informace o oznámení podle § 16 a na internetu vždy zveřejní alespoň textovou část
oznámení. Příslušný úřad v téže lhůtě zašle kopii oznámení s žádostí o vyjádření
dotčeným správním úřadům a dotčeným územním samosprávným celkům. Orgán kraje v přenesené
působnosti (dále jen "orgán kraje") v téže lhůtě zašle kopii oznámení ministerstvu.
(7) Veřejnost, dotčená veřejnost, dotčené správní úřady a dotčené územní
samosprávné celky mohou zaslat písemné vyjádření k oznámení příslušnému úřadu do
20 dnů ode dne zveřejnění informace o oznámení. K vyjádřením zaslaným po lhůtě příslušný
úřad nemusí přihlížet.
§ 7
Zjišťovací řízení
(1) Cílem zjišťovacího řízení u záměrů a změn záměrů uvedených v §
4 odst. 1 písm. a) je upřesnění informací, které je vhodné uvést do dokumentace,
a to se zřetelem na
a) povahu konkrétního záměru nebo druh záměru,
b) faktory životního prostředí uvedené v § 2, které mohou být provedením záměru ovlivněny,
c) současný stav poznatků a metody posuzování.
(2) U záměrů a změn záměrů uvedených v § 4 odst. 1 písm. b) až f) je
cílem zjišťovacího řízení zjištění, zda záměr nebo jeho změna může mít významný vliv
na životní prostředí, případně zda záměr může samostatně nebo ve spojení s jinými
významně ovlivnit území evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti, a zda bude
posuzován podle tohoto zákona. Je-li výsledkem takového posouzení zjištění, že záměr
má být posuzován podle tohoto zákona, je předmětem zjišťovacího řízení také upřesnění
podle odstavce 1.
(3) Zjišťovací řízení se zahajuje na podkladě oznámení a provádí se
podle zásad uvedených v příloze č. 2 k tomuto zákonu. Při určování, zda záměr nebo
změna záměru může mít významné vlivy na životní prostředí, přihlíží příslušný úřad
vždy k
a) povaze a rozsahu záměru a jeho umístění,
b) okolnosti, zda záměr nebo změna záměru svou kapacitou dosahuje limitních hodnot
uvedených u záměrů příslušného druhu v příloze č. 1 k tomuto zákonu kategorie II,
c) obdrženým vyjádřením veřejnosti, dotčené veřejnosti, dotčených správních úřadů
a dotčených územních samosprávných celků.
(4) Zjišťovací řízení ukončí příslušný úřad nejdéle do 45 dnů ode dne
zveřejnění informace o oznámení podle § 16. Odůvodněný písemný závěr neprodleně zašle
příslušný úřad oznamovateli a zveřejní jej podle § 16.
(5) Dojde-li příslušný úřad k závěru, že záměr podle odstavce 2 má být
posuzován podle tohoto zákona, vydá o tom odůvodněný písemný závěr obsahující základní
údaje o záměru v rozsahu bodů B.I.1. až B.I.4. a B.I.6. přílohy č. 3 k tomuto zákonu
a úvahy, kterými se řídil při hodnocení zásad uvedených v příloze č. 2 k tomuto zákonu.
(6) Dojde-li příslušný úřad k závěru, že záměr nebo jeho změna nebudou
posuzovány podle tohoto zákona, vydá o tom rozhodnutí, které je prvním úkonem v řízení.
V rozhodnutí se uvedou základní údaje o záměru v rozsahu bodů B.I.1. až B.I.4. a
B.I.6. přílohy č. 3 k tomuto zákonu a úvahy, kterými se příslušný úřad řídil při
hodnocení zásad uvedených v příloze č. 2 k tomuto zákonu. Rozhodnutí se zveřejňuje
způsobem podle § 16 a doručuje veřejnou vyhláškou. Právo podat odvolání proti rozhodnutí
má oznamovatel a dotčená veřejnost uvedená v § 3 písm. i) bodě 2. Splnění podmínek
podle § 3 písm. i) bodu 2 doloží dotčená veřejnost v odvolání.
(7) Pokud bylo předloženo oznámení s náležitostmi podle přílohy č. 4
k tomuto zákonu a příslušný úřad neobdržel žádné odůvodněné nesouhlasné vyjádření
k němu, může v odůvodněném písemném závěru zjišťovacího řízení stanovit, že dokumentaci
není třeba zpracovávat a oznámení se považuje za dokumentaci. V opačném případě příslušný
úřad na základě vyjádření podle věty první v odůvodněném písemném závěru zjišťovacího
řízení stanoví rozsah dopracování oznámení tak, aby mohlo nahradit dokumentaci.
(8) V odůvodněném písemném závěru zjišťovacího řízení může příslušný
úřad navrhnout zpracování variant řešení záměru, které se zpravidla liší umístěním,
kapacitou, použitou technologií či okamžikem provedení, jestliže je jejich provedení
účelné a z technických hledisek možné.
(9) Dotčená veřejnost uvedená v § 3 písm. i) bodě 2 se může žalobou domáhat
zrušení rozhodnutí vydaného ve zjišťovacím řízení, že záměr nebo jeho změna nebudou
posuzovány podle tohoto zákona, a napadat hmotnou nebo procesní zákonnost tohoto
rozhodnutí. Pro účely postupu dle věty první se má za to, že dotčená veřejnost uvedená
v § 3 písm. i) bodě 2 má práva, na kterých může být rozhodnutím vydaným ve zjišťovacím
řízení, že záměr nebo jeho změna nebudou posuzovány podle tohoto zákona, zkrácena.
(10) O žalobě proti rozhodnutí vydanému ve zjišťovacím řízení rozhodne
soud do 90 dnů poté, kdy žaloba došla soudu..
§ 8
Dokumentace
(1) Nejde-li o postup podle § 6 odst. 5, zajistí oznamovatel na základě
oznámení, vyjádření k oznámení podle § 6 odst. 7 a závěru zjišťovacího řízení podle
§ 7 zpracování dokumentace v písemné podobě v počtu vyhotovení stanoveném dohodou
s příslušným úřadem a v elektronické podobě. V odůvodněných případech, zejména z
technických a ekonomických důvodů, může příslušný úřad upustit od elektronické podoby
mapových, obrazových nebo grafických příloh dokumentace. Náležitosti dokumentace
jsou uvedeny v příloze č. 4 k tomuto zákonu.
(2) Pokud příslušný úřad dojde k závěru, že dokumentace neobsahuje náležitosti
na základě tohoto zákona, vrátí ji do 10 pracovních dnů ode dne, kdy mu byla doručena,
oznamovateli; jinak ji v téže lhůtě zašle k vyjádření dotčeným správním úřadům a
dotčeným územním samosprávným celkům a zajistí zveřejnění informace o dokumentaci
podle § 16 a na internetu zveřejní vždy alespoň textovou část dokumentace. Příslušný
úřad bez zbytečného odkladu doručí dokumentaci zpracovateli posudku o vlivech záměru
na životní prostředí (dále jen "posudek").
(3) Veřejnost, dotčená veřejnost, dotčené správní úřady a dotčené územní
samosprávné celky se mohou vyjádřit k dokumentaci u příslušného úřadu, a to písemně
do 30 dnů od zveřejnění informace o dokumentaci. K vyjádřením zaslaným po lhůtě úřad
nemusí přihlížet.
(4) Příslušný úřad doručí došlá vyjádření neprodleně po jejich obdržení
zpracovateli posudku.
(5) Příslušný úřad může na základě obdržených vyjádření k dokumentaci
nebo na základě doporučení zpracovatele posudku, nejdéle však do 40 dnů ode dne,
kdy byla dokumentace záměru doručena zpracovateli posudku, vrátit oznamovateli tuto
dokumentaci k přepracování nebo doplnění.
(6) V případě vrácení dokumentace podle odstavce 5 se s doplněnou nebo
přepracovanou dokumentací nakládá podle odstavce 2. Příslušný úřad doplněnou nebo
přepracovanou dokumentaci předá neprodleně zpracovateli posudku. Doplnění dokumentace
může být zasláno k vyjádření dotčeným správním úřadům a dotčeným územním samosprávným
celkům a zveřejněno podle § 16 až současně s posudkem.
§ 9
Posudek
(1) Příslušný úřad smluvně zajistí zpracování posudku osobou k tomu oprávněnou
podle § 19 (dále jen "zpracovatel posudku").
(2) Zpracovatel posudku zpracuje tento posudek na základě dokumentace,
popřípadě oznámení a všech podaných vyjádření k nim. Náležitosti posudku jsou uvedeny
v příloze č. 5 k tomuto zákonu.
(3) Doba pro zpracování posudku nesmí být delší než 60 dnů ode dne, kdy
byla dokumentace včetně všech obdržených vyjádření k ní zpracovateli posudku doručena.
Tato lhůta může být v odůvodněných, zejména složitých, případech překročena, nejdéle
však o dalších 30 dnů.
(4) Pokud si zpracovatel posudku vyžádá dílčí podklady k ověření údajů
o vlivech provedení záměru na životní prostředí od jiných odborníků, je povinen tuto
skutečnost v posudku uvést. Ten, kdo se podílel na zpracování oznámení nebo dokumentace,
se nemůže ani dílčím způsobem zúčastnit na zpracování posudku.
(5) Zpracovatel posudku nesmí posuzovanou dokumentaci přepracovávat ani
ji doplňovat.
(6) Oznamovatel je povinen na vlastní náklady poskytnout zpracovateli
posudku podklady, které byly použity pro zpracování dokumentace a další údaje nezbytné
pro zpracování posudku, a to do 5 pracovních dnů ode dne, kdy obdržel žádost zpracovatele
posudku.
(7) Zpracovatel posudku zašle posudek příslušnému úřadu v dohodnutém
počtu, termínu a formě. Pokud posudek splňuje náležitosti podle odstavce 2, zašle
jej příslušný úřad do 10 pracovních dnů ode dne jeho obdržení oznamovateli, dotčeným
správním úřadům a dotčeným územním samosprávným celkům. V téže lhůtě zveřejní posudek
na internetu a zajistí zveřejnění informace o posudku záměru podle § 16. Pokud posudek
nesplňuje náležitosti podle tohoto zákona, příslušný úřad jej vrátí do 10 pracovních
dnů ode dne obdržení zpracovateli posudku k doplnění nebo přepracování.
(8) Veřejnost, dotčená veřejnost, dotčené správní úřady a dotčené územní
samosprávné celky mohou zaslat příslušnému úřadu písemné vyjádření k posudku ve lhůtě
do 30 dnů ode dne zveřejnění informace o něm, popřípadě se k němu vyjádřit na veřejném
projednání podle § 17. K vyjádřením zaslaným po uplynutí této lhůty úřad při dalším
postupu nemusí přihlížet.
(9) Příslušný úřad může upustit od konání veřejného projednání dokumentace
a posudku podle § 17, neobdržel-li žádné odůvodněné nesouhlasné vyjádření k dokumentaci.
(10) Zpracovatel posudku vypořádá obdržená písemná vyjádření k posudku
a vyjádření z veřejného projednání a na jejich základě popřípadě upraví návrh stanoviska.
Toto vypořádání předá spolu s návrhem stanoviska příslušnému úřadu do 10 dnů po uplynutí
lhůty podle odstavce 8.
§ 9a
Závazné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí
(1) Příslušný úřad vydá na základě dokumentace, popřípadě oznámení, posudku
a veřejného projednání podle § 17 a vyjádření k nim uplatněných závazné stanovisko
k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí (dále jen „stanovisko“) ve
lhůtě do 30 dnů ode dne uplynutí lhůty pro vyjádření k posudku. Náležitosti stanoviska
jsou uvedeny v příloze č. 6 k tomuto zákonu.
(2) Příslušný úřad zašle stanovisko oznamovateli, dotčeným správním úřadům
a dotčeným územním samosprávným celkům a zajistí jeho zveřejnění podle § 16.
(3) Stanovisko je podkladem pro vydání rozhodnutí podle zvláštních právních
předpisů. Stanovisko předkládá oznamovatel v žádosti jako jeden z podkladů pro navazující
řízení podle těchto předpisů. Platnost stanoviska je 5 let ode dne jeho vydání. Platnost
stanoviska může být na žádost oznamovatele prodloužena o 5 let, a to i opakovaně,
pokud oznamovatel písemně prokáže, že nedošlo k podstatným změnám realizace záměru,
podmínek v dotčeném území, k novým znalostem souvisejícím s věcným obsahem dokumentace
a vývoji nových technologií využitelných v záměru. Tato lhůta se přerušuje, pokud
bylo zahájeno navazující řízení podle zvláštních právních předpisů1a).
(4) Nejméně 30 dnů před podáním žádosti o zahájení navazujícího řízení
předloží oznamovatel příslušnému úřadu dokumentaci pro příslušné navazující řízení
včetně úplného popisu případných změn oproti záměru, ke kterému bylo vydáno stanovisko.
Příslušný úřad ověří na základě oznámení o zahájení řízení zaslaného tomuto úřadu
správním orgánem příslušným k vedení navazujícího řízení každý záměr a vydá nesouhlasné
závazné stanovisko, jestliže došlo ke změnám záměru, které by mohly mít významný
negativní vliv na životní prostředí, zejména ke zvýšení jeho kapacity a rozsahu nebo
ke změně jeho technologie, řízení provozu nebo způsobu užívání. Tyto změny jsou předmětem
posuzování podle § 4 odst. 1 písm. f). Jestliže nedošlo ke změnám záměru podle věty
druhé, příslušný úřad závazné stanovisko nevydá. Nesouhlasné závazné stanovisko může
příslušný úřad vydat také tehdy, pokud dokumentace podle věty první nebyla předána
včas nebo pokud popis případných změn není úplný.
(5) Příslušný úřad vydá závazné stanovisko k ověření změn záměru vždy,
pokud je navazujícím řízením stavební řízení, a dále také v případě, že navazujícím
řízením je řízení o změně stavby před jejím dokončením.
Navazující řízení
§ 9b
(1) Správní orgán příslušný k vedení navazujícího řízení zveřejňuje
postupem podle § 25 správního řádu spolu s oznámením o zahájení řízení
a) žádost spolu s upozorněním, že se jedná o záměr posouzený podle tohoto zákona,
případně záměr podléhající posuzování vlivů na životní prostředí přesahujících hranice
České republiky, spolu s informací, kde lze nahlédnout do příslušné dokumentace pro
navazující řízení,
b) informace o předmětu a povaze rozhodnutí, které má být v navazujícím řízení vydáno,
c) informace o tom, kde se lze seznámit s dokumenty pořízenými v průběhu posuzování,
které byly zveřejněny podle § 16,
d) informace o podmínkách zapojení veřejnosti do řízení podle § 9c odst. 1 a podle
zvláštních právních předpisů, kterými se rozumí především informace o místě a čase
konání případného veřejného ústního jednání, o lhůtě pro uplatnění připomínek veřejnosti
k záměru a o případných důsledcích zmeškání takové lhůty, informace o tom, zda a
případně v jaké lhůtě může veřejnost nahlížet do podkladů rozhodnutí, o dotčených
orgánech a informace o možnostech dotčené veřejnosti účastnit se navazujícího řízení
podle § 9c odst. 3 a 4.
Informace se považuje za zveřejněnou vyvěšením na úřední desce správního orgánu,
který navazující řízení vede. Informace musí být vyvěšena po dobu 30 dnů.
(2) Správní orgán příslušný k vedení navazujícího řízení v součinnosti
s dotčenými orgány poskytne na žádost žadatele o vydání rozhodnutí v navazujícím
řízení kdykoliv před jeho zahájením předběžnou informaci o požadavcích na údaje a
podklady, které má žadatel předložit k žádosti o vydání rozhodnutí. Poskytnutá předběžná
informace platí 1 rok ode dne jejího vydání.
(3) Navazující řízení se vždy považuje za řízení s velkým počtem účastníků
podle správního řádu.
(4) Správní orgán příslušný k vedení navazujícího řízení zajistí
v průběhu řízení zpřístupnění
a) vyjádření a závazných stanovisek dotčených orgánů, která byla vydána pro účely
navazujícího řízení,
b) jiných podkladů pro vydání rozhodnutí, považuje-li to správní orgán za účelné.
(5) Správní orgán při svém rozhodování v navazujícím řízení, pokud
jde o podklady pro rozhodnutí, vychází také z dokumentace, popřípadě oznámení, připomínek
veřejnosti, vyjádření dotčeného státu při mezistátním posuzování podle § 13 a výsledků
veřejného ústního jednání, bylo-li konáno.
§ 9c
(1) Veřejnost může v navazujícím řízení uplatňovat připomínky k záměru.
Připomínky lze uplatnit ve lhůtě do 30 dnů od zveřejnění informací podle § 9b odst.
1 na úřední desce, nestanoví-li zvláštní právní předpis či správní orgán příslušný
k vedení navazujícího řízení lhůtu delší.
(2) Správní orgán v odůvodnění svého rozhodnutí uvede i vypořádání
připomínek veřejnosti.
(3) Pokud se podáním písemného oznámení přihlásí správnímu orgánu,
který navazující řízení vede, do 30 dnů ode dne zveřejnění informací podle § 9b odst.
1, stává se účastníkem navazujícího řízení též
a) obec dotčená záměrem, nebo
b) dotčená veřejnost uvedená v § 3 písm. i) bodě 2.
(4) Odvolání proti rozhodnutí vydanému v navazujícím řízení může podat
také dotčená veřejnost uvedená v § 3 písm. i) bodě 2, a to i v případě, že nebyla
účastníkem řízení v prvním stupni.
(5) Splnění podmínek podle § 3 písm. i) bodu 2 doloží dotčená veřejnost
v podání písemného oznámení podle odstavce 3 nebo v odvolání podle odstavce 4.
§ 9d
(1) Dotčená veřejnost uvedená v § 3 písm. i) bodě 2 se může žalobou
domáhat zrušení rozhodnutí vydaného v navazujícím řízení a napadat hmotnou nebo procesní
zákonnost tohoto rozhodnutí. Pro účely postupu dle věty první se má za to, že dotčená
veřejnost uvedená v § 3 písm. i) bodě 2 má práva, na kterých může být rozhodnutím
vydaným v navazujícím řízení zkrácena.
(2) O žalobách proti rozhodnutím vydaným v navazujících řízeních rozhodne
soud do 90 dnů poté, kdy žaloba došla soudu. Soud i bez návrhu rozhodne o přiznání
odkladného účinku žalobě nebo o předběžném opatření podle soudního řádu správního.
Soud přizná žalobě odkladný účinek nebo nařídí předběžné opatření, hrozí-li nebezpečí,
že realizací záměru může dojít k závažným škodám na životním prostředí.
§ 9e
Náležitosti podporující podpisové listiny
V záhlaví podporující podpisové listiny a na každém jejím očíslovaném
podpisovém archu se uvede alespoň název záměru a skutečnost, že listina je určena
na podporu
a) podání písemného oznámení, kterým se dotčená veřejnost přihlašuje k účasti v navazujícím
řízení, nebo
b) odvolání proti rozhodnutí podle § 7 odst. 6 nebo proti rozhodnutí vydanému v navazujícím
řízení.
Každá osoba podporující podání písemného oznámení nebo odvolání uvede na podpisový
arch své jméno, příjmení, datum narození a adresu místa pobytu a připojí vlastnoruční
podpis. Podporující podpisovou listinu lze použít pro veškerá navazující řízení k
danému záměru.
§ 10
zrušen
Díl 3
Posuzování vlivů koncepce na životní prostředí
§ 10a
Předmět posuzování vlivů koncepce na životní prostředí
(1) Předmětem posuzování vlivů koncepce na životní prostředí (dále jen
"posuzování koncepce") podle tohoto zákona jsou
a) koncepce, které stanoví rámec
pro budoucí povolení záměrů uvedených v příloze č. 1, zpracovávané v oblasti zemědělství,
lesního hospodářství, myslivosti, rybářství, nakládání s povrchovými nebo podzemními
vodami, energetiky, průmyslu, dopravy, odpadového hospodářství, telekomunikací, cestovního
ruchu, územního plánování, regionálního rozvoje a životního prostředí včetně ochrany
přírody, koncepce, u nichž nutnost jejich posouzení, s ohledem na možný vliv na životní
prostředí, vyplývá ze zvláštního právního předpisu, a dále koncepce spolufinancované
z prostředků fondů Evropských společenství; tyto koncepce podléhají posuzování vždy,
pokud je dotčené území tvořeno územním obvodem více než jedné obce,
b) koncepce podle
písmena a), u nichž je dotčené území tvořeno územním obvodem pouze jedné obce, pokud
se tak stanoví ve zjišťovacím řízení podle § 10d,
c) změny koncepcí podle písmen
a) a b), pokud se tak stanoví ve zjišťovacím řízení podle § 10d.
(2) Předmětem posuzování podle tohoto zákona nejsou
a) koncepce zpracovávané
pouze pro účely obrany státu,
b) koncepce zpracovávané pro případ mimořádných událostí,
při kterých dochází k závažnému a bezprostřednímu ohrožení životního prostředí, zdraví,
bezpečnosti nebo majetku osob,4a)
c) finanční a rozpočtové koncepce.
§ 10b
Způsob posuzování vlivů koncepce na životní prostředí
(1) Posuzování koncepce zahrnuje zjištění, popis a zhodnocení předpokládaných
přímých a nepřímých vlivů provedení i neprovedení koncepce a jejích cílů, a to pro
celé období jejího předpokládaného provádění.
(2) Posuzování koncepce vychází ze stavu životního prostředí v dotčeném
území v době podání oznámení o zpracování koncepce (dále jen "oznámení koncepce"),
s přihlédnutím ke vlivům jiných koncepcí nebo záměrů, které budou uskutečněny před
provedením koncepce nebo v průběhu jejího provádění, popřípadě jejichž provedení
je zamýšleno.
(3) Při posuzování koncepce podle tohoto zákona mohou být využity údaje
z jiného posuzování, pokud odpovídají údajům podle tohoto zákona.
(4) Při posuzování koncepce se navrhují a posuzují opatření k předcházení
nepříznivých vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví, k vyloučení, snížení, zmírnění
nebo kompenzaci těchto vlivů, popřípadě ke zvýšení příznivých vlivů na životní prostředí
a veřejné zdraví provedením koncepce, včetně vyhodnocení předpokládané účinnosti
navrhovaných opatření. Je-li koncepce řešena ve variantách, je nutné posuzování podle
tohoto zákona provést pro všechny varianty.
§ 10c
Oznámení koncepce
(1) Ten, kdo předkládá podnět ke zpracování koncepce (dále jen "předkladatel"),
je povinen předložit oznámení koncepce příslušnému úřadu v listinné a v elektronické
podobě. Náležitosti oznámení koncepce stanoví příloha č. 7 k tomuto zákonu.
(2) Pokud oznámení koncepce splňuje náležitosti podle odstavce 1, zašle
příslušný úřad do 10 dnů ode dne jeho obdržení kopii tohoto oznámení k vyjádření
dotčeným správním úřadům a dotčeným územním samosprávným celkům. V téže lhůtě zveřejní
oznámení na internetu a zajistí zveřejnění informace o oznámení podle § 16. Orgán
kraje v téže lhůtě zašle kopii oznámení ministerstvu.
(3) Každý může zaslat své písemné vyjádření k oznámení koncepce příslušnému
úřadu ve lhůtě do 20 dnů ode dne jeho zveřejnění. K vyjádřením zaslaným po lhůtě
příslušný úřad nepřihlíží.
§ 10d
Zjišťovací řízení
(1) Cílem zjišťovacího řízení je upřesnění obsahu a rozsahu vyhodnocení
vlivů koncepce na životní prostředí a veřejné zdraví (dále jen "vyhodnocení"). U
koncepce uvedené v § 10a odst. 1 písm. b) a c) je cílem zjišťovacího řízení také
zjištění, zda koncepce nebo změna koncepce bude posuzována podle tohoto zákona.
(2) Příslušný úřad provede zjišťovací řízení na podkladě oznámení, vyjádření
k němu obdržených a podle kritérií uvedených v příloze č. 8 k tomuto zákonu a ukončí
jej nejpozději do 35 dnů ode dne zveřejnění oznámení koncepce písemným závěrem zjišťovacího
řízení.
(3) Pokud koncepce podléhá posuzování podle tohoto zákona, příslušný
úřad v závěru zjišťovacího řízení stanoví
a) obsah a rozsah vyhodnocení, včetně požadavku
na zpracování v úvahu přicházejících variant koncepce,
b) v jakém počtu vyhotovení
má být příslušnému úřadu předán návrh koncepce.
(4) V závěru zjišťovacího řízení příslušný úřad dále navrhne průběh posuzování
koncepce včetně konání veřejného projednání.
(5) Nejde-li o koncepci podle odstavce 3, je příslušný úřad povinen uvést
v závěru zjišťovacího řízení důvody, pro které není posuzování podle tohoto zákona
požadováno.
(6) Příslušný úřad zašle závěr zjišťovacího řízení neprodleně předkladateli,
dotčeným správním úřadům a dotčeným územním samosprávným celkům a zároveň jej zveřejní
podle § 16.
§ 10e
Průběh posuzování vlivů koncepce na životní prostředí
(1) Předkladatel je povinen do 30 dnů ode dne obdržení závěru zjišťovacího
řízení zajistit osobu oprávněnou ke zpracování vyhodnocení podle § 19 (dále jen "posuzovatel")
a informovat o tom příslušný úřad, který tuto informaci neprodleně zveřejní na internetu.
(2) Předkladatel je povinen spolupracovat s posuzovatelem při zpracování
vyhodnocení, zejména mu předávat vyjádření došlá v průběhu zpracování návrhu koncepce.
(3) Za úplné a objektivní zpracování vyhodnocení je odpovědný posuzovatel.
Náležitosti vyhodnocení jsou uvedeny v příloze č. 9 k tomuto zákonu.
(4) Posuzovatel je oprávněn požadovat informace nezbytné pro zpracování
vyhodnocení u předkladatele, příslušného úřadu, dotčených správních úřadů a dotčených
územních samosprávných celků a ty jsou povinny mu informace v potřebném rozsahu poskytnout.
Odmítnout poskytnutí informace je možné pouze za podmínek stanovených zvláštními
právními předpisy.4c)
§ 10f
Návrh koncepce
(1) Předkladatel je povinen předat příslušnému úřadu návrh koncepce v listinné
a v elektronické podobě. Nedílnou součástí návrhu koncepce je vyhodnocení zpracované
posuzovatelem.
(2) Pokud vyhodnocení obsahuje náležitosti podle přílohy č. 9, zašle příslušný
úřad návrh koncepce do 10 dnů ode dne, kdy mu byl doručen, k vyjádření dotčeným správním
úřadům a dotčeným územním samosprávným celkům. V téže lhůtě zveřejní návrh koncepce
na internetu a zajistí zveřejnění informace o návrhu koncepce podle § 16. Pokud vyhodnocení
neobsahuje náležitosti podle přílohy č. 9, vrátí jej příslušný úřad k doplnění.
(3) Předkladatel je povinen zveřejnit informaci o místě a času konání veřejného
projednání návrhu koncepce na své úřední desce, na internetu a nejméně ještě jedním
v dotčeném území obvyklým způsobem (například v tisku apod.), a to nejméně 10 dnů
před jeho konáním. Současně je povinen o místě a času konání tohoto veřejného projednání
informovat příslušný úřad.
(4) Veřejné projednání návrhu koncepce nemůže být konáno dříve než po uplynutí
30 dnů ode dne předložení návrhu koncepce příslušnému úřadu. Předkladatel je povinen
nejpozději do 5 dnů ode dne konání veřejného projednání návrhu koncepce zaslat zápis
z tohoto veřejného projednání příslušnému úřadu a současně jej zveřejnit na internetu.
(5) Každý může zaslat své písemné vyjádření k návrhu koncepce příslušnému
úřadu nejpozději do 5 dnů ode dne konání veřejného projednání návrhu koncepce. V
téže lhůtě může zaslat předkladatel příslušnému úřadu své písemné vyjádření k vyhodnocení.
K vyjádřením zaslaným po lhůtě příslušný úřad nepřihlíží.
(6) Na veřejné projednání návrhu koncepce se nevztahuje § 17 odst. 1 až
6.
§ 10g
Stanovisko k návrhu koncepce
(1) Příslušný úřad vydá na základě návrhu koncepce, vyjádření k němu podaných
a veřejného projednání stanovisko k posouzení vlivů provádění koncepce na životní
prostředí a veřejné zdraví (dále jen "stanovisko ke koncepci") ve lhůtě do 30 dnů
ode dne obdržení zápisu z veřejného projednání návrhu koncepce.
(2) Příslušný úřad může ve svém stanovisku vyjádřit nesouhlas s návrhem
koncepce z hlediska možných negativních vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví,
dále může navrhnout jeho doplnění, popřípadě navrhnout kompenzační opatření a opatření
ke sledování vlivů provádění koncepce na životní prostředí a veřejné zdraví.
(3) Příslušný úřad stanovisko ke koncepci neprodleně po jeho vydání zašle
předkladateli, dotčeným správním úřadům a dotčeným územním samosprávným celkům a
zároveň jej zveřejní podle § 16.
(4) Bez stanoviska ke koncepci nemůže být koncepce schválena. Schvalující
orgán je povinen zohlednit požadavky a podmínky vyplývající ze stanoviska ke koncepci,
popřípadě pokud toto stanovisko požadavky a podmínky obsahuje a do koncepce nejsou
zahrnuty nebo jsou zahrnuty pouze zčásti, je schvalující orgán povinen svůj postup
odůvodnit.
(5) Schvalující orgán je povinen zveřejnit schválenou koncepci, odůvodnění
podle odstavce 4 a opatření pro zajištění sledování a rozboru vlivů koncepce na životní
prostředí a veřejné zdraví podle § 10h. O tomto zveřejnění je povinen do 7 pracovních
dnů informovat příslušný úřad, dotčené správní úřady a dotčené územní samosprávné
celky.
§ 10h
Sledování a rozbor vlivů koncepce na životní prostředí a veřejné zdraví
(1) Předkladatel je povinen zajistit sledování a rozbor vlivů schválené
koncepce na životní prostředí a veřejné zdraví. Pokud zjistí, že provádění koncepce
má nepředvídané závažné negativní vlivy na životní prostředí nebo veřejné zdraví,
je povinen zajistit přijetí opatření k odvrácení nebo zmírnění takových vlivů, informovat
o tom příslušný úřad a dotčené správní úřady a současně rozhodnout o změně koncepce.
(2) Dotčené správní úřady v rámci své působnosti podle zvláštních právních
předpisů2) sledují vlivy schválené koncepce na životní prostředí a veřejné zdraví
a jsou oprávněny podat podnět ke změně koncepce, nelze-li v dohodě se schvalujícím
orgánem nepředvídané závažné negativní vlivy podle odstavce 1 odvrátit nebo zmírnit
jinak.
§ 10i
Zvláštní ustanovení pro posuzování vlivů politiky územního rozvoje a územně
plánovací dokumentace na životní prostředí
(1) Při posuzování vlivů politiky územního rozvoje, zásad územního rozvoje
a územního plánu na životní prostředí se postupuje podle zvláštního právního předpisu4b).
Ustanovení § 20, § 21 písm. l) a § 22 písm. e) tím nejsou dotčena. Ustanovení § 2,
3, 10a, 10b, 10g a 10h se použijí obdobně a s tím, že zjišťovací řízení a veřejné
projednání se postupem podle tohoto zákona neprovádí. Předkladatelem je pořizovatel
politiky územního rozvoje, zásad územního rozvoje nebo územního plánu.
(2) Ministerstvo nebo orgán kraje při pořizování politiky územního rozvoje,
zásad územního rozvoje a územního plánu stanoví podrobnější požadavky na obsah a
rozsah vyhodnocení vlivů na životní prostředí včetně návrhu zpracování možných variant
řešení. Tyto požadavky zpracovatel vyhodnocení vlivů na životní prostředí ve vyhodnocení
zohlední nebo uvede důvody, pro které tak neučinil. Pokud vyhodnocení vlivů na životní
prostředí neobsahuje náležitosti podle zvláštního právního předpisu4d), je Ministerstvo
nebo orgán kraje oprávněn požadovat jeho dopracování. Při pořizování územního plánu
stanoví orgán kraje na základě kritérií uvedených v příloze č. 8 k tomuto zákonu
případný požadavek na zpracování vyhodnocení vlivů na životní prostředí.
(3) Zpracovatelem vyhodnocení vlivů na životní prostředí může být pouze
osoba k tomu oprávněná podle § 19.
§ 10j
Zvláštní ustanovení pro posuzování vlivů koncepce na životní prostředí,
pokud je koncepce zpracovávána ústředním správním úřadem
(1) Posuzování vlivů koncepce na životní prostředí, která je zpracovávána
ústředním správním úřadem podle zvláštního zákona a jež je předkládána vládě ke schválení,
zajišťuje ministerstvo.
(2) Ústřední správní úřad je povinen zajistit vyhodnocení návrhu koncepce
posuzovatelem podle § 19 a zveřejnit návrh koncepce na internetu, včetně informace,
kdy a kde je možno do něj nahlížet. Náležitosti posouzení stanoví příloha č. 9.
(3) Každý může zaslat své písemné vyjádření k návrhu koncepce ministerstvu
ve lhůtě 30 dnů ode dne zveřejnění. K vyjádřením zaslaným po lhůtě ministerstvo nepřihlíží.
(4) Ministerstvo ve spolupráci s ústředním správním úřadem vyhodnotí došlá
vyjádření a připomínky z veřejného projednání a na základě jejich vyhodnocení vydá
stanovisko k návrhu koncepce.
(5) Náklady spojené s posuzováním vlivů na životní prostředí hradí ústřední
správní úřad, který koncepci předkládá k posouzení.
(6) Mezistátní posuzování vlivů na životní prostředí se přiměřeně řídí
§ 11 až 14a.
HLAVA II
POSUZOVÁNÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ PŘESAHUJÍCÍCH HRANICE ČESKÉ REPUBLIKY
§ 11
Předmět posuzování vlivů na životní prostředí přesahujících hranice České
republiky
(1) Předmětem posuzování vlivů na životní prostředí přesahujících hranice
České republiky (dále jen "mezistátní posuzování") je
a) záměr uvedený v příloze č. 1, záměr dle § 4 odst. 1 písm. d) a e)
a koncepce podle tohoto zákona, pokud dotčené území může zasahovat i mimo území České
republiky,
b) záměr uvedený v příloze č. 1, záměr dle § 4 odst. 1 písm. d) a e)
nebo koncepce podle tohoto zákona, pokud o takové posuzování stát, jehož území může
být zasaženo závažnými vlivy na životní prostředí (dále jen "dotčený stát"), požádá,
c) záměr a koncepce, které mají být prováděné na území jiného státu
(dále jen "stát původu") a které mohou mít závažný vliv na životní prostředí na území
České republiky.
(2) Příslušný úřad postupuje při mezistátním posuzování ve spolupráci s
Ministerstvem zahraničních věcí.
(3) Orgán kraje je povinen v případě záměru uvedeného v příloze č. 1 k
tomuto zákonu sloupci B postoupit jeho posuzování ministerstvu, jestliže zjistí,
že se jedná o záměr podle odstavce 1. Dále je povinen postoupit posuzování koncepce
ministerstvu, jestliže zjistí, že jde o koncepci podle odstavce 1.
§ 12
Způsob mezistátního posuzování
(1) Při mezistátním posuzování se postupuje podle hlavy I tohoto zákona,
pokud ustanovení hlavy II tohoto zákona nebo mezinárodních smluv, kterými je Česká
republika vázána, postup při mezistátním posuzování nestanoví jinak. Lhůty pro vyjádření
při mezistátním posuzování může ministerstvo prodloužit až o 30 dnů, požádá-li o
to dotčený stát. Ostatní lhůty se v takovém případě prodlouží přiměřeně.
(2) Při pochybnostech o tom, zda se mezistátní posuzování řídí předpisy
platnými na území dotčeného státu nebo předpisy platnými na území státu původu, se
postupuje podle právních předpisů platných na území státu původu, pokud mezinárodní
smlouva, kterou je Česká republika vázána, nestanoví jinak.
(3) Stát původu a dotčený stát na žádost kteréhokoliv z nich určí, zda
bude provedena poprojektová analýza, a pokud ano, pak v jakém rozsahu, a to s přihlédnutím
k možnému významnému nepříznivému vlivu záměru přesahujícímu státní hranice, který
byl předmětem mezistátního posuzování. Jakákoliv poprojektová analýza bude zahrnovat
především stálé pozorování důsledků provedení záměru a určení jakéhokoliv nepříznivého
vlivu přesahujícího státní hranice. Tato stálá pozorování a určení vlivu lze provádět
za účelem dosažení těchto cílů:
a) monitorování dodržování podmínek stanovených v rozhodnutích,
popřípadě opatřeních podle zvláštních právních předpisů1a) a účinnosti zmírňujících
opatření,
b) přezkoumávání vlivů záměru a vypořádat se s nejasnostmi vzniklými v
průběhu poprojektové analýzy,
c) ověření předchozích prognóz s cílem využití získaných
poznatků při provádění obdobných záměrů v budoucnosti.
(4) Pokud má stát původu nebo dotčený stát na základě poprojektové analýzy
oprávněné důvody usuzovat, že zde existuje významný nepříznivý vliv přesahující státní
hranice, nebo pokud byly zjištěny faktory, které by mohly mít za následek takovýto
vliv, bude okamžitě informovat druhý stát. Stát původu a dotčený stát po dohodě následně
stanoví nezbytná opatření na snížení nebo vyloučení tohoto vlivu.
§ 13
Mezistátní posuzování záměru prováděného na území České republiky
(1) Pokud ministerstvo zjistí, že se jedná o záměr podle § 11 odst. 1 písm.
a), nebo jestliže dotčený stát o posuzování záměru požádal podle § 11 odst. 1 písm.
b), zašle do 5 pracovních dnů dotčenému státu k vyjádření oznámení spolu s údaji
o průběhu posuzování včetně označení příslušného úřadu, který zajišťuje mezistátní
posuzování záměru a informacemi o navazujících rozhodnutích, která mohou být podle
zvláštních právních předpisů1a) přijata.
(2) Pokud obdržené vyjádření dotčeného státu k zaslanému oznámení obsahuje
požadavek zúčastnit se mezistátního posuzování, ministerstvo si od dotčeného státu
vyžádá údaje o stavu životního prostředí na jeho dotčeném území. Ministerstvo zašle
tyto údaje do 5 pracovních dnů ode dne jejich obdržení oznamovateli k využití při
zpracování dokumentace, která se v případě mezistátního posuzování vypracovává vždy,
a dále je poskytne zpracovateli posudku.
(3) Ministerstvo do 20 dnů po obdržení dokumentace doručí tuto dokumentaci
dotčenému státu a nabídne mu předběžné projednávání, zejména je-li dokumentace zpracována
ve variantách, včetně sdělení opatření na zmírnění závažných vlivů přesahujících
státní hranice (dále jen "konzultace"). Pokud dotčený stát projeví o konzultaci zájem,
ministerstvo se konzultace zúčastní. Ministerstvo předem neprodleně, nejpozději však
do 5 dnů ode dne stanovení termínu konzultace, informuje o místě a času konzultace
oznamovatele a jeho prostřednictvím zpracovatele dokumentace. Ti jsou pak povinni
se konzultace rovněž zúčastnit. Informaci o konzultaci je ministerstvo povinno zveřejnit
podle § 16.
(4) Ministerstvo do 5 pracovních dnů po obdržení vyjádření dotčeného státu
k dokumentaci toto vyjádření doručí zpracovateli posudku jako podklad pro hodnocení
záměru.
(5) Ministerstvo vyjádření dotčeného státu zapracuje do stanoviska nebo
v něm uvede důvody neuvedení tohoto vyjádření ve svém stanovisku nebo jeho uvedení
jen zčásti.
(6) Ministerstvo je povinno zaslat dotčenému státu stanovisko do 15 dnů
ode dne jeho vydání. Dále je povinno mu zaslat informace podle § 9b odst. 1 a § 9b
odst. 4 písm. a) a rozhodnutí podle § 9a odst. 3, a to do 15 dnů ode dne jejich obdržení.
Tyto informace a rozhodnutí jsou správní úřady povinny zaslat ministerstvu jako dotčenému
orgánu na podkladě požadavku uvedeném ve stanovisku nebo na podkladě žádosti.
§ 14
Mezistátní posuzování záměru prováděného mimo území České republiky
(1) Pokud ministerstvo obdrží oznámení záměru nebo se jinak dozví o záměru,
který bude prováděn na území státu původu, je povinno do 5 pracovních dnů po jeho
obdržení zveřejnit informaci o takovém oznámení podle § 16 a zašle je dotčeným správním
úřadům a dotčeným územním samosprávným celkům k vyjádření.
(2) Veřejnost je oprávněna zaslat ministerstvu písemné vyjádření k oznámení
do 15 dnů ode dne zveřejnění informace o tomto oznámení. Ministerstvo všechna vyjádření
spolu se svým vyjádřením zašle státu původu do 30 dnů ode dne zveřejnění informace
o oznámení podle odstavce 1.
(3) Ministerstvo na žádost státu původu sdělí údaje o stavu životního
prostředí na dotčeném území České republiky, a to do 30 dnů ode dne obdržení této
žádosti, pokud tomu nebrání zvláštní právní předpis.5)
(4) Pokud ministerstvo obdrželo dokumentaci a případnou nabídku ke konzultaci
od státu původu, zašle tuto dokumentaci k vyjádření dotčeným správním úřadům a dotčeným
územním samosprávným celkům a zveřejní informaci o této dokumentaci podle § 16.
(5) Veřejnost je oprávněna k dokumentaci uvedené v odstavci 4 zaslat ministerstvu
písemné vyjádření do 15 dnů ode dne zveřejnění informace o této dokumentaci. Ministerstvo
všechna vyjádření spolu se svým vyjádřením a informací, že se případně konzultace
zúčastní, zašle státu původu do 30 dnů ode dne zveřejnění informace o dokumentaci
podle odstavce 4.
(6) Pokud ministerstvo včas obdrží informaci o místě a času veřejného projednání
konaného na území státu původu, zveřejní ji podle § 16.
(7) Pokud ministerstvo obdrží závěry státu původu o posouzení záměru a
o rozhodnutí státu původu na podkladě následných řízení, informaci o tomto závěru,
popřípadě o rozhodnutí zveřejní podle § 16 do 15 dnů ode dne jejich obdržení.
§ 14a
Mezistátní posuzování koncepce prováděné na území České republiky
(1) Pokud ministerstvo zjistí, že se jedná o koncepci podle § 11 odst. 1
písm. a), nebo jestliže dotčený stát o mezistátní posuzování požádal podle § 11 odst.
1 písm. b), zašle návrh koncepce do 10 dnů ode dne jeho obdržení dotčenému státu
k vyjádření. Současně ministerstvo nabídne dotčenému státu konzultaci, zejména pokud
je návrh koncepce zpracován ve variantách.
(2) Pokud obdržené vyjádření dotčeného státu k zaslanému návrhu koncepce
obsahuje požadavek zúčastnit se mezistátního posuzování, ministerstvo si od dotčeného
státu vyžádá údaje o stavu životního prostředí na jeho dotčeném území. Ministerstvo
zašle tyto údaje do 5 pracovních dnů ode dne jejich obdržení předkladateli a posuzovateli.
(3) Pokud dotčený stát projeví o konzultaci zájem, ministerstvo se konzultace
zúčastní. Ministerstvo předem neprodleně, nejpozději však do 5 pracovních dnů ode
dne stanovení termínu konzultace, informuje o místě a času konzultace předkladatele
a jeho prostřednictvím posuzovatele. Ti jsou pak povinni se konzultace rovněž zúčastnit.
Informaci o konzultaci je ministerstvo povinno zveřejnit podle § 16.
(4) Ministerstvo vyjádření dotčeného státu ke konečnému návrhu koncepce zapracuje
do stanoviska ke koncepci nebo v něm uvede důvody neuvedení tohoto vyjádření nebo
jeho uvedení jen zčásti. Stanovisko ke koncepci zašle ministerstvo dotčenému státu
do 10 dnů ode dne jeho vydání.
(5) Schvalující orgán je povinen zaslat ministerstvu jedno vyhotovení koncepce
do 30 dnů ode dne jejího schválení spolu s dalšími informacemi podle § 10g odst.
5. Ministerstvo je povinno schválenou koncepci a tyto informace do 7 pracovních dnů
zaslat dotčenému státu.
§ 14b
Mezistátní posuzování koncepce prováděné mimo území České republiky
(1) Pokud ministerstvo obdrží návrh koncepce, která bude prováděna na území
státu původu a případnou nabídku ke konzultaci od státu původu, je povinno do 20
dnů od jejího obdržení zveřejnit informaci o návrhu koncepce podle § 16 a zaslat
návrh koncepce dotčeným správním úřadům a dotčeným územním samosprávným celkům k
vyjádření.
(2) K návrhu koncepce podle odstavce 1 je každý oprávněn zaslat ministerstvu
písemné vyjádření do 30 dnů ode dne zveřejnění informace o návrhu koncepce. Ministerstvo
všechna vyjádření spolu se svým vyjádřením a informací, že se případně konzultace
zúčastní, zašle státu původu do 40 dnů ode dne zveřejnění informace o návrhu koncepce.
(3) Ministerstvo na žádost státu původu sdělí údaje o stavu životního prostředí
na dotčeném území České republiky, a to do 30 dnů ode dne obdržení této žádosti,
pokud tomu nebrání zvláštní právní předpis.5)
(4) Pokud ministerstvo včas obdrží informaci o místě a času veřejného projednání
konaného na území státu původu, zveřejní ji podle § 16.
(5) Ministerstvo zveřejní podle § 16 informaci o schválení koncepce do 15
dnů ode dne obdržení takové informace od státu původu. Pokud ministerstvo obdrží
od státu původu schválenou koncepci, zveřejní ji na internetu do 20 dnů ode dne obdržení.
HLAVA III
USTANOVENÍ SPOLEČNÁ A PŘECHODNÁ
DÍL 1
Ustanovení společná
§ 15
Předběžné projednání
Příslušný úřad a dotčené správní úřady jsou povinny, pokud je o to oznamovatel
nebo předkladatel požádá ještě před předložením oznámení podle § 6 nebo oznámení
koncepce podle § 10c, projednat s oznamovatelem nebo předkladatelem uvažovaný záměr
včetně případných variant řešení záměru nebo koncepci a doporučit mu předběžné projednání
s dalšími dotčenými správními úřady, dotčenými územními samosprávnými celky, popřípadě
s dalšími subjekty. Příslušný úřad a dotčené správní úřady jsou povinny na žádost
oznamovatele nebo předkladatele mu poskytnout informace o životním prostředí podle
zvláštního právního předpisu.6)
§ 16
Zveřejnění informací o dokumentech pořízených v průběhu posuzování a
o veřejných projednáních
(1) Příslušný úřad zajistí zveřejnění informace o
a) oznámení a o
tom, kdy a kde je možno do něj nahlížet,
b) místě a času konání veřejného projednání
podle tohoto zákona,
c) vrácení dokumentace k přepracování nebo doplnění,
d) dokumentaci
a o tom, kdy a kde je možno do ní nahlížet,
e) posudku a o tom, kdy a kde je možno do něj nahlížet,
f) oznámení
koncepce a o tom, kdy a kde je možno do něj nahlížet,
g) návrhu koncepce a o tom,
kdy a kde je možno do něj nahlížet,
h) konzultaci při mezistátním posuzování.
(2) Příslušný úřad dále zajistí zveřejnění závěru zjišťovacího řízení,
stanoviska a stanoviska ke koncepci.
(3) Příslušný úřad zajistí zveřejnění informací a stanovisek uvedených
v odstavcích 1 a 2
a) na úředních deskách dotčených územních samosprávných celků, a
b) na internetu.
(4) Za den zveřejnění se považuje den, kdy došlo k vyvěšení informace
a stanoviska podle odstavců 1 a 2 na úřední desce dotčeného kraje. Dotčené územní
samosprávné celky jsou povinny informace a stanoviska podle odstavců 1 a 2 neprodleně
vyvěsit na své úřední desce po dobu nejméně 15 dnů a vyrozumět o tom příslušný úřad.
(5) Z informací a stanovisek zveřejňovaných podle odstavců 1 a 2 se vypouštějí
údaje, které nelze podle zvláštních právních předpisů5) zveřejňovat.
§ 17
Veřejné projednání
(1) Příslušný úřad je povinen zveřejnit informaci o veřejném projednání
podle § 16 nejméně 5 dnů před jeho konáním.
(2) Příslušný úřad je povinen zajistit, aby se veřejné projednání konalo
nejpozději 5 dnů po uplynutí lhůty pro vyjádření k posudku.
(3) Příslušný úřad může ukončit veřejné projednání v případě neúčasti
oznamovatele nebo zpracovatele dokumentace nebo posudku.
(4) Pokud příslušný úřad veřejné projednání ukončil podle odstavce 3,
je povinen stanovit místo a čas nového veřejného projednání, a to nejdéle do 5 pracovních
dnů ode dne ukončení veřejného projednání. Za den konání veřejného projednání se
pak považuje den konání nového veřejného projednání; ostatní lhůty se přiměřeně prodlužují.
(5) Příslušný úřad pořizuje z veřejného projednání zápis obsahující zejména
údaje o účasti a závěry z projednání a dále z něj pořizuje úplný těsnopisný nebo
zvukový záznam.
(6) Příslušný úřad je povinen zaslat zápis z veřejného projednání oznamovateli,
dotčeným správním úřadům a dotčeným územním samosprávným celkům a zveřejnit jej na
internetu.
(7) Předmětem veřejného projednávání nejsou skutečnosti chráněné zvláštními
právními předpisy.5)
§ 18
Náklady spojené s posuzováním vlivů na životní prostředí
(1) Náklady spojené s posuzováním vlivů záměrů na životní prostředí,
s výjimkou nákladů spojených s veřejným projednáním a zveřejňováním, hradí oznamovatel.
Náklady spojené s posuzováním vlivů koncepce na životní prostředí, s výjimkou nákladů
spojených se zveřejňováním, hradí předkladatel.
(2) Náklady spojené s veřejným projednáním podle § 9 odst. 9 tohoto zákona
a náklady spojené se zveřejňováním podle tohoto zákona nese příslušný úřad, zvýšené
náklady spojené s mezistátním posuzováním nese ministerstvo. Náklady spojené s překlady
dokumentace, posudku nebo návrhu koncepce a náklady spojené s tlumočením hradí oznamovatel
nebo předkladatel.
(3) Zpracovateli posudku náleží za zpracování posudku odměna stanovená
podle obchodního zákoníku kterou mu uhradí příslušný úřad na podkladě smlouvy uzavřené
podle § 9 odst. 1. Příslušný úřad vyúčtuje částku, která se rovná výši odměny uhrazené
zpracovateli posudku, do 15 dnů po uplynutí lhůty pro vyjádření k posudku k úhradě
oznamovateli. Oznamovatel je povinen vyúčtovanou částku zaplatit příslušnému úřadu
do 10 dnů ode dne obdržení vyúčtování jako součást nákladů posuzování uvedených v
odstavci 1. Pokud vyúčtovanou částku oznamovatel v uvedené lhůtě nezaplatí, příslušný
úřad stanovisko podle § 9a nevydá; v takovém případě může příslušný úřad vydat stanovisko
až po zaplacení vyúčtované částky. Prodlení z důvodu nezaplacení vyúčtované částky
oznamovatelem se nezapočítává do lhůty stanovené v § 10 odst. 1.
§ 19
Autorizace ke zpracování dokumentace a posudku
(1) Zpracovávat dokumentaci, posudek, oznámení předkládané podle § 7
odst. 7 a zpracovávat vyhodnocení jsou oprávněny jen fyzické osoby, které jsou držiteli
autorizace. Právnická osoba nebo fyzická osoba oprávněná k podnikání se může zavazovat
k vypracování těchto dokumentů jen tehdy, pokud pro ni tuto činnost zabezpečuje fyzická
osoba, která je držitelem autorizace. U záměrů uvedených v příloze č. 1 kategorii
I a dále u ostatních záměrů, pokud se tak stanoví v závěru zjišťovacího řízení, musí
být část dokumentace týkající se posuzování vlivů na veřejné zdraví zpracována osobou,
která je držitelem osvědčení odborné způsobilosti pro oblast posuzování vlivů na
veřejné zdraví. Osvědčení odborné způsobilosti pro oblast posuzování vlivů na veřejné
zdraví uděluje a odnímá Ministerstvo zdravotnictví.
(2) Zpracovatel posudku je povinen posoudit dokumentaci objektivně a
v plném rozsahu. Zpracování dokumentů uvedených v odstavci 1 je povinen zajistit
držitel autorizace v oblasti posuzování vlivů na životní prostředí podle odstavce
1 věty první.
(3) Podmínkou udělení autorizace je bezúhonnost, odborná způsobilost,
praxe v oboru v délce nejméně 3 let, jakož i plná způsobilost k právním úkonům.
(4) Odborná způsobilost se prokazuje
a) dokladem o ukončeném vysokoškolském
vzdělání alespoň bakalářského studijního programu, a
b) dokladem o vykonané zkoušce
odborné způsobilosti.
(5) Za bezúhonnou se považuje fyzická osoba, která nebyla pravomocně
odsouzena za trestný čin, který souvisí s autorizovanou činností podle tohoto zákona.
Bezúhonnost se prokazuje dokladem o bezúhonnosti, kterým je výpis z evidence Rejstříku
trestů ne starší než 3 měsíce, u cizinců obdobný doklad státu, jehož je cizinec státním
občanem nebo v němž má trvalé bydliště, nebo čestné prohlášení v případě, že stát,
jehož je občanem, takový doklad nevydává. Ministerstvo si za účelem doložení bezúhonnosti
vyžádá podle zvláštního právního předpisu7) výpis z evidence Rejstříku trestů. Žádost
o vydání výpisu z evidence Rejstříku trestů a výpis z evidence Rejstříku trestů se
předávají v elektronické podobě, a to způsobem umožňujícím dálkový přístup.
(6) Autorizaci pro oblast posuzování vlivů na životní prostředí uděluje
a odnímá ministerstvo po dohodě s Ministerstvem zdravotnictví.
(7) Autorizace se uděluje na dobu 5 let. Autorizace se v případě, že
se nezměnily podmínky, za nichž byla udělena, prodlužuje o dalších 5 let, pokud o
to držitel autorizace požádá alespoň 6 měsíců před uplynutím doby, na kterou byla
autorizace udělena.
(8) Udělená autorizace nepřechází na jinou fyzickou osobu.
(9) Ministerstvo odejme autorizaci fyzické osobě, pokud závažným způsobem
nebo opakovaně poruší tento zákon, opakovaně neplní povinnosti vyplývající z rozhodnutí
o udělení autorizace nebo dojde-li ke změně podmínek, za kterých byla autorizace
udělena.
(10) Rozhodnutí o udělení a o odejmutí autorizace se vydává ve správním
řízení podle správního řádu.8) Autorizace pro zpracování dokumentace, posudku, oznámení
předkládaného podle § 7 odst. 7 a vyhodnocení vzniká též marným uplynutím lhůty a
způsobem podle § 28 až 30 zákona o volném pohybu služeb.
(11) Rozhodnutí o autorizaci zaniká
a) uplynutím doby, na kterou byla
vydána,
b) rozhodnutím ministerstva o odnětí autorizace,
c) smrtí fyzické osoby,
které byla autorizace udělena, nebo jejím prohlášením za mrtvou.
(12) Úplatu spojenou se zkouškou odborné způsobilosti ve výši 3 000 Kč
uhradí uchazeč o tuto zkoušku předem na účet příspěvkové organizace nebo organizační
složky státu, kterou ministerstvo pověřilo zajišťováním zkoušky odborné způsobilosti.
Tuto úplatu uhradí i za opakovanou zkoušku.
(13) Ministerstvo stanoví vyhláškou bližší podmínky odborné způsobilosti,
postup při jejich ověřování a postup při udělování a odnímání autorizace. Ministerstvo
zdravotnictví v dohodě s ministerstvem stanoví vyhláškou bližší podmínky odborné
způsobilosti pro oblast posuzování vlivů na veřejné zdraví, postup při jejich ověřování
a postup při udělování a odnímání osvědčení odborné způsobilosti pro oblast posuzování
vlivů na veřejné zdraví.
(14) Rozhodnutí o autorizaci se nevyžaduje u osoby, která je usazena
v jiném členském státě Evropské unie a na území České republiky hodlá dočasně vykonávat
činnost uvedenou v odstavci 1, pokud prokáže, že
a) je státním příslušníkem členského
státu Evropské unie,
b) je oprávněna k výkonu činnosti uvedené v odstavci 1 podle
právních předpisů jiného členského státu Evropské unie.
(15) O nesplnění požadavků pro výkon činnosti uvedené v odstavci 1 vydá
ministerstvo rozhodnutí ve lhůtě 15 dnů ode dne, kdy mu byly předloženy úplné doklady
o splnění podmínek podle odstavce 14 písm. a) a b).
(16) Pokud nebylo vydáno rozhodnutí podle odstavce 15, činnost podle
odstavce 1 může být vykonávána nejdéle po dobu 1 roku ode dne následujícího po dni,
kdy uplynula lhůta pro vydání tohoto rozhodnutí.
DÍL 2
Výkon státní správy v oblasti posuzování vlivů na životní prostředí
§ 20
Státní správu v oblasti posuzování vlivů na životní prostředí vykonávají
a) ministerstvo,
b) orgány kraje.
§ 20a
(1) Ministerstvo vnitra nebo Policie České republiky poskytuje orgánům
vykonávajícím státní správu v oblasti posuzování vlivů na životní prostředí
a) referenční údaje ze základního registru obyvatel,
b) údaje z agendového informačního systému evidence obyvatel,
c) údaje z agendového informačního systému cizinců.
(2) Poskytovanými údaji podle odstavce 1 písm. a) jsou
a) jméno, popřípadě jména, příjmení,
b) datum, místo a okres narození; u subjektu údajů, který se narodil
v cizině, datum, místo a stát, kde se narodil,
c) datum a místo úmrtí; jde-li o úmrtí subjektu údajů mimo území
České republiky, datum úmrtí, místo a stát, na jehož území k úmrtí došlo; je-li vydáno
rozhodnutí soudu o prohlášení za mrtvého, den, který je v rozhodnutí uveden jako
den smrti nebo den, který subjekt údajů prohlášený za mrtvého nepřežil, a datum nabytí
právní moci tohoto rozhodnutí,
d) adresa místa pobytu,
e) státní občanství, popřípadě více státních občanství.
(3) Poskytovanými údaji podle odstavce 1 písm. b) jsou:
a) jméno, popřípadě jména, příjmení, rodné příjmení,
b) datum, místo a okres narození; u subjektu údajů, který se narodil
v cizině, datum, místo a stát, kde se narodil,
c) rodné číslo,
d) adresa místa trvalého pobytu,
e) státní občanství, popřípadě více státních občanství.
(4) Poskytovanými údaji podle odstavce 1 písm. c) jsou:
a) jméno, popřípadě jména, příjmení, rodné příjmení,
b) datum, místo a okres narození; u subjektu údajů, který se narodil
v cizině, datum, místo a stát, kde se narodil,
c) státní občanství, popřípadě více státních občanství,
d) druh a adresa místa pobytu,
e) počátek pobytu, případně datum ukončení pobytu.
(5) Údaje, které jsou vedeny jako referenční údaje v základním registru
obyvatel, se využijí z agendového informačního systému evidence obyvatel nebo agendového
informačního systému cizinců, pouze pokud jsou ve tvaru předcházejícím současný stav.
(6) Z poskytovaných údajů lze v konkrétním případě použít vždy jen takové
údaje, které jsou nezbytné ke splnění daného úkolu.
§ 21
Ministerstvo
a) je ústředním správním úřadem v oblasti posuzování vlivů na životní
prostředí,
b) vykonává vrchní státní dozor v oblasti posuzování vlivů na životní
prostředí,
c) zajišťuje posuzování záměrů uvedených v příloze č. 1 sloupcích
A a u záměrů, jejichž oznamovatelem je Ministerstvo obrany, i ve sloupcích B a jejich
změn,
d) zajišťuje posuzování koncepcí v případech, kdy dotčené území tvoří
celé území kraje nebo zasahuje na území více krajů nebo na území národního parku
nebo chráněné krajinné oblasti8a) nebo pokud dotčené území tvoří území celého státu,
e) poskytuje Evropské komisi v souladu s právními předpisy Evropských
společenství informace v oblasti posuzování vlivů na životní prostředí,
f) zajišťuje mezistátní posuzování záměrů a koncepcí,
g) zajišťuje posuzování dalších záměrů, u kterých je příslušný orgán
kraje, pokud si tuto působnost v jednotlivém případě vyhradilo,
h) vede souhrnnou evidenci všech zahajovaných posuzování a evidenci
všech vydaných závěrů zjišťovacích řízení a stanovisek,
i) uděluje a odnímá autorizaci,
j) vede a jedenkrát ročně zveřejňuje ve svém věstníku seznam držitelů
autorizace,
k) do konce února každého roku zveřejňuje seznam posudků a jejich
zpracovatelů a dále seznam koncepcí a jejich posuzovatelů za předchozí kalendářní
rok,
l) vydává stanovisko k posouzení vlivů provádění politiky územního
rozvoje na životní prostředí, stanovisko k posouzení vlivů provádění zásad územního
rozvoje na životní prostředí a je dotčeným orgánem při jejich pořizování,
m) zveřejňuje způsobem umožňujícím dálkový přístup informace o možnostech
domáhat se žalobou zrušení rozhodnutí podle § 7 odst. 6 nebo podle § 9a odst. 3.
§ 22
Orgány kraje
Orgány kraje
a) zajišťují posuzování záměrů uvedených v příloze č. 1 sloupcích
B a jejich změn a záměrů uvedených v § 4 odst. 1 písm. d) a e),
b) zajišťují posuzování koncepcí v případech, kdy dotčené území zasahuje
výlučně do územního obvodu kraje, není-li příslušné ministerstvo podle § 21 písm.
d),
c) vedou evidenci jimi vydaných stanovisek a zasílají jedno vyhotovení
každého jimi vydaného závěru zjišťovacího řízení a stanoviska ministerstvu k souhrnné
evidenci,
d) do konce února každého roku zveřejňují seznam posudků a jejich
zpracovatelů a dále seznam koncepcí a jejich posuzovatelů za předchozí kalendářní
rok,
e) vydávají stanovisko k posouzení vlivů provádění územního plánu
na životní prostředí a jsou dotčenými orgány při jeho pořizování.
§ 23
Ostatní společná ustanovení
(1) Příslušný úřad, dotčené správní úřady a dotčené územní samosprávné
celky jsou povinny dokumenty zpracované v rámci posuzování podle tohoto zákona zpřístupnit
podle zvláštních právních předpisů.6)
(2) Odpadl-li nebo změnil-li se důvod posuzování, příslušný úřad v posuzování
nepokračuje a ukončí jej.
(3) V případě důvodných pochybností o záměru a o zařazení záměru do příslušné
kategorie nebo do příslušného sloupce podle přílohy č. 1 k tomuto zákonu, popřípadě
o rozsahu dotčeného území je rozhodující vyjádření ministerstva, které musí být vydáno
nejpozději do 15 dnů ode dne doručení podnětu k vyjádření ministerstvu.
(4) Ministerstvo si v odůvodněných případech může vyhradit posuzování
záměru nebo koncepce, k jejichž posouzení je příslušný orgán kraje. Ministerstvo
může v odůvodněných případech po dohodě s orgánem kraje přenést posuzování záměru
podle § 21 písm. c) nebo posuzování koncepce podle § 21 písm. d) na orgán kraje,
pokud to může přispět k rychlosti a hospodárnosti posouzení.
(5) Dotčeným správním úřadem při posuzování vlivů na životní prostředí
podle tohoto zákona je z hlediska vlivů na veřejné zdraví Ministerstvo zdravotnictví
pro záměry a koncepce přesahující rámec kraje a územně příslušné krajské hygienické
stanice v ostatních případech.
(6) Dotčeným správním úřadem při posuzování vlivů na životní prostředí
podle tohoto zákona z hlediska záměrů uvedených v příloze č. 1 k tomuto zákonu, kategorii
I bodě 2.5, bodech 3.2 až 3.5 a kategorii II bodě 3.5 je Státní úřad pro jadernou
bezpečnost.
(7) Příslušný úřad může upustit od posuzování záměru v případě, kdy je
provedení záměru nutné ke zmírnění nebo odvrácení důsledků událostí, které závažně
a bezprostředně ohrožují životní prostředí, zdraví, bezpečnost nebo majetek obyvatelstva.
Povinnosti uvedené v § 4 odst. 2 písm. a) až c) zde platí obdobně.
(8) Příslušný úřad uchovává veškeré podklady zpracované při posuzování
vlivů na životní prostředí podle tohoto zákona po dobu 10 let od vydání stanoviska.
Po uplynutí této lhůty se postupuje podle zvláštních právních předpisů.10)
(9) Ministerstvo stanoví vyhláškou způsob a průběh veřejného projednání,
zveřejňování informací a stanovisek a postupu při zajištění zpracování posudku podle
tohoto zákona.
(10) Na území hlavního města Prahy
a) působnost, kterou tento zákon svěřuje orgánu kraje, vykonává Magistrát hlavního
města Prahy,
b) úkony, které podle tohoto zákona provádí obec, zabezpečuje městská část hlavního
města Prahy.
(11) Hodnocení důsledků plánů a záměrů na území evropsky významných lokalit
a oblastí ochrany ptactva podle zvláštního právního předpisu není tímto zákonem dotčeno.
DÍL 3
Ustanovení přechodná
§ 24
Oprávněná osoba, která získala osvědčení podle zákona č. 244/1992 Sb.,
o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášky
č. 499/1992 Sb., o odborné způsobilosti pro posuzování vlivů na životní prostředí
a o způsobu a průběhu veřejného projednání posudku, se považuje za držitele autorizace
podle § 19.
Poznámky pod čarou
1) Směrnice Rady ze dne 27. června 1985 o posuzování vlivů některých veřejných
a soukromých záměrů na životní prostředí (85/337/EHS).
Směrnice Rady 97/11/ES ze dne 3. března 1997, kterou se mění směrnice 85/337/EHS
o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí.
Směrnice 2001/42/ES Evropského parlamentu a Rady ze dne 27. června 2001 o
posuzování vlivů některých plánů a programů na životní prostředí.
1a) Například zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební
zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti,
výbušninách a o státní báňské správě, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 254/2001
Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 76/2002
Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování
a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci), ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991
Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů,
ve znění pozdějších předpisů.
1b) Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů.
2) Například zákon č. 44/1988 Sb., zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové
péči, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve
znění pozdějších předpisů, zákon č. 17/1992 Sb., zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně
přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 289/1995 Sb., o lesích
a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících
zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých
zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech
a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 86/2002
Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší).
2a) § 45h a 45i zákona č. 114/1992 Sb., ve znění zákona č. 218/2004 Sb.
3) Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti státu, ve znění ústavního zákona
č. 300/2000 Sb.
4) Například zákon č. 353/1999 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených
vybranými nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky a o změně zákona
č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších
opatřeních s tím souvisejících, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o prevenci závažných
havárií), ve znění zákona č. 258/2000 Sb.
4a) Například zákon č. 254/2001 Sb.
4b) Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon),
ve znění pozdějších předpisů.
4c) Například zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí,
ve znění zákona č. 132/2000 Sb., zákon č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností
a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 101/2000 Sb.,
o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
4d) § 19 odst. 2 zákona č. 183/2006 Sb., ve znění zákona č. 350/2012 Sb.
5) Například občanský zákoník, obchodní zákoník, trestní řád, zákon č. 527/1990
Sb., o vynálezech, průmyslových vzorech a zlepšovacích návrzích, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů,
ve znění zákona č. 227/2000 Sb., zákon č. 148/1998 Sb.
6) Zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve znění
zákona č. 132/2000 Sb.
7) Zákon č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, ve znění pozdějších předpisů.
8) Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších
předpisů.
8a) Zákon č. 114/1992 Sb.
10) Zákon č. 97/1974 Sb., o archivnictví, ve znění pozdějších předpisů.
11) Zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech a o změně a doplnění některých
souvisejících zákonů (zákon o nadacích a nadačních fondech).
Zákon č. 248/1995 Sb.,
o obecně prospěšných společnostech a o změně a doplnění některých zákonů.
11a) § 65 až 78 zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších
předpisů.