Nové předpisy

Zákoník práce 2012 - zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce - Hlava 1. § 101 - § 102 Předcházení ohrožení života a zdraví při práci

ČÁST PÁTÁ

   BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI

   HLAVA I

   PŘEDCHÁZENÍ OHROŽENÍ ŽIVOTA A ZDRAVÍ PŘI PRÁCI

   § 101

   (1)  Zaměstnavatel  je  povinen  zajistit  bezpečnost  a ochranu zdraví
   zaměstnanců  při  práci  s  ohledem  na  rizika možného ohrožení jejich
   života a zdraví, která se týkají výkonu práce (dále jen "rizika").

   (2) Péče o bezpečnost a ochranu zdraví při práci uložená zaměstnavateli
   podle  odstavce  1  nebo  zvláštními  právními  předpisy  je nedílnou a
   rovnocennou  součástí  pracovních  povinností  vedoucích zaměstnanců na
   všech stupních řízení v rozsahu pracovních míst, která zastávají.

   (3)  Plní-li  na  jednom  pracovišti  úkoly  zaměstnanci  dvou  a  více
   zaměstnavatelů,   jsou   zaměstnavatelé  povinni  vzájemně  se  písemně
   informovat  o  rizicích  a  přijatých  opatřeních k ochraně před jejich
   působením,  která  se týkají výkonu práce a pracoviště, a spolupracovat
   při  zajišťování  bezpečnosti  a  ochrany  zdraví při práci pro všechny
   zaměstnance  na  pracovišti.  Na  základě  písemné  dohody zúčastněných
   zaměstnavatelů   touto   dohodou   pověřený   zaměstnavatel  koordinuje
   provádění opatření k ochraně bezpečnosti a zdraví zaměstnanců a postupy
   k jejich zajištění.

   (4) Každý ze zaměstnavatelů uvedených v odstavci 3 je povinen

   a)   zajistit,   aby  jeho  činnosti  a  práce  jeho  zaměstnanců  byly
   organizovány,  koordinovány a prováděny tak, aby současně byli chráněni
   také zaměstnanci dalšího zaměstnavatele,

   b)  dostatečně a bez zbytečného odkladu informovat odborovou organizaci
   a  zástupce  zaměstnanců  pro  oblast  bezpečnosti a ochrany zdraví při
   práci,  a  nepůsobí-li  u  něj,  přímo  své  zaměstnance  o  rizicích a
   přijatých opatřeních, které získal od jiných zaměstnavatelů.

   (5) Povinnost zaměstnavatele zajišťovat bezpečnost a ochranu zdraví při
   práci  se  vztahuje  na  všechny fyzické osoby, které se s jeho vědomím
   zdržují na jeho pracovištích.

   (6)  Náklady  spojené  se zajišťováním bezpečnosti a ochrany zdraví při
   práci  je  povinen  hradit  zaměstnavatel;  tyto  náklady  nesmějí  být
   přenášeny přímo ani nepřímo na zaměstnance.

   § 102

   (1)  Zaměstnavatel  je  povinen vytvářet bezpečné a zdraví neohrožující
   pracovní prostředí a pracovní podmínky vhodnou organizací bezpečnosti a
   ochrany zdraví při práci a přijímáním opatření k předcházení rizikům.

   (2)  Prevencí rizik se rozumí všechna opatření vyplývající z právních a
   ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a
   z  opatření  zaměstnavatele,  která  mají  za  cíl  předcházet rizikům,
   odstraňovat je nebo minimalizovat působení neodstranitelných rizik.

   (3) Zaměstnavatel je povinen soustavně vyhledávat nebezpečné činitele a
   procesy  pracovního  prostředí  a pracovních podmínek, zjišťovat jejich
   příčiny  a  zdroje.  Na  základě  tohoto zjištění vyhledávat a hodnotit
   rizika  a  přijímat  opatření  k  jejich  odstranění  a provádět taková
   opatření,  aby  v  důsledku  příznivějších pracovních podmínek a úrovně
   rozhodujících  faktorů  práce  dosud zařazené podle zvláštního právního
   předpisu jako rizikové mohly být zařazeny do kategorie nižší. K tomu je
   povinen  pravidelně kontrolovat úroveň bezpečnosti a ochrany zdraví při
   práci,  zejména  stav  výrobních  a  pracovních  prostředků  a vybavení
   pracovišť  a úroveň rizikových faktorů pracovních podmínek, a dodržovat
   metody   a   způsob  zjištění  a  hodnocení  rizikových  faktorů  podle
   zvláštního právního předpisu.

   (4)  Není-li  možné  rizika  odstranit,  je  zaměstnavatel  povinen  je
   vyhodnotit  a  přijmout  opatření  k  omezení  jejich působení tak, aby
   ohrožení  bezpečnosti a zdraví zaměstnanců bylo minimalizováno. Přijatá
   opatření   jsou   nedílnou   a   rovnocennou  součástí  všech  činností
   zaměstnavatele  na všech stupních řízení. O vyhledávání a vyhodnocování
   rizik  a  o  přijatých  opatřeních  podle  věty  první je zaměstnavatel
   povinen vést dokumentaci.

   (5)  Při  přijímání  a  provádění  technických,  organizačních a jiných
   opatření   k  prevenci  rizik  je  zaměstnavatel  povinen  vycházet  ze
   všeobecných preventivních zásad, kterými se rozumí

   a) omezování vzniku rizik,

   b) odstraňování rizik u zdroje jejich původu,

   c)  přizpůsobování  pracovních  podmínek  potřebám  zaměstnanců s cílem
   omezení působení negativních vlivů práce na jejich zdraví,

   d)  nahrazování  fyzicky  namáhavých  prací  novými  technologickými  a
   pracovními postupy,

   e)   nahrazování   nebezpečných  technologií,  výrobních  a  pracovních
   prostředků, surovin a materiálů méně nebezpečnými nebo méně rizikovými,
   v souladu s vývojem nejnovějších poznatků vědy a techniky,

   f)  omezování počtu zaměstnanců vystavených působení rizikových faktorů
   pracovních podmínek překračujících nejvyšší hygienické limity a dalších
   rizik na nejnižší počet nutný pro zajištění provozu,

   g)   plánování  při  provádění  prevence  rizik  s  využitím  techniky,
   organizace  práce,  pracovních  podmínek,  sociálních  vztahů  a  vlivu
   pracovního prostředí,

   h)  přednostní  uplatňování  prostředků  kolektivní ochrany před riziky
   oproti prostředkům individuální ochrany,

   i) provádění opatření směřujících k omezování úniku škodlivin ze strojů
   a zařízení,

   j) udílení vhodných pokynů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při
   práci.

   (6)  Zaměstnavatel  je  povinen  přijmout opatření pro případ zdolávání
   mimořádných  událostí,  jako jsou havárie, požáry a povodně, jiná vážná
   nebezpečí  a  evakuace  zaměstnanců včetně pokynů k zastavení práce a k
   okamžitému  opuštění  pracoviště  a odchodu do bezpečí; při poskytování
   první  pomoci  spolupracuje s poskytovatelem pracovnělékařských služeb.
   Zaměstnavatel  je  povinen  zajistit  a  určit  podle  druhu činnosti a
   velikosti  pracoviště  potřebný  počet  zaměstnanců,  kteří  organizují
   poskytnutí  první  pomoci,  zajišťují  přivolání  zejména poskytovatele
   zdravotnické  záchranné  služby,  Hasičského  záchranného  sboru  České
   republiky  a Policie České republiky a organizují evakuaci zaměstnanců.
   Zaměstnavatel  je  povinen  zajistit  ve  spolupráci  s  poskytovatelem
   pracovnělékařských   služeb  jejich  vyškolení  a  vybavení  v  rozsahu
   odpovídajícím rizikům vyskytujícím se na pracovišti.

   (7)   Zaměstnavatel   je  povinen  přizpůsobovat  opatření  měnícím  se
   skutečnostem,  kontrolovat  jejich  účinnost  a dodržování a zajišťovat
   zlepšování stavu pracovního prostředí a pracovních podmínek.