Nové předpisy

Obchodní zákoník - zákon č. 513/1991 Sb. Díl II § 44 - 52 Nekalá soutěž

 Díl II

   Nekalá soutěž

   § 44

   Základní ustanovení

   (1)   Nekalou   soutěží   je  jednání  v  hospodářské  soutěži  nebo  v
   hospodářském  styku,  které  je  v rozporu s dobrými mravy soutěže a je
   způsobilé  přivodit  újmu jiným soutěžitelům, spotřebitelům nebo dalším
   zákazníkům. Nekalá soutěž se zakazuje.

   (2) Nekalou soutěží podle odstavce 1 je zejména:

   a) klamavá reklama,

   b) klamavé označování zboží a služeb,

   c) vyvolávání nebezpečí záměny,

   d)   parazitování   na   pověsti  podniku,  výrobků  či  služeb  jiného
   soutěžitele,

   e) podplácení,

   f) zlehčování,

   g) srovnávací reklama,

   h) porušování obchodního tajemství,

   i) ohrožování zdraví spotřebitelů a životního prostředí.

   § 45

   Klamavá reklama

   (1)  Klamavou  reklamou  je šíření údajů o vlastním nebo cizím podniku,
   jeho   výrobcích  či  výkonech,  které  je  způsobilé  vyvolat  klamnou
   představu  a  zjednat  tím  vlastnímu nebo cizímu podniku v hospodářské
   soutěži  nebo v hospodářském styku prospěch na úkor jiných soutěžitelů,
   spotřebitelů nebo dalších zákazníků.

   (2)  Za  šíření  údajů se považuje sdělení mluveným nebo psaným slovem,
   tiskem,   vyobrazením,   fotografií,   rozhlasem,   televizí  či  jiným
   sdělovacím prostředkem.

   (3)  Klamavým  je  i  údaj  sám  o  sobě  pravdivý, jestliže vzhledem k
   okolnostem a souvislostem, za nichž byl učiněn, může uvést v omyl.

   § 46

   Klamavé označení zboží a služeb

   (1)  Klamavým  označením  zboží  a  služeb  je každé označení, které je
   způsobilé vyvolat v hospodářském styku mylnou domněnku, že jím označené
   zboží  nebo  služby pocházejí z určitého státu, určité oblasti či místa
   nebo  od  určitého výrobce, anebo že vykazují zvláštní charakteristické
   znaky  nebo  zvláštní  jakost. Nerozhodné je, zda označení bylo uvedeno
   bezprostředně  na  zboží, obalech, obchodních písemnostech apod. Rovněž
   je  nerozhodné,  zda  ke  klamavému označení došlo přímo nebo nepřímo a
   jakým prostředkem se tak stalo. Ustanovení § 45 odst. 3 platí obdobně.

   (2)  Klamavým  označením  je  i  takové  nesprávné  označení zboží nebo
   služeb,  k  němuž  je  připojen  dodatek sloužící k odlišení od pravého
   původu,  jako  výrazy  "druh",  "typ",  "způsob"  a  označení je přesto
   způsobilé vyvolat o původu nebo povaze zboží či služeb mylnou domněnku.

   (3)  Klamavým  označením  není  uvedení  názvu, který se v hospodářském
   styku  již  všeobecně  vžil  jako údaj sloužící k označování druhu nebo
   jakosti zboží, ledaže by k němu byl připojen dodatek způsobilý klamat o
   původu, jako například "pravý", "původní" apod.

   (4)  Tímto  ustanovením  nejsou dotčena práva a povinnosti ze zapsaného
   označení  původu výrobků, ochranných známek, chráněných odrůd rostlin a
   plemen zvířat, stanovená zvláštními zákony.

   (5)  Inzerce  v  rámci podnikatelské činnosti a pro účely hospodářského
   styku,   která  nabízí  registraci  v  katalozích,  jako  jsou  zejména
   telefonní   a   jiné  seznamy,  prostřednictvím  platebního  formuláře,
   složenky,  faktury,  nabídky  opravy nebo jiným podobným způsobem, musí
   obsahovat  jednoznačně a zřetelně vyjádřenou informaci, že tato inzerce
   je  výlučně  nabídkou  na  uzavření  smlouvy.  To platí přiměřeně i pro
   přímou nabídku takové registrace.

   § 47

   Vyvolání nebezpečí záměny

   Vyvolání nebezpečí záměny je:

   a)  užití  firmy  nebo  názvu  osoby  nebo  zvláštního označení podniku
   užívaného již po právu jiným soutěžitelem,

   b) užití zvláštních označení podniku nebo zvláštních označení či úpravy
   výrobků,   výkonů   anebo   obchodních   materiálů   podniku,  které  v
   zákaznických  kruzích  platí  pro určitý podnik nebo závod za příznačné
   (např. i označení obalů, tiskopisů, katalogů, reklamních prostředků),

   c) napodobení cizích výrobků, jejich obalů nebo výkonů, ledaže by šlo o
   napodobení  v  prvcích,  které  jsou  již  z  povahy  výrobku  funkčně,
   technicky  nebo  esteticky  předurčeny,  a  napodobitel  učinil veškerá
   opatření,  která  od  něho lze požadovat, aby nebezpečí záměny vyloučil
   nebo alespoň podstatně omezil,
   pokud jsou tato jednání způsobilá vyvolat nebezpečí záměny nebo klamnou
   představu  o  spojení  s  podnikem,  firmou,  zvláštním  označením nebo
   výrobky anebo výkony jiného soutěžitele.

   § 48

   Parazitování na pověsti

   Parazitováním  je využívání pověsti podniku, výrobků nebo služeb jiného
   soutěžitele s cílem získat pro výsledky vlastního nebo cizího podnikání
   prospěch, jehož by soutěžitel jinak nedosáhl.

   § 49

   Podplácení

   Podplácením ve smyslu tohoto zákona je jednání, jímž:

   a)  soutěžitel  osobě,  která je členem statutárního nebo jiného orgánu
   jiného  soutěžitele  nebo  je  v  pracovním  či jiném obdobném poměru k
   jinému  soutěžiteli,  přímo  nebo  nepřímo  nabídne,  slíbí či poskytne
   jakýkoliv prospěch za tím účelem, aby jejím nekalým postupem docílil na
   úkor  jiných soutěžitelů pro sebe nebo jiného soutěžitele přednost nebo
   jinou neoprávněnou výhodu v soutěži, anebo

   b)  osoba uvedená v písmenu a) přímo či nepřímo žádá, dá si slíbit nebo
   přijme za stejným účelem jakýkoliv prospěch.

   § 50

   Zlehčování

   (1)  Zlehčováním  je  jednání,  jímž  soutěžitel uvede nebo rozšiřuje o
   poměrech,  výrobcích  nebo výkonech jiného soutěžitele nepravdivé údaje
   způsobilé tomuto soutěžiteli přivodit újmu.

   (2) Zlehčováním je i uvedení a rozšiřování pravdivých údajů o poměrech,
   výrobcích  či  výkonech jiného soutěžitele, pokud jsou způsobilé tomuto
   soutěžiteli přivodit újmu. Nekalou soutěží však není, byl-li soutěžitel
   k takovému jednání okolnostmi donucen (oprávněná obrana).

   § 50a

   Srovnávací reklama

   (1)  Srovnávací  reklamou  je  jakákoliv reklama, která výslovně nebo i
   nepřímo   identifikuje  jiného  soutěžitele  anebo  zboží  nebo  služby
   nabízené jiným soutěžitelem.

   (2) Srovnávací reklama je přípustná, jen pokud

   a) není klamavá nebo neužívá klamavé obchodní praktiky podle zvláštního
   právního předpisu,

   b)  srovnává  jen  zboží  nebo  služby uspokojující stejné potřeby nebo
   určené ke stejnému účelu,

   c)  objektivně  srovnává  jeden nebo více základních znaků daného zboží
   nebo služeb, které jsou pro ně důležité, ověřitelné a charakteristické,
   mezi nimiž může být i cena,

   d)  nevede  k vyvolání nebezpečí záměny na trhu mezi tím, jehož výrobky
   nebo služby reklama podporuje, a soutěžitelem nebo mezi jejich podniky,
   zbožím   nebo   službami,  ochrannými  známkami,  firmami  nebo  jinými
   zvláštními  označeními,  která se pro jednoho nebo druhého z nich stala
   příznačnými,

   e)  nezlehčuje nepravdivými údaji podnik, zboží nebo služby soutěžitele
   ani  jeho  ochranné  známky,  firmu či jiná zvláštní označení, která se
   stala  pro něj příznačnými, ani jeho činnost, poměry či jiné okolnosti,
   jež se jej týkají,

   f)  se  vztahuje  u  výrobků,  pro které má soutěžitel oprávnění užívat
   chráněné  označení  původu,  vždy jenom na výrobky se stejným označením
   původu,

   g)  nevede  k  nepoctivému  těžení  z  dobré pověsti spjaté s ochrannou
   známkou soutěžitele, jeho firmou či jinými zvláštními označeními, která
   se  pro něj stala příznačnými, anebo z dobré pověsti spjaté s označením
   původu konkurenčního zboží, a

   h)  nenabízí  zboží  nebo  služby jako napodobení nebo reprodukci zboží
   nebo  služeb  označovaných ochrannou známkou nebo obchodním jménem nebo
   firmou.

   (3)  Jakékoli  srovnání  odkazující  na  zvláštní  nabídku musí jasně a
   jednoznačně  uvést  datum,  ke  kterému  tato  nabídka končí, nebo musí
   uvést,  že  bude  ukončena  v  závislosti na vyčerpání zásob nabízeného
   zboží  nebo  služeb.  Jestliže zvláštní nabídka nezačala ještě působit,
   musí soutěžitel také uvést datum, jímž začíná období, v němž se uplatní
   zvláštní cena nebo jiné zvláštní podmínky.

   § 51

   Porušení obchodního tajemství

   Porušováním  obchodního tajemství je jednání, jímž jednající jiné osobě
   neoprávněně  sdělí,  zpřístupní,  pro  sebe  nebo  pro  jiného  využije
   obchodní tajemství (§ 17), které může být využito v soutěži a o němž se
   dověděl:

   a)  tím,  že  mu  tajemství bylo svěřeno nebo jinak se stalo přístupným
   (např.  z  technických  předloh,  návodů,  výkresů,  modelů,  vzorů) na
   základě  jeho  pracovního  vztahu  k soutěžiteli nebo na základě jiného
   vztahu  k  němu, popřípadě v rámci výkonu funkce, k níž byl soudem nebo
   jiným orgánem povolán,

   b) vlastním nebo cizím jednáním příčícím se zákonu.

   § 52

   Ohrožování zdraví a životního prostředí

   Ohrožováním  zdraví  a  životního prostředí je jednání, jímž soutěžitel
   zkresluje  podmínky hospodářské soutěže tím, že provozuje výrobu, uvádí
   na  trh  výrobky  nebo  provádí  výkony ohrožující zájmy ochrany zdraví
   anebo  životního  prostředí  chráněné  zákonem, aby tak získal pro sebe
   nebo pro jiného prospěch na úkor jiných soutěžitelů nebo spotřebitelů.