Nové předpisy

Občanský zákoník - zákon č. 40/1964 Sb. § 51a - § 70 Spotřebitelské smlouvy

HLAVA PÁTÁ

   SPOTŘEBITELSKÉ SMLOUVY

   § 51a

   Tato hlava zapracovává příslušné předpisy Evropských společenství^2b) a
   upravuje  ochranu  spotřebitele ve spotřebitelských smlouvách a některé
   povinnosti při uzavírání spotřebitelských smluv.

   nadpis vypuštěn

   nadpis vypuštěn

   § 52

   (1)  Spotřebitelskými  smlouvami  jsou  smlouvy  kupní, smlouvy o dílo,
   případně  jiné  smlouvy,  pokud smluvními stranami jsou na jedné straně
   spotřebitel a na druhé straně dodavatel.

   (2)  Dodavatelem je osoba, která při uzavírání a plnění smlouvy jedná v
   rámci své obchodní nebo jiné podnikatelské činnosti.

   (3)  Spotřebitelem  je  fyzická  osoba,  která  při  uzavírání a plnění
   smlouvy  nejedná  v rámci své obchodní nebo jiné podnikatelské činnosti
   nebo v rámci samostatného výkonu svého povolání.

   § 53

   (1)  Pro  uzavření  smlouvy  mohou být použity prostředky komunikace na
   dálku,  které umožňují uzavřít smlouvu bez současné fyzické přítomnosti
   smluvních  stran.  Prostředky  komunikace  na  dálku  se rozumí zejména
   neadresovaný  tisk,  adresovaný  tisk,  typový dopis, reklama v tisku s
   objednávkovým   tiskopisem,  katalog,  telefon  s  (lidskou)  obsluhou,
   telefon  bez (lidské) obsluhy (automatický volací přístroj, audiotext),
   rozhlas, videotelefon (telefon s obrazovkou), videotext (mikropočítač a
   televizní  obrazovka),  elektronická  pošta,  faxový přístroj, televize
   (televizní  nákup,  teleshopping),  veřejná  komunikační síť, například
   internet.

   (2)  Prostředky  komunikace  na  dálku  umožňující individuální jednání
   mohou  být  použity  jen  tehdy,  jestliže  spotřebitel  jejich použití
   neodmítl. Pouze s předchozím výslovným souhlasem spotřebitele mohou být
   použity  automatické  telefonní  systémy  bez  (lidské) obsluhy, faxové
   přístroje  a automatické rozesílání elektronické pošty. Použitím těchto
   prostředků  komunikace  na  dálku  nesmí  spotřebiteli  vzniknout žádné
   náklady.

   (3)  Při použití prostředků komunikace na dálku musí být obsahem návrhu
   informace  nutné  k  uzavření  smlouvy  ve  smyslu obecných náležitostí
   smlouvy  upravených  v  této  části  a  podstatných náležitostí smlouvy
   stanovených  v  části  osmé  zákona. Tyto informace musí být poskytnuty
   určitým  a srozumitelným způsobem s přihlédnutím k zásadám dobré víry a
   k ochraně osob, zejména nezletilých nebo spotřebitelů.

   (4)  Při  jednání  prostřednictvím  některého  prostředku komunikace na
   dálku  musí  být  spotřebiteli  s dostatečným předstihem před uzavřením
   smlouvy poskytnuty zejména tyto informace:

   a)   obchodní  firma  nebo  jména  a  příjmení  a  identifikační  číslo
   dodavatele, sídlo právnické osoby a bydliště v případě fyzické osoby, u
   zahraniční osoby rovněž adresu podniku nebo organizační složky na území
   České  republiky,  byly-li zřízeny, údaj o zápisu v obchodním rejstříku
   nebo  jiné obdobné evidenci, včetně spisové značky, pokud je přidělena,
   a  kontaktní  údaje,  zejména poštovní adresu pro doručování, telefonní
   číslo, případně adresu pro doručování elektronické pošty,

   b)  údaje o příslušném kontrolním orgánu, podléhá-li činnost dodavatele
   režimu povolování,

   c) název a hlavní charakteristiky zboží nebo služeb,

   d)  cena  zboží  nebo služeb, z níž jednoznačně vyplývá, zda je uvedena
   včetně všech daní a poplatků, mají-li k ní být připočítávány,

   e) náklady na dodání,

   f) způsob platby, dodání nebo plnění,

   g) poučení o právu na odstoupení, s výjimkou případů podle odstavce 8,

   h) náklady na použití komunikačních prostředků na dálku,

   i) doba, po kterou zůstává nabídka nebo cena v platnosti.

   K  informacím  podle  písmen  a)  a b) zajistí dodavatel trvalý veřejný
   přístup;  nedodržení této povinnosti se považuje za nepředání informací
   podle § 53 odst. 7.

   (5) Podá-li spotřebitel objednávku prostřednictvím některého prostředku
   komunikace  na  dálku,  je  dodavatel povinen prostřednictvím některého
   prostředku  komunikace  na  dálku neprodleně potvrdit její obdržení; to
   neplatí  při  uzavírání smlouvy výlučně výměnou elektronické pošty nebo
   obdobnou   individuální   komunikací.  Objednávka  a  potvrzení  jejího
   obdržení jsou považovány za doručené, pokud se s nimi strany, jimž byly
   určeny, mohou seznámit.

   (6)  Po  uzavření  smlouvy  při použití prostředků komunikace na dálku,
   nejpozději  však před plněním, musí být spotřebiteli písemně poskytnuty
   tyto informace:

   a)  obchodní  jméno  a  identifikační číslo dodavatele, sídlo právnické
   osoby a bydliště v případě fyzické osoby,

   b)  informace o podmínkách a postupech pro uplatnění práva odstoupit od
   smlouvy,

   c) informace o službách po prodeji a o zárukách,

   d)  podmínky pro zrušení smlouvy, pokud není určena doba platnosti nebo
   platnost je delší než 1 rok.

   (7)  Byla-li  smlouva  uzavřena  při  použití  prostředků komunikace na
   dálku,  má  spotřebitel právo od smlouvy odstoupit bez uvedení důvodu a
   bez  jakékoliv  sankce  do  14  dnů  od  převzetí plnění. V případě, že
   dodavatel  nepředal  spotřebiteli  informace,  které  je povinen předat
   písemně  nebo  jiným obdobným způsobem podle ustanovení odstavců 4 a 6,
   činí  tato  lhůta  pro odstoupení 3 měsíce od převzetí plnění. Jestliže
   však  jsou  informace řádně předány v jejím průběhu, dochází k ukončení
   tříměsíční lhůty a počíná od té doby běžet lhůta čtrnáctidenní.

   (8)  Kromě  případů,  kdy  je  odstoupení od smlouvy výslovně ujednáno,
   nemůže spotřebitel odstoupit podle odstavce 7 od smluv

   a)  na  poskytování  služeb,  jestliže  s  jejich  plněním  bylo s jeho
   souhlasem započato před uplynutím lhůty 14 dnů od převzetí plnění,

   b)  na  dodávku  zboží  nebo  služeb, jejichž cena závisí na výchylkách
   finančního trhu nezávisle na vůli dodavatele,

   c)  na  dodávku zboží upraveného podle přání spotřebitele nebo pro jeho
   osobu,  jakož  i  zboží,  které  podléhá  rychlé zkáze, opotřebení nebo
   zastarání,

   d)   na  dodávku  audio  a  video  nahrávek  a  počítačových  programů,
   porušil-li spotřebitel jejich originální obal,

   e) na dodávku novin, periodik a časopisů,

   f) spočívajících ve hře nebo loterii.

   (9)  Poskytuje-li  dodavatel  plnění  spotřebiteli bez objednávky, není
   spotřebitel  povinen  dodavateli  jeho  plnění  vrátit  ani  jej  o tom
   vyrozumět.

   (10)  Uplatní-li  spotřebitel  právo  na  odstoupení  od  smlouvy podle
   odstavce  7,  má dodavatel právo pouze na náhradu skutečně vynaložených
   nákladů spojených s vrácením zboží. Dodavatel je zároveň povinen vrátit
   spotřebiteli   zaplacené  finanční  částky  nejpozději  do  30  dnů  od
   odstoupení.

   § 53a

   (1)  Při použití elektronických prostředků^2e) musí být součástí návrhu
   kromě  informací  podle  §  53  odst.  3 rovněž informace o tom, zda je
   smlouva  po  svém  uzavření dodavatelem archivována a zda je přístupná,
   informace  o  jednotlivých  technických  krocích  vedoucích  k uzavření
   smlouvy, informace o jazycích, v nichž lze smlouvu uzavřít, informace o
   možnosti  zjištění  a  opravování  chyb vzniklých při zadávání dat před
   podáním  objednávky  a informace o kodexech chování, které jsou pro něj
   závazné  nebo  které  dobrovolně  dodržuje,  a  jejich přístupnosti při
   použití  elektronických  prostředků;  to  neplatí  při  jednání výlučně
   výměnou elektronické pošty nebo obdobnou individuální komunikací.

   (2)  Před  podáním  objednávky  musí  být  při  použití  elektronických
   prostředků  spotřebiteli  umožněno zkontrolovat a měnit vstupní údaje v
   ní obsažené, které do objednávky vložil; to neplatí při jednání výlučně
   výměnou elektronické pošty nebo obdobnou individuální komunikací.

   (3)  Smlouva  a  všeobecné  obchodní  podmínky  musí  být  spotřebiteli
   poskytnuty ve formě, která umožňuje archivaci a reprodukci.

   (4) Pro odstoupení od smlouvy platí § 53 odst. 7 obdobně.

   § 54

   Ustanovení  o smlouvách sjednávaných podle § 53 odst. 2 až 9 a § 53a se
   nevztahují na smlouvy

   a)  o finančních službách (§ 54a); ustanovení § 53 odst. 1 až 3 a 5 a §
   53a se na tyto smlouvy použijí,

   b)  uzavírané prostřednictvím prodejních automatů nebo automatizovaných
   obchodních provozoven,

   c)    uzavírané    provozovateli   prostředků   komunikace   na   dálku
   prostřednictvím veřejných telefonů,

   d)  uzavírané na výstavbu či prodej nemovitosti nebo týkající se jiných
   práv k nemovitosti, s výjimkou nájmu,

   e) uzavírané na základě dražeb,

   f)  na  dodávku  potravin,  nápojů  nebo  jiného  zboží  běžné spotřeby
   dodávaného stálými doručovateli do domácnosti nebo sídla spotřebitele,

   g)  o  ubytování,  dopravě, stravování nebo využití volného času, pokud
   dodavatel poskytuje tato plnění v určeném termínu nebo době.

   § 54a

   Smlouvy o finančních službách uzavírané na dálku

   (1)  Smlouvami  o finančních službách se pro účely smluv uzavíraných na
   dálku  upravených v tomto zákoně rozumí smlouvy týkající se bankovních,
   platebních,  úvěrových  nebo  pojistných  služeb,  smlouvy  týkající se
   penzijního  připojištění,  smlouvy týkající se poskytování investičních
   služeb  nebo  smlouvy  týkající  se  obchodů  na  trhu  s  investičními
   nástroji. V případě pochybností se má za to, že za smlouvu o finančních
   službách  se pro účely smluv uzavíraných na dálku vždy považuje smlouva
   uzavíraná v rámci předmětu podnikatelské činnosti podle první věty, kde
   na   straně  dodavatele  vystupuje  banka,  pobočka  zahraniční  banky,
   devizové  místo,  platební  instituce,  instituce elektronických peněz,
   stavební  spořitelna,  spořitelní  nebo  úvěrní  družstvo,  pojišťovna,
   pojišťovací  zprostředkovatel,  pojišťovací  makléř, pojišťovací agent,
   obchodník  s  cennými  papíry,  penzijní  fond,  investiční společnost,
   investiční   fond,   organizátor   regulovaného  trhu  nebo  investiční
   zprostředkovatel, nebo zahraniční osoba s obdobným předmětem podnikání.

   (2)   Jsou-li  pro  uzavření  smlouvy  o  finančních  službách  použity
   prostředky  komunikace  na dálku uvedené v § 53 odst. 1, které umožňují
   uzavřít   smlouvu   bez   současné  fyzické  přítomnosti  dodavatele  a
   spotřebitele  (dále  jen  "smlouva  o  finančních službách uzavíraná na
   dálku"), je dodavatel povinen splnit povinnosti uvedené v § 54b až 54d.
   Některé   povinnosti   při   uzavírání   smluv  o  pojistných  službách
   uzavíraných  na  dálku  jsou  upraveny  odchylně  ve  zvláštním právním
   předpise^2c).

   (3)  U  smlouvy  o  finančních  službách uzavírané na dálku, na základě
   které  jsou  činěny operace stejné nebo obdobné povahy, se ustanovení §
   54b  až  54d  na  tyto  operace nevztahují. Uzavírají-li stejné smluvní
   strany,  které  spolu uzavřely smlouvu o finančních službách uzavíranou
   na  dálku,  další navazující smlouvy o finančních službách uzavírané na
   dálku  stejné  nebo  obdobné  povahy,  nepoužijí  se na tyto navazující
   smlouvy  ustanovení  §  54b  odst. 2 až 6; to neplatí v případě, kdy od
   uzavření poslední smlouvy uplynul více než jeden rok.

   (4)  Pro  účely  smluv  o  finančních  službách uzavíraných na dálku se
   rozumí

   a) provozovatelem prostředku komunikace na dálku fyzická nebo právnická
   osoba, jejíž podnikatelská činnost zahrnuje zpřístupňování jednoho nebo
   více prostředků komunikace na dálku dodavatelům,

   b)  trvalým  nosičem  dat jakýkoli předmět, který umožňuje spotřebiteli
   uchování informací určených jemu osobně tak, aby mohly být využívány po
   dobu  přiměřenou  účelu  těchto  informací, a který umožňuje reprodukci
   těchto informací v nezměněné podobě,

   c)  spotřebitelem fyzická osoba, která při uzavírání a plnění smlouvy o
   finančních  službách  uzavírané  na  dálku nejedná v rámci své obchodní
   nebo jiné podnikatelské činnosti.

   (5)  Ustanovení § 54b odst. 2, § 54b odst. 3 písm. a) a b), § 54b odst.
   4  písm.  b),  c),  f)  a  g) a § 54b odst. 5 písm. a) se nepoužijí při
   uzavírání   smluv  o  platebních  službách  podle  zákona  upravujícího
   platební styk.

   § 54b

   Poskytování informací

   (1)  Spotřebiteli  musí  být  při  jednání  prostřednictvím některého z
   prostředků  komunikace na dálku s dostatečným předstihem před uzavřením
   smlouvy o finančních službách uzavírané na dálku poskytnuty informace o
   dodavateli,  o  poskytované  finanční  službě,  o  smlouvě o finančních
   službách  uzavírané  na dálku a o možných způsobech mimosoudního řešení
   sporů nebo možných náhradách z garančních fondů.

   (2)  Spotřebiteli  musí  být  v  souladu  s odstavcem 1 poskytnuty tyto
   informace o dodavateli:

   a)  obchodní  firma, název nebo jméno a příjmení a identifikační číslo,
   pokud mu bylo přiděleno, dodavatele,

   b) hlavní předmět podnikání dodavatele,

   c)   sídlo  dodavatele,  který  je  právnickou  osobou,  nebo  bydliště
   dodavatele,  který je fyzickou osobou, případně jiné adresy, které mají
   význam pro vztah mezi spotřebitelem a dodavatelem,

   d)  obchodní  firma, název nebo jméno a příjmení a identifikační číslo,
   pokud  mu bylo přiděleno, zástupce dodavatele v členském státě Evropské
   unie,  ve  kterém  má  spotřebitel  bydliště,  jestliže takový zástupce
   existuje (dále jen "zástupce dodavatele"),

   e) sídlo zástupce dodavatele, který je právnickou osobou, nebo bydliště
   zástupce  dodavatele,  který  je fyzickou osobou, případně jiné adresy,
   které mají význam pro vztah mezi spotřebitelem a zástupcem dodavatele,

   f)  obchodní  firma,  název  nebo  jméno  a  příjmení zprostředkovatele
   uzavření smlouvy o finančních službách uzavírané na dálku s dodavatelem
   (dále  jen  "zprostředkovatel"),  a  identifikační číslo, pokud mu bylo
   přiděleno, pokud s takovýmto zprostředkovatelem spotřebitel jedná,

   g) titul, na základě kterého zprostředkovatel se spotřebitelem jedná,

   h)  sídlo  zprostředkovatele, který je právnickou osobou, nebo bydliště
   zprostředkovatele,  který  je  fyzickou  osobou,  případně jiné adresy,
   které mají význam pro vztah mezi spotřebitelem a zprostředkovatelem,

   i) informace o tom, zda je dodavatel registrován v obchodním nebo jiném
   obdobném  rejstříku  a  pokud je dodavatel registrován, pak informace o
   jeho   registračním   čísle   nebo   jiném   odpovídajícím   prostředku
   identifikace dodavatele v takovém rejstříku,

   j)  název  a  sídlo  orgánu  odpovědného za výkon dohledu nebo státního
   dozoru  nad  činností  dodavatele,  pokud  dodavatel podniká na základě
   povolení.

   (3)  Spotřebiteli  musí  být  v  souladu  s odstavcem 1 poskytnuty tyto
   informace o poskytované finanční službě:

   a) název a hlavní charakteristiky poskytované služby,

   b)  celková  cena  poskytované  služby  pro  spotřebitele  včetně všech
   poplatků,   daní   placených   prostřednictvím   dodavatele   a  jiných
   souvisejících nákladů; nelze-li přesnou celkovou cenu určit předem, pak
   veškeré   informace   o   způsobu   výpočtu   konečné  ceny  umožňující
   spotřebiteli ověřit si konečnou cenu,

   c)  možná  rizika  mimo  kontrolu  dodavatele  spojená  s  poskytovanou
   finanční službou, včetně případného upozornění, že minulé výnosy nejsou
   zárukou výnosů budoucích,

   d)   existence   dalších   daní  nebo  nákladů,  které  nejsou  hrazeny
   prostřednictvím dodavatele nebo jím nejsou vybírány,

   e)  případná  omezení období, po které zůstávají poskytnuté informace v
   platnosti,

   f)  možné  způsoby  placení  za  poskytnutou službu a způsob poskytnutí
   služby,

   g)  případné  dodatečné  náklady pro spotřebitele za použití prostředků
   komunikace na dálku, pokud jsou dodavatelem účtovány.

   (4)  Spotřebiteli  musí  být  v  souladu  s odstavcem 1 poskytnuty tyto
   informace o smlouvě o finančních službách uzavírané na dálku:

   a)  o  možnosti či nemožnosti odstoupit od smlouvy podle § 54c odst. 1,
   zejména  o lhůtách k jeho uplatnění, podmínkách jeho uplatnění, částce,
   jejíž  zaplacení  může být na spotřebiteli požadováno podle § 54c odst.
   6, a informace o důsledcích neuplatnění práva na odstoupení od smlouvy,

   b)  o  minimální době trvání smlouvy o finančních službách uzavírané na
   dálku  v  případě  trvajícího  nebo  opakovaného poskytování finančních
   služeb,

   c)  o právu dodavatele nebo spotřebitele na předčasné nebo jednostranné
   ukončení  smlouvy  o  finančních službách uzavírané na dálku na základě
   smluvních podmínek, včetně případných smluvních pokut,

   d)  praktické pokyny pro uplatnění práva na odstoupení, obsahující mimo
   jiné adresu, na niž má být zasláno oznámení o odstoupení,

   e) označení členského státu nebo členských států Evropské unie, jejichž
   právní  předpisy  bere  dodavatel  za  základ  pro  vytvoření vztahů se
   spotřebitelem před uzavřením smlouvy o finančních službách uzavírané na
   dálku,

   f)  o  smluvní  doložce o rozhodném právu smlouvy o finančních službách
   uzavírané  na dálku a o příslušnosti soudu v případě sporů vzniklých ze
   smlouvy o finančních službách uzavírané na dálku,

   g)  o jazyku, případně jazycích, ve kterých bude dodavatel se souhlasem
   spotřebitele  komunikovat  se  spotřebitelem  během  trvání  smlouvy  o
   finančních  službách uzavírané na dálku a ve kterých budou spotřebiteli
   poskytnuty smluvní podmínky a další informace podle tohoto paragrafu.

   (5)  Spotřebiteli  musí  být  v  souladu  s odstavcem 1 poskytnuty tyto
   informace  o možných způsobech nápravy porušení povinností ze smlouvy o
   finančních službách uzavírané na dálku:

   a)   o   existenci   a   způsobu   mimosoudního   vyřizování  stížností
   spotřebitelů,  včetně  možnosti  obrátit  se  se stížností na příslušný
   orgán dohledu,

   b)  o existenci garančních fondů, zejména Garančního fondu obchodníků s
   cennými papíry, a Fondu pojištění vkladů.

   (6)  Z informací poskytnutých podle odstavců 2 až 5 musí být patrno, že
   slouží k obchodním účelům.

   (7)   Informace   poskytnuté  spotřebiteli  před  uzavřením  smlouvy  o
   finančních  službách  uzavírané na dálku musí být v souladu s uzavřenou
   smlouvou.

   (8) Veškeré smluvní podmínky a informace podle odstavců 2 až 5 musí být
   dány spotřebiteli k dispozici písemně v dostatečném předstihu před tím,
   než  je  spotřebitel smlouvou uzavíranou na dálku nebo nabídkou na její
   uzavření vázán.

   (9)  Jestliže  byla  smlouva  o  finančních službách uzavíraná na dálku
   uzavřena  na  žádost  spotřebitele  s použitím prostředků komunikace na
   dálku,  které  neumožňují  poskytnutí  smluvních podmínek a informací v
   souladu  s  odstavcem  8,  musí  dodavatel  splnit svou povinnost podle
   odstavce 8 okamžitě po uzavření této smlouvy.

   (10)  V  případě  hlasové telefonní komunikace musí být spotřebiteli na
   začátku  hovoru  zahájeného  dodavatelem  sdělen obchodní účel hovoru a
   informace sloužící k dostatečné identifikaci dodavatele. Jestliže s tím
   vysloví  spotřebitel  souhlas,  je možné mu místo informací uvedených v
   odstavcích  2  až 5 sdělit pouze informace o osobě, která je v kontaktu
   se  spotřebitelem,  a  její  spojení  s  dodavatelem  a informace podle
   odstavce  3  písm.  a), b) a d) a podle odstavce 4 písm. a), s výjimkou
   informace  o  důsledcích  neuplatnění  práva pro odstoupení od smlouvy.
   Dodavatel  dále informuje spotřebitele o tom, že další informace jsou k
   dispozici   na   vyžádání,  a  o  povaze  těchto  informací.  Povinnost
   dodavatele dodat informace podle odstavce 8 tím není dotčena.

   (11)  Spotřebitel  má  právo  obdržet  kdykoli  během  trvání smlouvy o
   finančních  službách uzavírané na dálku na svou žádost smluvní podmínky
   v  tištěné podobě, případně změnit způsob komunikace na dálku, pokud to
   není  v  rozporu  s  povahou  poskytovaných  finančních  služeb  nebo s
   uzavřenou smlouvou o finančních službách uzavíranou na dálku.

   (12)  Pokud  dodavatel  při  uzavírání  smlouvy  o  finančních službách
   uzavírané  na  dálku neposkytne spotřebiteli informace podle odstavců 1
   až  11  nebo  mu  poskytne  klamavé  informace, má spotřebitel právo od
   uzavřené  smlouvy  o  finančních službách uzavírané na dálku odstoupit.
   Toto  právo může spotřebitel uplatnit ve lhůtě 3 měsíců ode dne, kdy se
   o  porušení  povinností  dodavatele  podle  odstavců  1 až 11 dozví. Na
   odstoupení  spotřebitele od smlouvy se použijí ustanovení § 54c odst. 6
   až 9 obdobně.

   § 54c

   Právo na odstoupení

   (1)  Od smlouvy o finančních službách uzavírané na dálku má spotřebitel
   právo  odstoupit bez uvedení důvodů a bez jakékoli smluvní sankce (dále
   jen  "právo  na  odstoupení")  ve  lhůtě  14  dnů ode dne uzavření této
   smlouvy  nebo  ve lhůtě 14 dnů ode dne, kdy mu byly předány informace v
   souladu  s  §  54b  odst.  8  nebo  9,  nastal-li tento den po uzavření
   smlouvy.  Od  smlouvy  o  penzijním  připojištění uzavírané na dálku má
   spotřebitel  právo  na odstoupení ve lhůtě 30 dnů ode dne uzavření této
   smlouvy  nebo  ve lhůtě 30 dnů ode dne, kdy mu byly předány informace v
   souladu  s  §  54b  odst.  8  nebo  9,  nastal-li tento den po uzavření
   smlouvy.

   (2)  Spotřebitel  nemá právo na odstoupení u finančních služeb, jejichž
   cena  závisí  na  pohybech  cen  na  finančních trzích, které dodavatel
   nemůže  ovlivnit, jako jsou služby vztahující se k devizovým hodnotám a
   investičním  nástrojům^2d). Právo na odstoupení dále spotřebitel nemá u
   smluv, z nichž bylo zcela splněno oběma smluvními stranami na výslovnou
   žádost spotřebitele před výkonem spotřebitelova práva na odstoupení.

   (3)  Spotřebitel  vykoná  své  právo  na  odstoupení oznámením zaslaným
   prokazatelným způsobem v souladu s praktickými pokyny podle § 54b odst.
   4  písm.  d); lhůta k uplatnění práva na odstoupení je zachována, pokud
   bylo oznámení písemně odesláno před uplynutím této lhůty.

   (4)  Pokud  je  se  smlouvou  o finančních službách uzavíranou na dálku
   spojena  jiná  smlouva  uzavíraná  na  dálku  vztahující  se ke službám
   poskytovaným  dodavatelem  nebo  jinou  osobou  na  základě  smlouvy  s
   dodavatelem,  pak  se  tato  smlouva od počátku ruší, pokud spotřebitel
   využije své právo na odstoupení podle odstavce 1.

   (5) Ve lhůtě pro odstoupení podle odstavce 1 může dodavatel začít plnit
   smlouvu  o  finančních  službách  uzavíranou na dálku až poté, co s tím
   spotřebitel vysloví souhlas.

   (6)  Odstoupí-li spotřebitel od smlouvy o finančních službách uzavírané
   na  dálku,  dodavatel po něm může požadovat neprodlené zaplacení částky
   pouze za do té doby skutečně poskytnutou službu. Požadovaná částka musí
   být přiměřená rozsahu již poskytnuté služby.

   (7)  Dodavatel  nesmí  od  spotřebitele  požadovat  zaplacení částky za
   poskytnutou  službu podle odstavce 6, pokud zahájil plnění smlouvy před
   uplynutím   lhůty   pro   odstoupení  podle  odstavce  1  bez  souhlasu
   spotřebitele  nebo pokud neprokáže, že spotřebitele informoval o částce
   podle § 54b odst. 4 písm. a).

   (8) Dodavatel je povinen bez zbytečného odkladu, nejpozději ve lhůtě 30
   dnů  ode  dne odstoupení, kdy mu bylo doručeno oznámení o odstoupení od
   smlouvy  o  finančních  službách  uzavírané  na dálku podle odstavce 3,
   vrátit  spotřebiteli  všechny  peněžní  prostředky  od  něj  přijaté na
   základě  smlouvy  o  finančních službách uzavírané na dálku, s výjimkou
   částky  zaplacené  spotřebitelem  za  již skutečně poskytnuté služby na
   základě této smlouvy podle odstavce 6.

   (9)  Spotřebitel je povinen bez zbytečného odkladu, nejpozději ve lhůtě
   30  dnů  ode  dne,  kdy  zaslal  dodavateli oznámení o odstoupení podle
   odstavce 3, vrátit dodavateli všechny jím poskytnuté peněžní prostředky
   nebo  jiný  majetek  od  něj  přijatý  na  základě smlouvy o finančních
   službách uzavírané na dálku.

   § 54d

   (1)  Pokud dodavatel poskytne spotřebiteli finanční službu bez výslovné
   objednávky  spotřebitele,  nemá  spotřebitel  povinnost  za tuto službu
   zaplatit  a  neplynou  mu z této skutečnosti ani žádné jiné povinnosti.
   Mlčení   spotřebitele   nelze   považovat  za  souhlas  s  poskytováním
   finančních služeb.

   (2)  Na  smlouvy  o  finančních  službách uzavírané na dálku se obdobně
   použijí ustanovení o spotřebitelských smlouvách podle § 55 a 56.

   (3)  Provozovatel  prostředku  komunikace  na dálku zajistí, aby na jím
   provozovaném prostředku komunikace na dálku nebyly poskytovány finanční
   služby  poskytované  na dálku, pokud byly pravomocným soudním rozsudkem
   nebo  správním rozhodnutím označeny jako nesplňující požadavky týkající
   se spotřebitelských smluv stanovené tímto zákonem.

   (4)  Aniž  je  dotčeno ustanovení § 54c odst. 7, nese důkazní břemeno o
   splnění  svých  povinností  informovat spotřebitele a důkazní břemeno o
   získání souhlasu spotřebitele s uzavřením, popřípadě s plněním, smlouvy
   o  finančních  službách  uzavírané na dálku dodavatel. Jakékoli smluvní
   ujednání,  které  stanovuje,  že  důkazní  břemena podle předchozí věty
   nese, byť jen z části, spotřebitel, je nepřípustné ve smyslu § 56 odst.
   3.

   § 55

   (1)  Smluvní  ujednání  spotřebitelských  smluv  se nemohou odchýlit od
   zákona  v  neprospěch spotřebitele. Spotřebitel se zejména nemůže vzdát
   práv,  které  mu  zákon  poskytuje,  nebo  jinak  zhoršit  své  smluvní
   postavení.

   (2) Ujednání ve spotřebitelských smlouvách podle § 56 jsou neplatná.

   (3)  V  pochybnostech o významu spotřebitelských smluv platí výklad pro
   spotřebitele příznivější.

   § 56

   (1)  Spotřebitelské smlouvy nesmějí obsahovat ujednání, která v rozporu
   s   požadavkem   dobré  víry  znamenají  k  újmě  spotřebitele  značnou
   nerovnováhu v právech a povinnostech stran.

   (2)  Ustanovení  odstavce  1  se  nevztahuje na smluvní ujednání, která
   vymezují předmět plnění smlouvy nebo cenu plnění.

   (3) Nepřípustná jsou zejména smluvní ujednání, která

   a)   vylučují   nebo  omezují  odpovědnost  dodavatele  za  jednání  či
   opomenutí, kterým byla spotřebiteli způsobena smrt či újma na zdraví,

   b)  vylučují nebo omezují práva spotřebitele při uplatnění odpovědnosti
   za vady či odpovědnosti za škodu,

   c)  stanoví,  že  smlouva  je  pro spotřebitele závazná, zatímco plnění
   dodavatele  je vázáno na splnění podmínky, jejíž uskutečnění je závislé
   výlučně na vůli dodavatele,

   d)  dovolují dodavateli, aby spotřebiteli nevydal jím poskytnuté plnění
   i  v  případě,  že  spotřebitel neuzavře smlouvu s dodavatelem či od ní
   odstoupí,

   e) opravňují dodavatele odstoupit od smlouvy bez smluvního či zákonného
   důvodu a spotřebitele nikoli,

   f)  opravňují  dodavatele,  aby  bez  důvodů hodných zvláštního zřetele
   vypověděl smlouvu na dobu neurčitou bez přiměřené výpovědní doby,

   g)  zavazují  spotřebitele  k plnění podmínek, s nimiž se neměl možnost
   seznámit před uzavřením smlouvy,

   h)  dovolují dodavateli jednostranně změnit smluvní podmínky bez důvodu
   sjednaného ve smlouvě,

   i)  stanoví, že cena zboží či služeb bude určena v době jejich splnění,
   nebo  dodavatele  opravňují  k  zvýšení  ceny  zboží či služeb, aniž by
   spotřebitel  byl  oprávněn  od smlouvy odstoupit, je-li cena sjednaná v
   době uzavření smlouvy při splnění podstatně překročena,

   j)  přikazují  spotřebiteli, aby splnil všechny závazky i v případě, že
   dodavatel nesplnil závazky, které mu vznikly,

   k)  dovolují  dodavateli  převést  práva  a  povinnosti  ze smlouvy bez
   souhlasu  spotřebitele,  dojde-li  převodem ke zhoršení dobytnosti nebo
   zajištění pohledávky spotřebitele.

   bez nadpisu

   § 57

   (1)  Byla-li  spotřebitelská  smlouva  uzavřena mimo prostory obvyklé k
   podnikání  dodavatele  nebo  nemá-li  dodavatel  žádné  stálé  místo  k
   podnikání,  může  spotřebitel od smlouvy písemně odstoupit do 14 dnů od
   jejího  uzavření;  nedošlo-li  dosud ke splnění dodávky zboží či služeb
   dodavatelem,  může  od  smlouvy  odstoupit  bez  uvedení  důvodů  a bez
   jakékoliv  sankce  do  1  měsíce.  To neplatí ohledně smluv, u nichž si
   spotřebitel  výslovně sjednal návštěvu dodavatele za účelem objednávky.
   Dodavatel  je  zároveň  povinen  vrátit spotřebiteli zaplacené finanční
   částky do 30 dnů od odstoupení od smlouvy.

   (2) Dodavatel musí spotřebitele písemně upozornit na právo odstoupit od
   smlouvy  nejpozději  při  uzavření  smlouvy;  písemné  upozornění  musí
   obsahovat  i označení osoby, u níž je třeba toto právo uplatnit, včetně
   bydliště či sídla takové osoby.

   (3)   Při  porušení  povinnosti  stanovené  v  předchozím  odstavci  má
   spotřebitel právo odstoupit od smlouvy do 1 roku od jejího uzavření.

   (4) Ustanovení předchozích odstavců se nevztahují na smlouvy

   a)  jejichž  předmětem  je  výstavba,  prodej,  nájem nebo jiné právo k
   nemovitosti, s výjimkou smluv o jejích opravách a o dodávce zařízení do
   ní začleněných,

   b)  na  dodávku  potravin  nebo  jiného zboží běžné spotřeby dodávaného
   stálými  doručovateli  do  domácnosti  spotřebitele  nebo do jiného jím
   určeného místa,

   c)  na  dodávku  zboží  nebo služeb, které byly uzavřeny podle katalogu
   dodavatele,  s nímž se spotřebitel měl možnost seznámit v nepřítomnosti
   dodavatele,  za předpokladu, že mezi stranami má pokračovat spojení při
   plnění  uzavřené nebo jiné smlouvy, a za předpokladu, že spotřebitel má
   právo  odstoupit  od  smlouvy nejméně do 7 dnů od převzetí zboží a je s
   tímto právem seznámen v katalogu nebo ve smlouvě,

   d) pojistné a o cenných papírech.

   Smlouvy,  ve  kterých  se sjednává dočasné užívání ubytovacího zařízení
   nebo s tím spojené služby

   § 58

   (1)  Ustanovení  §  59  až 71 se použijí na spotřebitelskou smlouvu, ve
   které se za úplatu sjednává

   a)  užívání  jednoho  nebo  více ubytovacích zařízení na více než jeden
   časový  úsek,  je-li smlouva uzavřena na dobu delší než 1 rok (dále jen
   „dočasné užívání ubytovacího zařízení“),

   b)  výhoda  spojená  s ubytováním, je-li smlouva uzavřena na dobu delší
   než 1 rok (dále jen „dlouhodobý rekreační produkt“),

   c)  pomoc  při  úplatném převodu dočasného užívání ubytovacího zařízení
   nebo dlouhodobého rekreačního produktu (dále jen „další prodej“), nebo

   d)  účast  ve  výměnném  systému, který umožňuje spotřebitelům vzájemně
   převést  právo  užívat  ubytovací  zařízení  nebo jiné služby spojené s
   dočasným užíváním ubytovacího zařízení (dále jen „výměna“).

   (2) Ustanovení § 59 až 71 se použijí i na smlouvu o smlouvě budoucí, ve
   které se spotřebitel zavazuje uzavřít smlouvu podle odstavce 1.

   § 59

   Pokud  smlouva  podle  §  58  obsahuje ujednání, které umožňuje obnovit
   smlouvu  nebo  prodloužit  závazek  bez výslovného projevu spotřebitele
   tak, že celková doba trvání závazku může přesáhnout jeden rok, má se za
   to, že je smlouva uzavřena na dobu delší než jeden rok.

   § 60

   Informace poskytované před uzavřením smlouvy

   (1)  Poskytovatel,  za  kterého se pro účely § 58 až 71 považuje osoba,
   která  jedná v rámci své obchodní nebo jiné podnikatelské činnosti nebo
   kdokoliv,  kdo  jedná  jejím  jménem  nebo v jejím zastoupení, poskytne
   spotřebiteli  s  dostatečným  časovým  předstihem  předtím,  než strany
   uzavřou  smlouvu  podle § 58 nebo než je spotřebitel vázán svým návrhem
   na  uzavření  smlouvy  podle  §  58,  bezplatně  na  formuláři jasným a
   srozumitelným  způsobem informace, které spolu s náležitostmi formuláře
   stanoví vláda nařízením.

   (2)  Poskytovatel  rovněž  výslovně upozorní spotřebitele na jeho právo
   odstoupit  od smlouvy, na délku lhůty pro odstoupení a na zákaz přijetí
   záloh,  jiných  plnění  nebo  jejich  zajištění  v  průběhu  lhůty  pro
   odstoupení.

   § 61

   (1)  Poskytovatel  je  povinen  v  každé reklamě nebo nabídce dočasného
   užívání   ubytovacího   zařízení,  dlouhodobého  rekreačního  produktu,
   dalšího prodeje nebo výměny uvést, jak a kde lze získat informace podle
   § 60 odst. 1.

   (2)  Jsou-li dočasné užívání ubytovacího zařízení, dlouhodobý rekreační
   produkt,  další  prodej  nebo  výměna  nabízeny  v rámci nabídkové nebo
   prodejní  akce,  je  poskytovatel  povinen  na  pozvánce zřetelně uvést
   obchodní  účel  a  povahu  akce  a  po  celou dobu trvání této akce dát
   spotřebiteli k dispozici informace podle § 60 odst. 1.

   nadpis vypuštěn

   § 62

   Informace uváděné ve smlouvě

   (1)   Součástí  smlouvy  podle  §  58  musí  být  informace  poskytnuté
   poskytovatelem spotřebiteli podle § 60 odst. 1. To neplatí, jestliže si
   změnu  v  obsahu smlouvy smluvní strany výslovně sjednaly nebo pokud je
   změna   vyvolána  nepředvídatelnými  okolnostmi,  které  jsou  na  vůli
   poskytovatele nezávislé a kterým nebylo možné zabránit.

   (2)  Má-li se obsah smlouvy lišit od informací podle § 60 odst. 1, musí
   poskytovatel spotřebitele na změny písemně upozornit tak, aby k nim měl
   spotřebitel  snadný  přístup,  a to ještě před uzavřením smlouvy. Změny
   musí být ve smlouvě výslovně označeny.

   (3)  Poskytovatel uvede ve smlouvě bydliště, místo podnikání nebo sídlo
   každé ze smluvních stran a datum a místo jejího uzavření.

   HLAVA ŠESTÁ

   zrušena

   nadpis vypuštěn

   § 63

   (1)  Poskytovatel  zajistí,  aby  ujednání  o  právu  na  odstoupení od
   smlouvy,  o délce lhůty pro odstoupení a o zákazu přijetí záloh, jiných
   plnění  nebo  jejich  zajištění v průběhu lhůty pro odstoupení podepsal
   spotřebitel každé zvlášť.

   (2)  Součástí  smlouvy podle § 58 je formulář pro odstoupení od smlouvy
   vyplněný poskytovatelem. Náležitosti formuláře stanoví vláda nařízením.

   (3)  Poskytovatel  ihned  po  uzavření  smlouvy předá spotřebiteli její
   podepsané vyhotovení.

   § 64

   (1)  Informace  podle  §  60 odst. 1 poskytne poskytovatel spotřebiteli
   písemně, a to tak, aby k nim měl spotřebitel snadný přístup.

   (2) Smlouva podle § 58 musí být uzavřena písemně.

   (3) Odstoupení od smlouvy musí být vždy učiněno písemně.

   § 65

   Jazyk

   (1)  Má-li  spotřebitel  bydliště v některém z členských států Evropské
   unie  nebo  v  některém ze států tvořících Evropský hospodářský prostor
   nebo  je-li  státním  příslušníkem  některého  z  těchto států, musí mu
   poskytovatel   informace  stanovené  v  §  60  poskytnout  podle  volby
   spotřebitele  v  jazyce  nebo  v jednom z jazyků tohoto státu, pokud se
   jedná  o  úřední  jazyk Evropské unie nebo některého ze států tvořících
   Evropský hospodářský prostor.

   (2)  Smlouva  podle  §  58 musí být uzavřena podle volby spotřebitele v
   jazyce  členského státu Evropské unie nebo některého ze států tvořících
   Evropský hospodářský prostor, v němž má spotřebitel bydliště nebo jehož
   je  státním  příslušníkem,  pokud se jedná o úřední jazyk Evropské unie
   nebo některého ze států tvořících Evropský hospodářský prostor. Liší-li
   se  tento  jazyk od jazyka členského státu Evropské unie nebo některého
   ze  států  tvořících  Evropský  hospodářský  prostor, na jehož území se
   nachází nemovitost nebo její část, na niž se vztahuje smlouva, ve které
   se  sjednává  dočasné  užívání ubytovacího zařízení, předá poskytovatel
   spotřebiteli  překlad  textu smlouvy do tohoto jazyka, pokud se jedná o
   úřední  jazyk  Evropské unie nebo některého ze států tvořících Evropský
   hospodářský prostor.

   § 66

   (1)  Uzavřel-li  spotřebitel  smlouvu,  ve které se sjednává dlouhodobý
   rekreační  produkt,  nepřihlíží se k ujednání, které ho zavazuje hradit
   platby  na  základě  této  smlouvy  jinak  než  v rovnoměrných platbách
   rozdělených do ročních splátek v téže výši. To neplatí, pokud si strany
   sjednají  změnu  výše  ročních splátek po prvním roce podle vývoje cen.
   Výzvu  k provedení splátky zašle poskytovatel spotřebiteli písmeně vždy
   nejpozději 14 dnů přede dnem splatnosti.

   (2)  Spotřebitel  má  právo  závazek  ze  smlouvy,  kterou  byl sjednán
   dlouhodobý  rekreační  produkt,  po  zaplacení  druhé  splátky  písemně
   vypovědět  bez uvedení důvodu ve lhůtě 14 dnů ode dne, kdy byl vyzván k
   zaplacení  kterékoliv  následující  splátky;  lhůta je zachována, pokud
   spotřebitel  před  jejím  uplynutím  výpověď  alespoň odešle. V takovém
   případě  nemá  poskytovatel právo požadovat po spotřebiteli žádné další
   plnění.

   § 67

   Odstoupení od smlouvy

   (1)  Spotřebitel  má  právo odstoupit od smlouvy podle § 58 ve lhůtě 14
   dnů  od  jejího  uzavření  bez  uvedení  důvodu a bez jakékoliv sankce.
   Byla-li  mu  již  poskytnuta  služba,  není z toho poskytovateli ničeho
   povinen.

   (2)  Neobdrží-li spotřebitel alespoň jedno vyhotovení smlouvy zároveň s
   jejím  uzavřením,  počne  mu  běžet lhůta pro odstoupení od smlouvy ode
   dne, kdy toto vyhotovení obdrží.

   (3)  Nepředá-li  poskytovatel  spotřebiteli řádně vyplněný formulář pro
   odstoupení  od  smlouvy podle § 63 odst. 2, činí lhůta pro odstoupení 1
   rok a 14 dnů ode dne, kdy byla smlouva uzavřena, popřípadě ode dne, kdy
   spotřebitel obdržel její vyhotovení, nastal-li tento den později. Je-li
   spotřebiteli  předán  řádně vyplněný formulář pro odstoupení od smlouvy
   písemně  do  1  roku  ode dne, kdy byla smlouva uzavřena, popřípadě ode
   dne,  kdy  spotřebitel  obdržel  její  vyhotovení, nastal- li tento den
   později,   končí   lhůta  pro  odstoupení  čtrnáctým  dnem  od  předání
   formuláře.

   (4)  Neposkytl-li  poskytovatel spotřebiteli informace podle § 60 odst.
   1,  činí lhůta pro odstoupení od smlouvy 3 měsíce a 14 dnů ode dne, kdy
   byla  smlouva uzavřena, popřípadě ode dne, kdy spotřebitel obdržel její
   vyhotovení,  nastal-li  tento  den později. Byly-li však tyto informace
   spotřebiteli poskytnuty do 3 měsíců ode dne, kdy byla smlouva uzavřena,
   popřípadě  ode  dne, kdy spotřebitel obdržel její vyhotovení, nastal-li
   tento  den  později,  končí  lhůta  pro  odstoupení  čtrnáctým  dnem od
   poskytnutí informací.

   (5)  Lhůta  k  uplatnění  práva  na odstoupení od smlouvy je zachována,
   pokud  je  odstoupení  od smlouvy spotřebitelem odesláno před uplynutím
   této lhůty.

   Zvláštní ustanovení o odstoupení od smlouvy

   § 68

   Uzavírá-li  spotřebitel  současně smlouvu, ve které se sjednává dočasné
   užívání  ubytovacího  zařízení, a smlouvu, ve které se sjednává výměna,
   běží  pro  obě smlouvy pouze jedna lhůta určená podle smlouvy, ve které
   se sjednává dočasné užívání ubytovacího zařízení.

   § 69

   (1)  Dokud  neuplyne  lhůta  pro  odstoupení  od  smlouvy,  ve které se
   sjednává  dočasné  užívání  ubytovacího  zařízení, dlouhodobý rekreační
   produkt  nebo výměna, nesmí poskytovatel ani jiná osoba po spotřebiteli
   požadovat  ani  přijmout na základě této smlouvy platbu zálohy ani jiné
   plnění  nebo  jejich  zajištění. Uzná-li v této době spotřebitel dluh z
   této smlouvy, je uznání dluhu neplatné.

   (2)  V  případě  smlouvy,  ve  které  se  sjednává  další prodej, nesmí
   poskytovatel  ani  jiná  osoba  po  spotřebiteli požadovat ani přijmout
   jakékoli  platby  záloh  ani  jiné  plnění nebo jejich zajištění, dokud
   nedojde k nabytí nebo převodu práva, nebo dokud povinnost poskytovatele
   z  této smlouvy nezanikne z jiného právního důvodu. Uzná-li v této době
   spotřebitel dluh z této smlouvy, je uznání dluhu neplatné.

   nadpis vypuštěn

   § 70

   Odstoupí-li  spotřebitel  od  smlouvy,  ve  které  se  sjednává dočasné
   užívání   ubytovacího   zařízení  nebo  dlouhodobý  rekreační  produkt,
   vztahují  se  účinky  odstoupení  i  na  smlouvu,  ve které se sjednává
   výměna, jakož i na každou další vedlejší smlouvu nebo ujednání, aniž by
   s tím byly spojeny jakékoliv náklady pro spotřebitele.