Nové předpisy

Občanský zákoník - zákon č. 40/1964 Sb. § 852a - § 852k Cestovní smlouva

HLAVA DVACÁTÁ PRVNÍ

   Cestovní smlouva

   § 852a

   (1)  Cestovní  smlouvou  se  provozovatel  cestovní kanceláře (dále jen
   "cestovní  kancelář")  zavazuje,  že  zákazníkovi  poskytne zájezd^8) a
   zákazník se zavazuje, že zaplatí smluvenou cenu.

   (2)  Návrh  cestovní  smlouvy  předkládá zákazníkovi cestovní kancelář.
   Jedno  vyhotovení  cestovní  smlouvy  je  po  jejím  uzavření  cestovní
   kancelář  povinna  předat  zákazníkovi.  Spolu  s  cestovní smlouvou je
   cestovní  kancelář  povinna  předat  zákazníkovi  doklad o pojištění^9)
   vystavený pojišťovnou.

   § 852b

   (1) Cestovní smlouva musí být písemná a musí obsahovat

   a) označení smluvních stran,

   b)  vymezení  zájezdu, zejména termín jeho zahájení a ukončení, uvedení
   všech  poskytovaných  služeb  cestovního  ruchu, které jsou zahrnuty do
   ceny  zájezdu,  místo  a  dobu jejich trvání; vymezení zájezdu může být
   nahrazeno  odkazem  na  číslo zájezdu nebo jiné označení v katalogu^10)
   jen  v  případě,  že  katalog  obsahuje  všechny  tyto  informace a byl
   zákazníkovi předán,

   c) cenu zájezdu, včetně časového rozvrhu plateb a výši zálohy.

   (2) Cestovní smlouva musí rovněž obsahovat

   a)  způsob,  jakým  má zákazník uplatnit své nároky plynoucí z porušení
   právní povinnosti cestovní kanceláře,

   b)  výši  odstupného,  které  je  povinen  zákazník  cestovní kanceláři
   uhradit  při  odstoupení  od  cestovní  smlouvy v případech stanovených
   tímto zákonem.

   (3) Cestovní smlouva musí dále obsahovat,

   a) jsou-li součástí zájezdu i další platby za služby, jejichž cena není
   zahrnuta v ceně zájezdu, údaje o počtu a výši těchto dalších plateb,

   b)  je-li  součástí  zájezdu  ubytování, jeho polohu, kategorii, stupeň
   vybavenosti a hlavní charakteristické znaky,

   c)  je-li  součástí  zájezdu doprava, druh, charakteristiku a kategorii
   dopravního prostředku, údaje o trase cesty,

   d) je-li součástí zájezdu stravování, jeho způsob a rozsah,

   e)  je-li  realizace  zájezdu  podmíněna  dosažením  minimálního  počtu
   zákazníků, výslovné uvedení této skutečnosti a současně lhůtu, ve které
   nejpozději  musí  cestovní  kancelář  zákazníka  písemně  informovat  o
   zrušení zájezdu z důvodu nedosažení minimálního počtu zákazníků,

   f)  jsou-li  důvody pro stanovení podmínek, které musí účastník zájezdu
   splňovat,  uvedení  těchto  podmínek  a  lhůtu,  ve které může zákazník
   oznámit,  že  se  zájezdu  místo  něho  zúčastní jiná osoba, pokud jsou
   důvody pro její stanovení.

   § 852c

   (1) V cestovní smlouvě lze dohodnout, že cestovní kancelář je oprávněna
   jednostranným  úkonem  zvýšit  cenu zájezdu, jestliže je zároveň přesně
   stanoven  způsob  výpočtu zvýšení ceny. Cena zájezdu uvedená v cestovní
   smlouvě však nesmí být jednostranně zvýšena během 20 dnů před zahájením
   zájezdu.

   (2) Cenu zájezdu podle odstavce 1 lze zvýšit jen v případě, že dojde ke
   zvýšení

   a) ceny za dopravu včetně cen pohonných hmot, nebo

   b)   plateb  spojených  s  dopravou,  např.  letištních  a  přístavních
   poplatků, které jsou zahrnuty v ceně zájezdu, nebo

   c)  směnného  kursu české koruny použitého pro stanovení ceny zájezdu v
   průměru o více než 10 %,
   pokud k této změně dojde do jednadvacátého dne před zahájením zájezdu.

   (3)  Písemné  oznámení  o  zvýšení  ceny  musí být zákazníkovi odesláno
   nejpozději  21  dní  před  zahájením  zájezdu, jinak cestovní kanceláři
   nevznikne právo na zaplacení rozdílu v ceně zájezdu.

   § 852d

   (1)  Cestovní  kancelář  je  povinna  nejpozději  7  dnů před zahájením
   zájezdu poskytnout zákazníkovi písemně další podrobné informace o všech
   skutečnostech, které jsou pro zákazníka důležité a které jsou ji známy,
   pokud nejsou obsaženy již v cestovní smlouvě nebo v katalogu, který byl
   zákazníkovi předán, zejména

   a)  upřesnění  údajů  uvedených  v § 852b odst. 3 písm. a) až d), které
   jsou cestovní kanceláři známy a nejsou obsaženy v cestovní smlouvě nebo
   v katalogu, který byl zákazníkovi předán,

   b)  podrobnosti  o možnosti kontaktu s nezletilou osobou nebo zástupcem
   cestovní  kanceláře  v  místě  pobytu nezletilé osoby, jde-li o zájezd,
   jehož účastníkem je nezletilá osoba,

   c)  jméno,  adresa  a  telefonní  číslo  osoby, na kterou se zákazník v
   nesnázích  v  průběhu  zájezdu  může obrátit s žádostí o pomoc, zejména
   místního  zástupce  cestovní  kanceláře  a  adresu  a  telefonní  číslo
   zastupitelského úřadu,

   d)  informace  o  možnosti uzavřít pojištění pro případ, že zákazníkovi
   vzniknou  náklady v souvislosti s jeho odstoupením od cestovní smlouvy,
   pokud toto pojištění není zahrnuto v ceně zájezdu.

   (2)  Je-li  cestovní  smlouva  uzavřena  v  době  kratší než 7 dnů před
   zahájením   zájezdu,  musí  cestovní  kancelář  svoji  povinnost  podle
   odstavce 1 splnit již při uzavření cestovní smlouvy.

   § 852e

   (1) Je-li cestovní kancelář nucena z objektivních důvodů před zahájením
   zájezdu  změnit  podmínky  smlouvy,  může  navrhnout  zákazníkovi změnu
   cestovní  smlouvy.  Pokud  navrhovaná  změna cestovní smlouvy vede i ke
   změně ceny zájezdu, musí být v návrhu nová cena uvedena.

   (2)  Navrhne-li cestovní kancelář změnu cestovní smlouvy podle odstavce
   1,  má  zákazník  právo rozhodnout, zda bude se změnou cestovní smlouvy
   souhlasit,  nebo  zda  od  cestovní smlouvy odstoupí. Pokud zákazník ve
   lhůtě  určené  cestovní  kanceláří, která nesmí být kratší než 5 dnů od
   doručení  návrhu  na  změnu  cestovní  smlouvy  zákazníkovi, od smlouvy
   neodstoupí, má se za to, že s její změnou souhlasí.

   § 852f

   (1)  Před  zahájením  zájezdu  může  zákazník  písemně oznámit cestovní
   kanceláři,  že  se  zájezdu  místo  něho zúčastní jiná osoba v oznámení
   uvedená.   Dnem   doručení  oznámení  se  osoba  v  něm  uvedená  stává
   zákazníkem.  Oznámení  musí  obsahovat  prohlášení nového zákazníka, že
   souhlasí  s uzavřenou cestovní smlouvou. V případě, že cestovní smlouva
   stanoví  lhůtu  a  podmínky  podle  §  852b  odst. 3 písm. f), může tak
   zákazník  učinit  jen  ve  stanovené  lhůtě a oznámení musí obsahovat i
   prohlášení  nového zákazníka, že splňuje veškeré podmínky stanovené pro
   poskytnutí zájezdu.

   (2)  Původní  a  nový  zákazník  společně  a  nerozdílně  odpovídají za
   zaplacení  ceny zájezdu a úhradu nákladů, pokud takové náklady cestovní
   kanceláři v souvislosti se změnou zákazníka vzniknou.

   § 852g

   (1) Zákazník může před zahájením zájezdu od cestovní smlouvy odstoupit.
   Cestovní  kancelář  může  před  zahájením  zájezdu  od cestovní smlouvy
   odstoupit   jen  z  důvodu  zrušení  zájezdu  nebo  z  důvodu  porušení
   povinností zákazníkem.

   (2) Odstoupil-li zákazník od cestovní smlouvy podle § 852e odst. 2 nebo
   odstoupila-li  cestovní  kancelář  od cestovní smlouvy z důvodu zrušení
   zájezdu  před  jeho  zahájením,  má  zákazník  právo  požadovat, aby mu
   cestovní kancelář na základě nové cestovní smlouvy poskytla jiný zájezd
   nejméně  v  kvalitě  odpovídající  původní  cestovní  smlouvě,  může-li
   cestovní kancelář takový zájezd nabídnout.

   (3)   Při   uzavření  cestovní  smlouvy  podle  odstavce  2  se  platby
   uskutečněné  na  základě  původní  cestovní  smlouvy považují za platby
   podle  nové  cestovní  smlouvy. Je-li cena nového zájezdu nižší než již
   uskutečněné  platby  podle předchozí věty, je cestovní kancelář povinna
   tento rozdíl bez zbytečného odkladu zákazníkovi vrátit.

   (4)  Zruší-li  cestovní kancelář zájezd ve lhůtě kratší než 20 dnů před
   termínem  jeho  zahájení, je povinna uhradit zákazníkovi pokutu ve výši
   10 % z ceny zájezdu. Právo zákazníka na náhradu škody tím není dotčeno.

   (5)  Cestovní  kancelář  se  může  zprostit odpovědnosti za škodu podle
   odstavce 4 nebo povinnosti zaplatit pokutu jen tehdy, prokáže-li, že ke
   zrušení zájezdu došlo

   a) v souladu s § 852b odst. 3 písm. e),

   b)  v  důsledku neodvratitelné události, které nemohla zabránit ani při
   vynaložení veškerého úsilí, které lze na ni rozumně požadovat.

   § 852h

   (1)  Není-li  důvodem odstoupení zákazníka porušení povinnosti cestovní
   kanceláře   stanovené   cestovní   smlouvou  nebo  tímto  zákonem  nebo
   odstoupí-li  cestovní  kancelář  od  cestovní  smlouvy  před  zahájením
   zájezdu  z  důvodu  porušení povinnosti zákazníkem, je zákazník povinen
   zaplatit  cestovní  kanceláři  odstupné  ve výši stanovené podle § 852b
   odst. 2 písm. b) a cestovní kancelář je povinna vrátit zákazníkovi vše,
   co  od  něho  obdržela  na  úhradu  ceny zájezdu podle zrušené cestovní
   smlouvy.

   (2)  Je-li  důvodem  odstoupení  zákazníka od cestovní smlouvy porušení
   povinnosti  cestovní  kanceláře  stanovené cestovní smlouvou nebo tímto
   zákonem  nebo  nedojde-li k uzavření nové cestovní smlouvy podle § 852g
   odst.  2,  je  cestovní  kancelář povinna bez zbytečného odkladu vrátit
   zákazníkovi  vše,  co  od  něho  obdržela  na úhradu ceny zájezdu podle
   zrušené  cestovní smlouvy, aniž by byl zákazník povinen platit cestovní
   kanceláři odstupné. Právo zákazníka na náhradu škody tím není dotčeno.

   § 852i

   (1)   Cestovní   kancelář  odpovídá  zákazníkovi  za  porušení  závazků
   vyplývajících  z  uzavřené  cestovní smlouvy bez ohledu na to, zda tyto
   závazky  mají  být  splněny  cestovní  kanceláří nebo jinými dodavateli
   služeb cestovního ruchu poskytovaných v rámci zájezdu.

   (2)  Nesplní-li cestovní kancelář své povinnosti vyplývající z cestovní
   smlouvy  nebo  tohoto  zákona  řádně a včas, musí zákazník uplatnit své
   právo u cestovní kanceláře bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 3
   měsíců  od skončení zájezdu, nebo v případě, že se zájezd neuskutečnil,
   ode dne, kdy měl být zájezd ukončen podle cestovní smlouvy, jinak právo
   zaniká.

   (3)  Je-li  uzavření  cestovní  smlouvy  zprostředkováno jinou cestovní
   kanceláří  nebo  cestovní  agenturou,^11)  je  lhůta  podle  odstavce 2
   zachována,  i  pokud tak zákazník učinil řádně a včas u zprostředkující
   cestovní kanceláře nebo cestovní agentury.

   § 852j

   (1)   Cestovní  kancelář  se  může  odpovědnosti  za  škodu  způsobenou
   odstoupením  od  cestovní  smlouvy  podle  §  852g odst. 2 zprostit jen
   tehdy, prokáže-li, že ke zrušení zájezdu došlo

   a) v souladu s § 852b odst. 3 písm. e), nebo

   b)  v důsledku neodvratitelné události, které nemohla cestovní kancelář
   zabránit ani při vynaložení veškerého úsilí, které lze požadovat.

   (2)   Cestovní  kancelář  se  může  odpovědnosti  za  škodu  způsobenou
   porušením  právní  povinnosti  zprostit  jen tehdy, prokáže-li, že tuto
   škodu  nezavinila  ona  ani  jiní  dodavatelé  služeb  cestovního ruchu
   poskytovaných v rámci zájezdu a škoda byla způsobena

   a) zákazníkem,

   b)  třetí osobou, která není spojena s poskytováním zájezdu, pokud tuto
   skutečnost nebylo možné předpokládat nebo byla nevyhnutelná, nebo

   c)  neodvratitelnou  událostí,  které  nemohlo  být  zabráněno  ani při
   vynaložení veškerého úsilí, které lze požadovat.

   (3)  V  případech,  kdy  vyhlášená mezinárodní smlouva, kterou je Česká
   republika  vázána,  umožňuje  omezení  výše  náhrady  škody  vzniklé  z
   porušení  závazku  z  cestovní  smlouvy  a  toto  omezení  je uvedeno v
   cestovní  smlouvě v souladu s touto mezinárodní smlouvou, není cestovní
   kancelář   povinna   nahradit   škodu,  za  kterou  odpovídá,  ve  výši
   přesahující omezení uvedené v cestovní smlouvě.

   § 852k

   (1) V případech podle § 852j odst. 2 písm. b) a c) je cestovní kancelář
   povinna poskytnout zákazníkovi v nesnázích rychlou pomoc.

   (2)   Jestliže   po   zahájení  zájezdu  cestovní  kancelář  neposkytne
   zákazníkovi služby cestovního ruchu nebo jejich podstatnou část řádně a
   včas  nebo  zjistí,  že  mu všechny služby cestovního ruchu nebo jejich
   podstatnou  část nebude moci řádně a včas poskytnout, třebaže se k tomu
   cestovní  smlouvou  zavázala,  je  povinna  bez  zbytečného  odkladu  a
   bezplatně provést taková opatření, aby mohl zájezd pokračovat.

   (3)  Pokud nelze pokračování zájezdu zajistit jinak než prostřednictvím
   služeb  cestovního  ruchu nižší kvality než uvedené v cestovní smlouvě,
   je cestovní kancelář povinna vrátit zákazníkovi rozdíl v ceně.

   (4)  Jestliže  opatření  podle odstavce 2 nelze učinit nebo je zákazník
   nepřijme,   musí   cestovní  kancelář  bez  zbytečného  odkladu  vrátit
   zákazníkovi rozdíl v ceně. V případě, že součástí zájezdu je i doprava,
   je  cestovní  kancelář  povinna  poskytnout zákazníkovi dopravu zpět na
   místo  odjezdu  nebo  na jiné místo návratu, s nímž zákazník souhlasil,
   včetně  nezbytného  náhradního ubytování a stravování. Pokud je doprava
   uskutečněna   jiným   dopravním   prostředkem,   než  kterým  měla  být
   uskutečněna podle cestovní smlouvy, je cestovní kancelář v případě, že

   a)  doprava  je  uskutečněna  za nižší náklady, povinna vrátit rozdíl v
   ceně, nebo

   b)  doprava  je  uskutečněna  za  vyšší  náklady, povinna rozdíl v ceně
   uhradit z vlastních prostředků.