VYHLÁŠKA
ze dne 10. ledna 2014
o postupu při provádění pozemkových úprav a náležitostech návrhu
pozemkových úprav
Ministerstvo zemědělství stanoví podle § 27 zákona č. 139/2002 Sb., o
pozemkových úpravách a pozemkových úřadech a o změně zákona č. 229/1991
Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku,
ve znění pozdějších předpisů, ve znění zákona č. 503/2012 Sb., (dále
jen „zákon“):
§ 1
Předmět úpravy
Tato vyhláška upravuje
a) náležitosti návrhu pozemkových úprav,
b) pravidla postupu při provádění pozemkových úprav,
c) obsah formuláře pro podání žádosti o udělení úředního oprávnění k
projektování pozemkových úprav podle § 18 odst. 6 zákona.
§ 2
Náležitosti návrhu pozemkových úprav
Náležitosti návrhu pozemkových úprav jsou uvedeny v příloze č. 1 k této
vyhlášce.
§ 3
Příprava řízení o pozemkových úpravách
(1) Pozemkový úřad zpravidla s ročním předstihem oznámí předpokládaný
termín zahájení pozemkových úprav příslušnému katastrálnímu úřadu a
dotčené obci.
(2) V rámci pozemkových úprav nebo jejich přípravných prací se
zajišťují zejména
a) aktualizovaný soubor geodetických informací a aktualizovaný soubor
popisných informací katastrálního operátu, popřípadě operáty bývalého
pozemkového katastru a navazující operáty přídělového a scelovacího
řízení, v potřebném rozsahu a ve formě, v níž jsou vedeny nebo
uschovány, a dokumentace výsledků šetření a měření pro vedení a obnovu
souboru geodetických informací^1),
b) přídělové listiny nebo rozhodnutí, popřípadě jiné doklady podle
jiných právních předpisů^2), které mohou být využity pro upřesnění nebo
rekonstrukci přídělového řízení v pozemkových úpravách (§ 4 odst. 2
zákona),
c) mapy bonitovaných půdně ekologických jednotek^3), mapy komplexního
průzkumu půd a mapy souboru lesních typů,
d) schválená nebo rozpracovaná územně plánovací dokumentace, územně
plánovací podklady a územní rozhodnutí^4),
e) dostupné podklady, rozbory a informace o stavu území a záměrech jeho
využití včetně provedených terénních průzkumů, například ohledně poměrů
v oblasti vod, zejména ochranná pásma vodních zdrojů nebo zranitelné
oblasti, nadzemních a podzemních zařízení, ochrany půdy, geologických
průzkumů, dopravy, územních systémů ekologické stability, ochrany
krajinného rázu, hydrologická data, klimatologická data, lesní
hospodářské plány, lesní hospodářské osnovy, dříve zpracované projekty
pozemkových úprav a data Českého hydrometeorologického ústavu,
f) ověřené údaje o poloze rozvodných sítí, liniových staveb a
melioračních zařízení,
g) ortofotomapy, letecké a satelitní snímky, údaje základní báze
geografických dat, mapy erozního ohrožení území a registr půdních
bloků, který je součástí evidence využití půdy podle uživatelských
vztahů, digitální model území České republiky.
§ 4
Obvod pozemkových úprav
Pozemkový úřad postupuje při určení obvodu pozemkových úprav tak, že do
obvodu zahrne pozemky, které posoudil jako nezbytné pro dosažení cílů
pozemkových úprav a obnovy katastrálního operátu, s přihlédnutím k
požadavkům vlastníků pozemků, příslušné obce a katastrálního úřadu.
§ 5
Podrobný průzkum terénu a jeho vyhodnocení
(1) Podrobný průzkum terénu se provede v celém obvodu pozemkových
úprav. Pokud je to potřebné z hlediska ochrany pozemků před vodní erozí
a před povodněmi nebo pro řešení dalších opatření v oblasti vod,
provede se průzkum i v lokalitách navazujících. Průzkum se provede tak,
aby byl zjištěn skutečný stav využívání území z hlediska zemědělské
výroby, ochrany půdy, ochrany přírody a krajiny a všech faktorů, které
mohou ovlivnit plán společných zařízení (§ 9 odst. 8 zákona) nové
polohové uspořádání pozemků nebo změnu pozemků podle jejich druhů.
(2) Podrobný průzkum terénu se zaměří na ty skutečnosti, které jsou
nezbytné pro zpracování návrhu pozemkových úprav. Jsou to zejména
a) způsob současného užívání pozemků a označení jejich hranic,
b) dopravní zatížení, technický stav všech komunikací včetně jejich
součástí a příslušenství a přístup na pozemky,
c) degradace půdy, heterogenita pozemků, zjištění projevů vodní a
větrné eroze (smyvy, zamokření, dráhy soustředěného odtoku vody, rýhy,
strže, deflace, akumulace); současný stav eroze se dokladuje výpočtem
míry erozního ohrožení,
d) technický a funkční stav odvodnění a závlah pozemků, stav koryt
vodních toků a vodních děl umístěných v těchto korytech z hlediska
možnosti odvádění povrchových vod z povodí vodního toku, technický a
funkční stav vodních nádrží,
e) rozmístění a stav všech prvků sloužících k ochraně proti vodní a
větrné erozi, rozmístění a stav prvků významných pro ochranu krajiny a
spoluvytvářejících krajinný ráz,
f) výskyt skládek odpadů, energetických, telekomunikačních, tepelných a
jiných vedení včetně sloupů těchto vedení, studní, popřípadě dalších
specifických zvláštností území,
g) potřeba zúrodňovacích nebo asanačních opatření na degradovaných a
kontaminovaných půdách.
(3) Při podrobném průzkumu terénu se zjišťuje nesoulad mezi skutečností
v terénu a stavem evidovaným v katastru nemovitostí a vypracovávají
podklady pro možné změny druhů pozemků v rámci řízení o pozemkových
úpravách.
(4) Při podrobném průzkumu terénu se vedle map katastru nemovitostí
využijí zejména Státní mapy 1 : 5 000, popřípadě další podklady.
(5) Výsledky podrobného terénního průzkumu se zpracovávají graficky a
písemně jako jeden z podkladů pro stanovení základních cílů pozemkových
úprav.
§ 6
Účastníci
Jestliže výsledky pozemkových úprav slouží pro obnovu katastrálního
operátu, použije se pro identifikaci účastníka, kterým je fyzická
osoba, jako identifikátor jeho rodné číslo. Pokud fyzické osobě nebylo
přiděleno rodné číslo platné v České republice, použije se
identifikátor podle katastrální vyhlášky^5). V ostatních případech se
jako identifikátor použije v souladu se správním řádem^6) datum
narození.
§ 7
Zahájení řízení
(1) Po zahájení řízení o pozemkových úpravách (§ 6 zákona) pozemkový
úřad svolá úvodní jednání (§ 7 zákona). Svolání tohoto úvodního jednání
lze z důvodu hospodárnosti řízení provést současně s oznámením o
zahájení pozemkových úprav.
(2) Na úvodním jednání se poskytnou účastníkům přítomným na tomto
jednání informace o podstatných skutečnostech zjištěných při přípravě
řízení o pozemkových úpravách a informace o cílech a postupu při
provádění pozemkových úprav.
(3) Z úvodního jednání pořídí pozemkový úřad zápis, jehož přílohou je
prezenční listina, která obsahuje náležitosti podle § 18 odst. 2
správního řádu. Prezenční listina je jedním z dokladů o volbě sboru (§
5 odst. 5 zákona).
(4) Postup jednání a hlasování sboru upraví jednací řád sboru, přijatý
nadpoloviční většinou všech členů sboru. O každém jednání sboru se
pořídí zápis, který podepíše předseda sboru a vedoucí pozemkového úřadu
nebo jím pověřený zaměstnanec. Dojde-li při jednání sboru k hlasování o
určité věci, zápis o výsledku hlasování podepíší všichni přítomní
členové sboru.
(5) Osoby, které jsou pověřeny pozemkovým úřadem vstupovat a vjíždět na
pozemky (§ 6 odst. 9 zákona), jsou povinny na vyžádání předložit
písemné pověření a průkaz totožnosti vlastníkovi, na jehož pozemek
vstupují.
§ 8
Zjišťování průběhu hranic
Pozemkový úřad uvědomí příslušnou obec a katastrální úřad o termínu
zjišťování průběhu hranic (§ 9 odst. 5 zákona) nejméně s měsíčním
předstihem a projedná s nimi způsob a rozsah spolupráce při tomto
zjišťování.
§ 9
Vyrovnání a změna hranice katastrálního území
Podle rozsahu navrhované změny hranice se do obvodu pozemkových úprav
zahrnou buď pouze změnou hranice dotčené pozemky, nebo tak velká
navazující část sousedního katastrálního území, aby bylo možno
uspokojivě vyřešit nové uspořádání pozemků i v dotčené části sousedního
katastrálního území.
§ 10
Zeměměřické činnosti
(1) Pozemkový úřad dohodne s katastrálním úřadem zejména postup a
náležitosti při zpracování podkladů pro obnovu souboru geodetických
informací pro pozemky pouze zaměřené a v obvodu pozemkových úprav
neřešené podle § 2 zákona (nesměňované), podmínky stanovené
katastrálním úřadem (§ 6 odst. 6 zákona) a intervaly a formu, v jakých
budou změny, týkající se řešených pozemků, katastrálním úřadem
předávány.
(2) Výměra území, zahrnujícího pozemky řešené podle § 2 zákona, se
stanoví výpočtem ze souřadnic lomových bodů hranice obvodu pozemkových
úprav určených s kódem 3 charakteristiky kvality souřadnic podrobných
bodů.
(3) Výměra území zjištěná podle odstavce 2 se porovná s výměrou území
získanou součtem výměr všech parcel podle katastru nemovitostí. Není
rozhodující, jaký způsob určení výměry je u parcel v katastru
nemovitostí evidován. Rozdíl výměr se porovná s hodnotou mezní odchylky
stanovenou katastrální vyhláškou.
(4) Pokud rozdíl výměr podle odstavce 3 nepřekročí mezní odchylku
stanovenou katastrální vyhláškou, opraví se součty výměr směňovaných
parcel v soupise nároků opravným koeficientem tak, aby zjištěný rozdíl
podle odstavce 3 byl odstraněn.
(5) Jestliže rozdíl výměr podle odstavce 3 překročí stanovenou mezní
odchylku, zhotovitel ověří, zda není chyba v zaměření území, ve výpočtu
jeho výměry nebo v součtu výměr parcel podle katastru nemovitostí.
Nezjistí-li zhotovitel takovou chybu, postupuje pozemkový úřad dále na
základě výsledků projednání s katastrálním úřadem.
(6) U pozemků v obvodu pozemkových úprav, u kterých se provádí pouze
obnova souboru geodetických informací, se provede zjišťování hranic a
jejich zaměření a vyhotovení nového souboru informací podle katastrální
vyhlášky, aby byla známa jejich skutečná výměra v době zpracování
soupisu nároků a umožněn postup podle katastrální vyhlášky.
(7) Při podrobném měření polohopisu se zaměřují prvky potřebné pro
návrh pozemkových úprav (drenážní šachty, studně, závlahové hydranty,
vodní prameny, povrchové odvodnění, meze, nadzemní a podzemní vedení,
dřeviny rostoucí mimo les, osa železničních kolejí, polní a lesní
cesty, sjezdy, propustky, dráhy soustředěného odtoku povrchové vody,
oplocení a konstrukce trvalých porostů, rozhraní druhů pozemků, budovy
a drobné stavby). Podle potřeby se provede rovněž podrobné výškopisné
zaměření.
(8) U pozemků, které nevyžadují řešení ve smyslu § 2 zákona, a
pozemkový úřad u nich zajišťuje pouze nezbytné zeměměřické činnosti pro
obnovu katastrálního operátu, se výsledky těchto činností předávají
katastrálnímu úřadu bezprostředně po jejich ukončení.
§ 11
Soupis nároků
(1) Na základě zjištěného nesouladu mezi skutečností v terénu a stavem
evidovaným v katastru nemovitostí svolá pozemkový úřad před
vypracováním soupisu nároků jednání, ke kterému přizve zástupce orgánu
ochrany zemědělského půdního fondu, orgánu ochrany přírody, státní
správy lesů a případně dalších dotčených orgánů. Na tomto jednání se
posoudí možnost změny druhů pozemků. Vyjádření dotčených orgánů ke
změnám druhů pozemků se zaznamená do protokolu, popřípadě se k němu
toto vyjádření přiloží. Do soupisu nároků se uvádí skutečnosti podle
výsledků tohoto jednání.
(2) K listu vlastnictví, na kterém jsou uvedeny pozemky, na něž se
vztahuje § 3 odst. 4 zákona, se vyhotoví pro tyto pozemky samostatný
soupis nároků. Obdobně je postupováno i při vyhotovování soupisu nových
pozemků.
(3) Soupis nároků, který je součástí dokumentace podle čl. VI bodu 7
přílohy č. 1 k této vyhlášce, se vyhotoví do tabulky podle vzoru v
příloze č. 2 k této vyhlášce. Tento soupis nároků pozemkový úřad doručí
vlastníkovi do vlastních rukou, určí lhůtu k uplatnění námitek a poučí
vlastníka o postupu při udělování souhlasu s řešením pozemků uvedených
v § 3 odst. 3 zákona.
(4) Podkladem pro vyhotovení soupisu nároků jsou údaje zaměření a
zjištění skutečného stavu v terénu a výsledku jednání podle odstavce 1.
V případě pozemků, na které se vztahuje § 3 odst. 3 zákona, platí druh
pozemku vedený v katastru nemovitostí.
(5) Jestliže vlastník pozemků uvedených v § 3 odst. 3 zákona souhlasí s
jejich řešením ve smyslu § 2 zákona, uvede svůj písemný souhlas v
soupisu nároků. Pokud se vlastník ve lhůtě stanovené pozemkovým úřadem
podle odstavce 3 nevyjádří k řešení pozemků uvedených v § 3 odst. 3
zákona, je souhlas doložen dokladem o doručení soupisu nároků, který
bude ve spisové dokumentaci připojen ke konkrétnímu soupisu nároků.
(6) U pozemku, jehož vlastník není znám (§ 9 odst. 16 zákona), se tato
skutečnost uvede v soupisu nároků v poznámce.
(7) Vstupuje-li do pozemkových úprav vlastník s jedním pozemkem a
výměra tohoto pozemku se zvýší o část odpovídající spoluvlastnickému
podílu po reálném rozdělení spoluvlastnických podílů (§ 9 odst. 16
zákona), jedná se v případě ustoupení od požadavku na uhrazení rozdílu
ceny (§ 10 odst. 2 zákona) o jeden pozemek.
(8) K námitkám podaným k pozemkům neřešeným podle § 2 zákona, které
pozemkový úřad předává podle § 8 odst. 1 zákona katastrálnímu úřadu k
rozhodnutí, připojí pozemkový úřad i výsledky zeměměřických činností
podle katastrální vyhlášky.
(9) Vzor soupisu nároků je uveden v příloze č. 2 k této vyhlášce.
§ 12
Ocenění nároků vlastníků
Nachází-li se na pozemku vlastníka dřeviny rostoucí mimo les, pozemkový
úřad vyzve prostřednictvím soupisu nároků vlastníka pozemku, aby se ve
stanovené lhůtě vyjádřil, zda požaduje jejich ocenění.
§ 13
Aktualizace soupisu nároků
(1) V průběhu zpracování návrhu pozemkových úprav se soupis nároků
upřesňuje, a to například z důvodu úpravy obvodu pozemkových úprav a
změny okruhu účastníků podle § 9 odst. 6 zákona nebo vypořádání
spoluvlastnictví podle § 9 odst. 16 zákona. Poslední aktualizaci
soupisu nároků lze provést nejpozději ke dni vystavení návrhu.
Aktualizované soupisy nároků se doručí pouze dotčeným vlastníkům.
(2) Dojde-li k vypořádání spoluvlastnictví až po vyložení soupisu
nároků, upraví se u dotčených vlastníků jejich nároky podle uzavřených
dohod o vypořádání spoluvlastnictví.
(3) Dojde-li v době mezi vystavením návrhu a vydáním rozhodnutí podle §
11 odst. 8 zákona v katastru nemovitostí ke změnám v nárocích, jsou
tyto změny uvedeny v přílohách rozhodnutí podle § 11 odst. 4, případně
odst. 8 zákona. Aktualizace soupisu nároků se v takovém případě již
neprovádí.
§ 14
Nároky osob uvedených v § 8 odst. 2 zákona
(1) Osoby uvedené v § 8 odst. 2 zákona prokážou svůj nárok tak, že
předloží doklad o přechodu vlastnického práva na jiného vlastníka u
nárokovaných pozemků včetně grafické identifikace (soutisk)
nárokovaných pozemků v současné platné mapě daného území.
(2) Pozemky uvedené v § 8 odst. 2 zákona se ocení průměrnou cenou
zemědělských pozemků v katastrálním území^7) dotčeném katastrálními
úpravami. Lesní pozemky, které se po roce 1958 staly součástí území
Polské lidové republiky, se ocení ve stavu k roku 1958.
§ 15
Zpracování plánu společných zařízení
(1) Plán společných zařízení se zpracuje tak, aby obsahoval přehled
všech navržených společných zařízení včetně změn druhů pozemků; v
případě potřeby jsou zvláště uvedeny ty změny druhů pozemků, jichž se
netýkají navrhovaná společná zařízení. Plán obsahuje rovněž přehled
výměry půdy, kterou je nutno vyčlenit k provedení společných zařízení,
a dále přehled pozemků a jejich výměry, které jsou k dispozici pro
společná zařízení, s rozdělením na pozemky ve vlastnictví státu, obce,
popřípadě pozemky jiných vlastníků (§ 9 odst. 17 zákona).
(2) Výsledky podrobného průzkumu terénu podle § 5 odst. 2 se vyhodnotí
spolu s podmínkami dotčených orgánů (§ 6 odst. 6 zákona) a promítnou se
do návrhu plánu společných zařízení. Návrh se projedná s těmito orgány
na kontrolním dni.
(3) Pro společná zařízení se přednostně použijí pozemky, které byly v
rámci pozemkových úprav vykoupeny nebo darovány ve prospěch státu a
jsou uvedeny v čl. VII bodě 2 přílohy č. 1 k této vyhlášce. Pro
společná zařízení lze rovněž použít pozemky v obvodu pozemkové úpravy
řešené podle § 2 zákona, a to s výlučným souhlasem vlastníka.
(4) V případě nedostatku pozemků ve vlastnictví státu a obce, určených
pro společná zařízení, se úměrně sníží nároky vlastníků (§ 9 odst. 17
zákona) a provede se aktualizace nároků tak, že se opraví součty výměr
směňovaných parcel opravným koeficientem s přesností na 6 desetinných
míst. Po provedené aktualizaci nároků se postupuje podle § 8 odst. 1
zákona.
(5) Při sestavování grafického počítačového souboru nové digitální
katastrální mapy se druhy pozemků přizpůsobují výslednému stavu
vlastnických hranic nových pozemků; s tím související upřesnění výměr
se nepovažuje za rozpor vůči návrhu plánu společných zařízení, ke
kterému se dotčené orgány (§ 9 odst. 10 zákona) již vyjádřily.
§ 16
Ochrana půdy, vody a krajiny
V plánu společných zařízení se celý obvod pozemkových úprav posoudí též
z hlediska erozního ohrožení a povodňových rizik a posoudí se možnost
retence území ve vztahu ke zpomalení povrchového odtoku. O použití
jednotlivých způsobů ochrany rozhoduje zejména jejich účinnost,
požadované snížení smyvu půdy, snížení maximálních průtoků a nezbytná
ochrana vodních zdrojů, koryt vodních toků, vodních nádrží a
zastavěných částí obce. Plán společných zařízení v části zaměřené na
protierozní a protipovodňová opatření musí být doplněn návrhem
agrotechnických a organizačních opatření, se kterým budou vlastníci
pozemků prokazatelně seznámeni; v poznámce v soupisu nových pozemků se
uvede, že na dotčené pozemky se vztahují agrotechnická nebo organizační
opatření podle plánu společných zařízení. Dále plán společných zařízení
obsahuje vyhodnocení změny odtokových parametrů jako podkladu pro
řešení odtokových poměrů v návazném povodí.
§ 17
Návrh nového uspořádání pozemků
(1) Při zpracování návrhu nového uspořádání pozemků se nepřihlíží k
takovým požadavkům, které jsou v rozporu s projednaným plánem
společných zařízení a stanoveným způsobem využití území.
(2) Návrh nových parcel a jejich označování musí odpovídat požadavkům
katastrální vyhlášky. Návrh nového uspořádání pozemků se zpracovává v
souřadnicovém systému Jednotné trigonometrické sítě katastrální. Výměry
nových parcel se vypočtou ze souřadnic lomových bodů hranic parcel se
zaokrouhlením výsledků na celé čtvereční metry.
(3) Při zpracování návrhu nového uspořádání pozemků se bere v úvahu
aktualizovaný stav údajů katastru nemovitostí. Výsledky pozemkových
úprav podle katastrální vyhlášky, které slouží pro zpracování
obnoveného katastrálního operátu, se předávají katastrálnímu úřadu.
(4) Pozemkový úřad všechny připomínky účastníků řízení uplatněné k
vystavenému návrhu pozemkových úprav posoudí, popřípadě je s dotčenými
účastníky projedná a s vypořádáním připomínek tyto účastníky písemně
seznámí.
(5) U pozemkových úprav, jejichž předmětem je upřesnění přídělů (§ 13
zákona), se kromě náležitostí uvedených v katastrální vyhlášce zpracuje
společně s rozhodnutím o určení hranic pozemků porovnání mezi původními
a novými pozemky, a to včetně evidování jiných právních vztahů.
§ 18
Soupis nových pozemků
(1) Kompletní soupis nových pozemků je tvořen
a) originály soupisů nových pozemků, které vlastník svým podpisem
odsouhlasil,
b) soupisy nových pozemků doplněnými dokladem o doručení v případě
postupu podle § 9 odst. 21 zákona,
c) originály soupisů nových pozemků, na nichž je vlastníkem vyjádřen
nesouhlas.
(2) K doložení souhlasu s novým uspořádáním pozemků získaného postupem
podle § 9 odst. 21 zákona slouží písemná výzva a doklad o jejím
doručení.
(3) Poznámka (§ 9 odst. 13 zákona) se nevyznačuje u pozemků, s nimiž
vlastník vstupuje do pozemkových úprav a na kterých již společná
zařízení existují nebo se navrhuje pouze jejich rekonstrukce.
(4) Vzor soupisu nových pozemků je uveden v příloze č. 3 k této
vyhlášce.
(5) Vysvětlivky ke vzoru soupisu nároků a vzoru soupisu nových pozemků
jsou uvedeny v příloze č. 4 k této vyhlášce.
§ 19
Výkup pozemků a reálné rozdělení podílového spoluvlastnictví
(1) Dohoda o reálném rozdělení podílového spoluvlastnictví (§ 9 odst.
16 zákona) se podepisuje před oprávněnou úřední osobou^8); není-li před
ní podepsána, předkládá se pozemkovému úřadu s úředně ověřenými podpisy
všech spoluvlastníků. Právní účinky dohody nastávají dnem, kdy je
dohoda podepsána všemi spoluvlastníky.
(2) Na výměře potřebné pro společná zařízení (§ 9 odst. 17 zákona) se
podílejí poměrnou částí všichni vlastníci pozemků, včetně těch, jejichž
pozemky se nacházejí v navazující části sousedícího katastrálního
území, a to i v případě, že v této navazující části nejsou žádná
společná zařízení navrhována.
§ 20
Věcná břemena
(1) Je-li podle schváleného návrhu zřízeno věcné břemeno k pozemku,
uvede se v soupisu nových pozemků podle vzoru v příloze č. 3 k této
vyhlášce způsob, případně výše náhrady.
(2) Účastníci řízení o pozemkových úpravách vyjádří svůj souhlas se
zatížením navrhovaných pozemků existujícím věcným břemenem (§ 9 odst.
18 zákona) svým podpisem na soupisu nových pozemků.
(3) U věcných břemen, která pouze přecházejí a nedochází u takto
zatíženého pozemku návrhem ke změně vlastníka, se souhlas podle
odstavce 2 nevyžaduje.
§ 21
Přiměřenost kvality, výměry a vzdálenosti původních a navrhovaných
pozemků
(1) Porovnání ceny, výměry a vzdálenosti navrhovaných a původních
pozemků se provádí vždy za všechny pozemky evidované v katastru
nemovitostí na jednom listu vlastnictví.
(2) Cena pozemku a porostu v soupisu nároků i v soupisu nových pozemků
se v součtu uvede se zaokrouhlením směrem nahoru na celé desetikoruny.
(3) Za jeden pozemek, s nímž vlastník vstupuje do pozemkových úprav (§
10 odst. 2 zákona), lze považovat i více parcel jednoho vlastníka,
které na sebe bezprostředně navazují. Upuštění od úhrady částky
nepřesahující 100 Kč se týká každého vlastníka nebo spoluvlastníka
samostatně.
(4) Vzdálenost se stanoví jako vážený aritmetický průměr vzdáleností
jednotlivých pozemků měřených vzdušnou čarou od bodu dohodnutého na
úvodním jednání. Tento bod je stejný pro řešené katastrální území i pro
navazující části sousedících katastrálních území řešených v obvodu
pozemkových úprav.
§ 22
Vystavení návrhu pozemkových úprav
(1) Vystavený návrh musí již obsahovat parcelní čísla přidělená
katastrálním úřadem. Pokud budou parcelní čísla přidělená katastrálním
úřadem použita až při vystavení návrhu, bude součástí vystaveného
návrhu rovněž srovnávací sestavení pracovních a přidělených parcelních
čísel s uvedením čísla příslušného listu vlastnictví, na kterém jsou
dosavadní pozemky v katastru nemovitostí evidovány.
(2) Ve vystavené mapě návrhu nového uspořádání pozemků jsou parcely
označeny pouze parcelními čísly přidělenými katastrálním úřadem.
(3) Návrh, který se ukládá u pozemkového úřadu, musí obsahovat všechny
doklady v originále. Za originál se považuje listinná podoba i
dokumenty archivované elektronickou spisovou službou, s výjimkou
doručenek pozvánky na šetření hranic, které jsou součástí dokumentace
předávané katastrálnímu úřadu.
§ 23
Rozhodnutí o schválení návrhu pozemkových úprav
(1) Souhlasem vlastníků alespoň 3/4 výměry pozemků řešených podle § 2
zákona se rozumí souhlasy podle § 9 odst. 20 a 21 zákona, s tím, že se
souhlasy udělené podle § 9 odst. 21 zákona nevedou odděleně.
(2) Písemná a grafická část návrhu, která se společně s rozhodnutím o
schválení návrhu včetně seznamu účastníků řízení zasílá účastníkům
řízení, se pevně spojí s rozhodnutím do svazku sešitím, které se
přelepí přelepkou tak, aby přelepka znemožňovala rozdělení listin bez
jejího poškození. Přelepka se opatří otiskem razítka příslušného
pozemkového úřadu se státním znakem z obou stran tak, aby část otisku
tohoto razítka byla otištěna na listině. Stejným způsobem se postupuje
i v případě doručování rozhodnutí podle § 11 odst. 8 zákona.
(3) Grafická část musí být vyhotovena v takové kvalitě, aby byla pro
účastníky řízení čitelná a srozumitelná.
§ 24
Rozhodnutí podle § 11 odst. 8 zákona
V rozhodnutí vydaném podle § 11 odst. 8 zákona se u pozemků řešených v
obvodu pozemkových úprav zohlední změny v katastru nemovitostí, ke
kterým u nich došlo během přerušení řízení podle § 11 odst. 9 zákona.
§ 25
Provádění pozemkových úprav
(1) Postup realizace společných zařízení je projednán nejprve se sborem
(§ 12 odst. 1 zákona) před jeho zánikem (§ 5 odst. 5 zákona). Sborem
stanovené priority realizace jsou pozemkovým úřadem předány
zastupitelstvu obce k projednání. Dokladem o projednání je usnesení
zastupitelstva obce.
(2) Součástí realizace plánu společných zařízení je také výsadba
porostu a financování péče o něj do doby předání obci nebo jinému
účastníkovi řízení (§ 9 odst. 12 zákona). Vysazený porost, realizovaný
podle schváleného plánu společných zařízení, předá pozemkový úřad obci
nebo jinému účastníkovi nejdéle do 3 let od výsadby.
§ 26
Upřesnění a rekonstrukce přídělů v rámci pozemkových úprav
(1) V územích, kde jsou zahájeny komplexní pozemkové úpravy, jejichž
součástí je upřesnění nebo rekonstrukce přídělů, se postupuje tak, že
pozemkový úřad rozhodne o určení hranic přídělu (§ 13 zákona). Výsledky
řízení o určení hranic přídělů jsou podkladem pro soupis nároků v
řízení o komplexních pozemkových úpravách.
(2) V řízení o upřesnění a rekonstrukci přídělů se zahájí řízení a koná
úvodní jednání, vyhotoví se soupis nároků, který se doručí všem známým
účastníkům řízení a současně vyloží na dobu 15 dnů k veřejnému
nahlédnutí, zaměří se skutečný stav terénu, na jehož základě a na
základě dohledaných podkladů se vyhotoví nový soupis nároků, který se
doručí do vlastních rukou všem známým účastníkům řízení a současně
vystaví na dobu 30 dnů k veřejnému nahlédnutí, a uskuteční se závěrečné
jednání. Na základě nového soupisu nároků se vydá rozhodnutí o určení
hranic pozemků.
(3) Při vyhotovování soupisu nároků se u pozemků s původem grafický
příděl § 3 odst. 3 zákona nepoužije.
(4) Jsou-li upřesnění a rekonstrukce přídělů ukončeny zápisem
rozhodnutí o určení hranic pozemků do katastru nemovitostí, projedná
pozemkový úřad náležitosti podkladů s katastrálním úřadem. Současně se
dohodne, zda se výsledky měření využijí pro obnovu katastrálního
operátu nebo se vyhotoví geometrický plán. V tomto případě se oceňování
pozemků ani jejich scelování neprovádí a plán společných zařízení se
nevyhotovuje.
§ 27
Obsah formuláře pro podání žádosti o udělení úředního oprávnění k
projektování pozemkových úprav
Písemná žádost o udělení úředního oprávnění k projektování pozemkových
úprav obsahuje jméno a příjmení, akademický titul, rodné příjmení,
datum a místo narození, rodné číslo, státní občanství, adresu místa
trvalého pobytu, kontaktní údaje, jméno a příjmení otce a matky, rodné
příjmení matky, nejvyšší dosažené vzdělání, včetně oboru nebo zaměření
studia, případně specializace, délku vykonané odborné praxe v
projektování pozemkových úprav, datum a podpis žadatele.
§ 28
Zrušovací ustanovení
Zrušuje se:
1. Vyhláška č. 545/2002 Sb., o postupu při provádění pozemkových úprav
a náležitostech návrhu pozemkových úprav.
2. Vyhláška č. 122/2007 Sb., kterou se mění vyhláška č. 545/2002 Sb., o
postupu při provádění pozemkových úprav a náležitostech návrhu
pozemkových úprav.
§ 29
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. února 2014.
Ministr:
Ing. Toman, CSc., v. r.
Příloha 1
NÁLEŽITOSTI NÁVRHU POZEMKOVÝCH ÚPRAV
Náležitostmi návrhu pozemkových úprav jsou:
I.
Průvodní list pozemkových úprav
Průvodní list obsahuje následující údaje:
1) název pozemkového úřadu,
2) forma a název pozemkových úprav,
3) kraj,
4) obec,
5) katastrální území,
6) převažující důvody pozemkových úprav,
7) základní cíle pozemkových úprav,
8) výměra řešeného území,
9) počet listů vlastnictví při vyložení nároků a ve schváleném návrhu,
10) počet parcel při vyložení nároků a ve schváleném návrhu,
11) zpracovatele návrhu pozemkových úprav (jméno/název, identifikační
číslo /IČ/ bylo-li přiděleno, popřípadě číslo zakázky) včetně jména,
příjmení, čísla úředního oprávnění osoby oprávněné k projektování
pozemkových úprav,
12) zpracovatele geodetických prací spojených s návrhem (jméno/název,
identifikační číslo /IČ/ bylo-li přiděleno, popřípadě číslo zakázky),
včetně jména, příjmení, čísla úředního oprávnění fyzické osoby,
13) datum
a) zahájení přípravných prací,
b) oznámení o zahájení pozemkových úprav,
c) zaměření skutečného stavu,
d) vyložení nároků,
e) schválení plánu společných zařízení zastupitelstvem obce,
f) vystavení návrhu pozemkových úprav,
g) závěrečného jednání,
h) kontrolních dnů,
14) náklady (v tis. Kč) na
a) přípravné projekční práce (rozbor současného stavu a dokumentace
soupisu nároků)
b) přípravné zeměměřické práce (doplnění podrobného bodového polohového
pole, pokud je to třeba, zaměření skutečného stavu a zjišťování průběhu
hranic)
c) zpracování návrhu pozemkových úprav (návrh plánu společných
zařízení, včetně souvisejícího zaměření výškopisu a vyhotovení
podélných a příčných profilů a návrh nového uspořádání pozemků)
d) jiné práce (například výkupy pozemků, zhotovení studie podle § 17
zákona, zřízení věcných břemen),
15) předpokládané náklady (v tis. Kč) na
a) pořízení digitální katastrální mapy (popřípadě geometrických plánů)
b) vytyčení a označení pozemků
c) realizaci celkem, z toho
ca) opatření sloužící ke zpřístupnění pozemků,
cb) protierozní opatření,
cc) vodohospodářská opatření,
cd) opatření k ochraně a tvorbě životního prostředí,
ce jiná opatření.
II.
Souhrnná zpráva
Souhrnná zpráva stručně charakterizuje činnosti a výsledky podle obsahu
jednotlivých dále uvedených bodů III až VIII. Závěrem souhrnné zprávy
je zhodnocení přínosů pozemkových úprav vzhledem ke stanoveným cílům.
III.
Dokumentace o přípravě řízení o pozemkových úpravách
Dokumentace o přípravě řízení obsahuje
1) souhrn podkladů pro návrh pozemkových úprav
a) podklady katastru nemovitostí
b) dostupné projektové dokumentace zpracované v zájmovém území
(například projekty vodo
hospodářských a melioračních staveb a dřívějších pozemkových úprav)
c) právní předpisy a metodické návody
d) územně plánovací podklady a územně plánovací dokumentaci
c) podklady k ochraně vod,
2) podmínky uložené katastrálním úřadem,
3) dohodu s katastrálním úřadem o zpracování podkladů pro obnovu
souboru geodetických informací pro pozemky pouze zaměřené a v obvodu
pozemkových úprav neřešené (nesměňované),
4) podmínky uložené správními úřady k ochraně zájmů podle zvláštních
právních předpisů, včetně podkladů pro stanovení obvodu pozemkových
úprav,
5) stanoviska organizací (např. správců vodních toků, správců povodí,
správců inženýrských sítí, správců dopravní infrastruktury), vyjádření
fyzických a právnických osob,
6) podklady o chráněných ložiskových územích a o stanovených dobývacích
prostorech.
IV.
Rozbor současného stavu
Rozbor současného stavu obsahuje
1) charakteristiku přírodních podmínek (například klimatické,
hydrologické, teplotní, fenologické, srážkové, geologické a půdní
poměry),
2) popis území a limity jeho využití (například členitost reliéfu,
biogeografické podmínky území, krajinný ráz, struktura půdního fondu,
zastoupení dřevin rostoucích mimo les, významné krajinné prvky,
chráněná území, území soustavy Natura 2000, pásma hygienické ochrany,
ochranná pásma vodních zdrojů, vymezený územní systém ekologické
stability, chráněné oblasti přirozené akumulace vod, vegetační stupně),
3) hospodářské využití území, vliv na životní prostředí
(charakteristika zemědělské výroby, lesní výroby, ostatní využití území
- například těžba surovin, průmysl, jímání vody, rekreace, specifické
zájmy v území - například zařízení pro obranu státu, nadzemní a
podzemní vedení a zařízení),
4) vyhodnocení výsledků podrobných terénních průzkumů, zaměřených
zejména na
a) dopravní systém (hustota dopravní sítě, stav komunikací apod.)
b) ochranu půdy (degradaci půdy, projevy a příčiny vodní eroze,
posouzení míry erozního ohrožení, další příčiny poškození půdy -
například záplavy, imise, těžba nerostů apod.)
c) poměry v oblasti vod (hustota, poloha a stav sítě vodních toků,
vodohospodářsky významné lokality a významná zařízení, záplavová území
a území určená k rozlivům povodní, popis jednotlivých toků, rybníků,
vodních nádrží, odvodňovacích a závlahových staveb apod.)
d) přírodu a krajinu (podmínky pro posílení ekologické stability
krajiny a pro zajištění funkčního stavu vymezeného územního systému
ekologické stability, výskyt zvláště chráněných druhů a cenných
biotopů, apod.),
5) vyhodnocení shromážděných podkladů
a) katastru nemovitostí
b) podmínek správních úřadů a dotčených podniků a právnických a
fyzických osob
c) územně plánovací dokumentace a územně plánovacích podkladů
d) projektové dokumentace zpracované v zájmovém území (posouzení
využitelnosti dřívější dokumentace),
6) v případě potřeby vektorizace mapy katastru nemovitostí a map
dřívějších evidencí.
V.
Zeměměřické práce a dokumentace k určení obvodu pozemkových úprav
Zeměměřické práce a dokumentace k určení obvodu pozemkových úprav
obsahují:
1) podrobné zaměření polohopisu, popřípadě i výškopisu (technická
zpráva, zápisníky podrobného měření, protokoly o výpočtech, seznam
souřadnic pomocných podrobných bodů, mapa podrobného měření vyhotovená
ve vhodném měřítku dohodnutém s katastrálním úřadem); s výjimkou
technické zprávy a mapy se vše předává pouze v digitální podobě,
2) výpočet výměry obvodu pozemkových úprav ze souřadnic, výpočet výměry
podle katastru nemovitostí a výpočet opravného koeficientu podle § 10
odst. 5,
3) přehled pozemků podle parcelních čísel v obvodu pozemkových úprav, z
toho pozemků řešených (směňovaných) a neřešených, u kterých bude
provedena pouze obnova souboru geodetických informací,
4) dokumentaci ke změně hranic katastrálního území zpracované podle
katastrální vyhlášky, pokud k ní dochází, a předává se v termínu
sjednaném s katastrálním úřadem.
VI. Dokumentace k soupisu nároků vlastníků pozemků
Dokumentace obsahuje:
1) abecední rejstřík vlastníků pozemků s uvedením údajů podle § 5 odst.
2 zákona a čísla listu vlastnictví,
2) seznam čísel listů vlastnictví s uvedením údajů podle § 5 odst. 2
zákona,
3) seznam pozemků podle parcelních čísel s uvedením listů vlastnictví v
obvodu pozemkových úprav,
4) výpisy z listu vlastnictví (na nosiči dohodnutém mezi pozemkovým
úřadem a zpracovatelem),
5) přehled pozemků s věcným břemenem, zástavním právem, popřípadě
předkupním právem (§ 11 odst. 13 zákona), pokud taková věcná práva
existují,
6) seznam pozemků s chráněnými zájmy podle zvláštních předpisů
evidovaných v obvodu pozemkových úprav (§ 3 odst. 3 zákona), které jsou
vymezeny příslušnými správními úřady na základě vyrozumění o zahájení
pozemkových úprav,
7) soupis (bilanci) nároků (příloha č. 2),
8) doklady o jednání s vlastníky pozemků týkající se řešení pozemků
podle § 9 odst. 16 zákona,
9) potvrzení obecního úřadu o vyložení soupisu nároků,
10) doklady o doručení soupisu nároků známým vlastníkům a doklady o
projednání námitek vlastníků k tomuto soupisu,
11) mapu vlastnických vztahů v obvodu pozemkových úprav v měřítku,
které umožní čitelnost tohoto grafického podkladu. Mapa může být v
případě řešeného území velkého rozsahu zobrazena na více listech s
přílohou kladu těchto listů a musí být potvrzena a podepsána osobou
oprávněnou k projektování pozemkových úprav,
12) doklady o dohledávání neznámých vlastníků.
7.
Plán společných zařízení
Plán společných zařízení obsahuje:
1) technickou zprávu:
a) úvodní část (výchozí podklady, účel a přehled navrhovaných opatření,
zásady zpracování plánu společných zařízení, zohlednění podmínek
stanovených správními úřady),
b) opatření sloužící ke zpřístupnění pozemků (zásady návrhu dopravního
systému a jeho projednávání, kategorizace a základní parametry
prostorového uspořádání hlavních a vedlejších cest, objekty a zařízení
dotčené návrhem cestní sítě, přehled cestní sítě),
c) protierozní opatření pro ochranu zemědělského půdního fondu (přehled
navrhovaných opatření proti vodní erozi a posouzení jejich účinnosti,
navrhovaná opatření proti větrné erozi, přehled dalších opatření
navrhovaných k ochraně půdy); současný stav i případný návrh
protierozních opatření posouzený na základě výpočtu průměrné ztráty
půdy a jeho porovnání s přípustnou hodnotou ztráty půdy stanovenou
podle hloubky půdního profilu,
d) vodohospodářská opatření (zejména opatření navrhovaná ke zlepšení
vodních poměrů a zlepšení hospodaření s vodou jako jsou opatření
zadržení nebo odvádění povrchových vod z území, k ochraně před
povodněmi, k ochraně povrchových a podzemních vod, k ochraně vodních
zdrojů, opatření u stávajících vodních děl na vodních tocích a staveb
sloužících k závlaze a odvodnění pozemků a ke kompenzaci negativních
dopadů melioračních staveb na vodní režim), včetně posouzení jejich
účinnosti na změnu odtokových parametrů,
e) opatření k ochraně a tvorbě životního prostředí, posílení ekologické
stability krajiny a biodiverzity (zejména skladebné části územního
systému ekologické stability určené k realizaci a návrh opatření k
zajištění jejich plné funkce).
Navrhovaná společná zařízení se doplňují podle potřeby výpočty,
popřípadě nezbytným rozsahem technického řešení za účelem určení
potřebné výměry půdy pro dané opatření.
2) přehled o výměře pozemků potřebné pro společná zařízení (v ha s
přesností na 4 desetinná místa):
a) výměra pozemků potřebná pro společná zařízení celkem a z toho
výměra, která přejde spolu se společným zařízením
aa) do vlastnictví obce
ab) do vlastnictví jiných osob (§ 12 odst. 4 zákona)
b) výměra, kterou se na celkové potřebě výměry půdy pro společná
zařízení (§ 9 odst. 17 zákona) podílí
ba) stát (z toho výměra získaná v průběhu pozemkových úprav výkupem
nebo darem)
bb) obec
bc) ostatní vlastníci půdy,
3) soupis změn druhů pozemků (stav podle KN, skutečný stav, navržený
stav)
a) přehledová tabulka
b) grafické vyjádření,
4) doklady o projednání návrhu plánu společných zařízení a studii
posouzení širších územních vazeb a specifických podmínek, pokud bylo
pozemkovým úřadem zadáno její vypracování,
5) grafické přílohy
a) přehledná mapa 1:10000,
b) mapa erozního ohrožení 1:5000 - 1:10000 (současný a navržený stav),
c) mapa plánu společných zařízení s výškopisným obsahem 1:2000 nebo
1:5000
d) schválená mapa plánu společných zařízení orazítkovaná a podepsaná
zástupcem obce s uvedením data schválení plánu společných zařízení
zastupitelstvem obce;
měřítko a počet mapových listů se volí podle velikosti a hustoty
zakreslovaných prvků;
6) doklad o předložení zpracovaného plánu společných zařízení dotčeným
správním úřadům.
VII.
Návrh nového uspořádání pozemků
Návrh obsahuje:
1) soupis (bilanci) pozemků vlastníků podle návrhu nového uspořádání a
jejich porovnání s nárokem s ohledem na přiměřenost podle § 10 zákona a
vyjádření vlastníka k návrhu (příloha č. 3),
2) seznam nových pozemků podle parcelních čísel,
3) seznam listů vlastnictví v obvodu pozemkových úprav,
4) seznam pozemků s chráněnými zájmy podle zvláštních předpisů
evidovaných v obvodu pozemkových úprav, vymezené příslušnými správními
úřady,
5) přehled pozemků s věcnými břemeny, zástavním právem, popřípadě
předkupním právem (§ 11 odst. 13 zákona), pokud takové pozemky jsou v
obvodu pozemkových úprav,
6) doklady o projednávání nového uspořádání pozemků s vlastníky,
7) tabulku obsahující přehled souhlasů/nesouhlasů vlastníků s návrhem,
včetně vyhodnocení procent souhlasů,
8) potvrzení o oznámení, kde a kdy byl návrh vystaven, doklady o jeho
doručení známým účastníkům a doklady o projednání námitek a připomínek
k návrhu,
9) srovnávací sestavení pracovních a přidělených parcelních čísel
katastrálním úřadem s uvedením příslušného listu vlastnictví,
10) mapu návrhu nového uspořádání pozemků v obvodu pozemkových úprav;
mapa může být v případě řešeného území velkého rozsahu zobrazena na
více listech s přílohou kladu těchto listů a s potvrzením obecního
úřadu o jejím vystavení a s potvrzením a podpisem osoby oprávněné k
projektování pozemkových úprav. V této mapě se uvádí parcelní čísla
přidělená katastrálním úřadem,
11) seznam pozemků dotčených poznámkou podle § 9 odst. 13 zákona.
IX.
Ostatní grafické přílohy, které nejsou součástí plánu společných
zařízení
Ostatní grafické přílohy obsahují:
1) přehlednou mapu 1:10000 nebo 1:25000,
2) mapu dřívější pozemkové evidence a mapu katastrální doplněnou o stav
zjednodušené evidence pozemků nebo soutisk mapy katastrální a dřívější
pozemkové evidence s provedenou transformací na zaměřený stav,
3) mapu bonitovaných půdně ekologických jednotek upřesněnou podle
zaměřeného skutečného stavu.
X.
Dokladová část
1) Dokladová část obsahuje veškeré doklady, týkající se průběhu řízení
(např. doklad o zahájení řízení, zápis z úvodního jednání, zápis ze
závěrečného jednání, doklady o doručování, protokoly o jednání s
účastníky řízení, usnesení, rozhodnutí).
2) Veškerá dokumentace odevzdaná zpracovatelem pozemkovému úřadu bude
archivována v originále. Jednotlivé listy této dokumentace budou
orazítkovány kulatým razítkem osoby úředně oprávněné k projektování
pozemkových úprav a touto osobou podepsány. Pokud jsou vytvořeny
soubory dokumentů, zajištěné tak, aby jednotlivé listy nebyly volně
oddělitelné, bude kulatým razítkem osoby úředně oprávněné k
projektování pozemkových úprav a jejím podpisem opatřena titulní strana
tohoto souboru dokumentů. Obdobně se postupuje i v případě grafických
podkladů.
Příloha 2
Soupis nároků
vzor
Příloha 3
Soupis nových pozemků
vzor
Příloha 4
Vysvětlivky ke vzoru soupisu nároků a soupisu nových pozemků
1. Vzory tabulek jsou závazné z hlediska obsahu a rozmístění
jednotlivých údajů, grafické vyjádření je orientační a lze je
přizpůsobit např. s ohledem na programové vybavení.
2. V označení pozemkových úprav v záhlaví se uvede forma a název.
3. V kolonce "podíl" se uvádí výše spoluvlastnického podílu (ve formě
zlomku), případně zkaratky např. SJM. Ve vysvělivkách se vysvětlí
význam.
4. V označení parcely se uvádí zkratka KN, PK, GP, atd; ve
vysvětlivkách se vysvětlí význam.
5. Jestliže dojede k reálnému rozdělení pozemku, uvede se v poznámce
soupisu nároků text "reálné dělení" a v soupisu nových pozemků se uvede
v poznámce text "Převod z LV..."
6. Pokud se vyskytuje v rámci jedné parcely více BPEJ, nejde o
rozdělení pozemků; k danému číslu parcely se uvedou v části „ocenění"
údaje v potřebném počtu dalších řádků.
7. Druh pozemku v soupisu nároků se uvádí dle stavu KN, pokud není při
zaměření zjištěn stav jiný. U pozemků dotčených § 3 odst. zákona se
uvede druh pozemku dle stavu KN.
Není-li stav v KN uveden, např. u pozemků ve zjednodušené evidenci,
uvádí se stav dle zaměření. Druh pozemku v soupisu nových pozemků
vyplývá ze schváleného návrhu.
8. Pokud vlastník ocenění dřevin rostoucích mimo les požaduje, uvede se
ve sloupci "druh" existence těchto dřevin např. označením "nálet,
solitéra".
9. Tabulka „Pozemky mimo obvod pozemkových úprav" se zařazuje podle
potřeby.
10. V řádku „Součet výměr podle druhu pozemků" se uvádějí vždy pouze ty
druhy pozemků, které se na daném LV vyskytují, a to za sebou, např.
orná půda .... m2., chmelnice ... m2, vinice ... m2, zahrady ... m2,
atd.
11. V soupisu nároků se ve sloupci "Další údaje" u dotčených pozemků
uvede příslušné ustanovení zákona (např. § 3 odst. 3), přičemž věcná
břemena, zástavní práva apod. lze označit v tabulce zkratkou, příp.
číselným kódem, a uvést ve "vysvětlivkách" jednotlivě podle potřeby.
12. V soupisu nároků, kde je obsažen pozemek, jehož vlastník není znám
a o jehož výměru se zvýší nárok státu se ve sloupci "poznámka" uvede
text "§ 9 odst. 16 zákona".
13. V soupisu nových pozemků se ve sloupci "poznámka" uvede u dotčených
pozemků text "agrotechnické/organizační opatření".
14. V případě, že spoluvlastníci souhlasí s uhrazením rozdílu ceny
přesahující kriterium 4%, uvede se alikvotní část ceny vztažená ke
každému spoluvlastnickému podílu samostatně.
15. V rámci poznámek a vysvětlivek je možné uvádět dle potřeby další
informace.
1) Zákon č. 256/2013 Sb., o katastru nemovitostí České republiky
(katastrální zákon).
2) Například zákon č. 142/1947 Sb., o revisi první pozemkové reformy,
zákon č. 46/1948 Sb., o nové pozemkové reformě.
3) § 2 vyhlášky č. 327/1998 Sb., kterou se stanoví charakteristika
bonitovaných půdně ekologických jednotek a postup pro jejich vedení a
aktualizaci.
4) Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu
(stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.
5) Vyhláška č. 357/2013 Sb., o katastru nemovitostí (katastrální
vyhláška).
6) § 18 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění
pozdějších předpisů.
7) Vyhláška č. 412/2008 Sb., o stanovení seznamu katastrálních území s
přiřazenými průměrnými základními cenami zemědělských pozemků, ve znění
pozdějších předpisů.
8) § 15 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb.