Příloha 1
Klamavé obchodní praktiky
Obchodní praktiky jsou vždy považovány za klamavé, pokud podnikatel
a) prohlašuje, že se zavázal dodržovat určitá pravidla chování (kodex chování)
nebo že tato pravidla chování byla schválena určitým subjektem, ačkoli tomu tak není,
b) neoprávněně používá značku jakosti nebo jiné obdobné označení,
c) prohlašuje, že jemu, jeho výrobku nebo jím poskytované službě bylo uděleno
schválení, potvrzení nebo povolení, ačkoli tomu tak není, nebo takové prohlášení
není v souladu s podmínkami schválení, potvrzení nebo povolení,
d) nabízí ke koupi výrobky nebo služby za určitou cenu, aniž by zveřejnil
důvody, na jejichž základě se může domnívat, že nebude sám nebo prostřednictvím jiného
podnikatele schopen zajistit dodávku uvedených nebo rovnocenných výrobků nebo služeb
za cenu platnou pro dané období a v přiměřeném množství vzhledem k povaze výrobku
nebo služby, rozsahu reklamy a nabízené ceny (vábivá reklama),
e) s úmyslem propagovat jiný výrobek nebo službu nabízí výrobek nebo službu
za určitou cenu a poté je odmítá ukázat spotřebiteli nebo odmítá přijetí objednávky
nebo dodání výrobku nebo služby v přiměřené lhůtě nebo předvede vadný výrobek,
f) nepravdivě uvádí, že výrobek nebo služba budou nabízeny pouze po omezenou
dobu nebo že budou nabízeny pouze po omezenou dobu za určitých podmínek s cílem přimět
spotřebitele k okamžitému rozhodnutí, aniž by mu poskytl přiměřenou lhůtu potřebnou
k informovanému rozhodnutí,
g) přislíbí poskytnout záruční a pozáruční servis spotřebitelům, s nimiž
před uzavřením smlouvy jednal jazykem, který není úředním jazykem členského státu,
v němž proběhlo jednání, a následně poskytne servis pouze v jiném jazyce, aniž to
spotřebiteli jasně sdělil před uzavřením smlouvy,
h) tvrdí nebo vytváří dojem, že prodávaný výrobek nebo poskytovaná služba
jsou dovolené, i když tomu tak není,
i) uvádí jako přednost nabídky práva, která vyplývají spotřebiteli přímo
ze zákona,
j) propaguje ve sdělovacích prostředcích výrobky nebo služby způsobem,
při němž si spotřebitel nemusí uvědomit, že se jedná o placenou reklamu výrobku nebo
služby,
k) uvádí nesprávné údaje o povaze a míře rizika pro osobní bezpečnost
spotřebitele nebo jeho rodiny, pokud si jeho výrobek nekoupí nebo nevyužije jím nabízenou
službu,
l) propaguje výrobek způsobem, který u spotřebitele může vyvolat dojem,
že byl vyroben určitým výrobcem, ačkoliv tomu tak není,
m) vytvoří, provozuje nebo propaguje program, ve kterém odměna pro spotřebitele
závisí především na získání dalších spotřebitelů do programu, nikoli na prodeji nebo
spotřebě výrobku (pyramidový program),
n) učiní nepravdivé prohlášení, že zamýšlí ukončit svoji činnost nebo
že přemísťuje provozovnu,
o) prohlašuje, že jím nabízené nebo prodávané výrobky nebo služby usnadní
výhru ve hrách založených na náhodě,
p) nepravdivě prohlašuje, že výrobek nebo poskytnutá služba může vyléčit
nemoc, zdravotní poruchu nebo postižení,
q) poskytuje nesprávné informace o tržních podmínkách nebo o možnosti opatřit
si výrobek nebo službu, aby tak přiměl spotřebitele koupit si tento výrobek nebo
nabízenou službu za méně výhodných podmínek, než jsou běžné tržní podmínky,
r) nabízí výrobky nebo služby prostřednictvím soutěže o ceny, aniž by
byly ceny uděleny nebo aniž by ceny odpovídaly původní nabídce nebo byla udělena
odpovídající náhrada,
s) uvádí u výrobku nebo služby slova „gratis", „zdarma", „bezplatně" nebo
slova podobného významu, pokud spotřebitel musí za výrobek nebo službu vynaložit
jakékoli náklady, s výjimkou nezbytných nákladů spojených s reakcí na nabídku, s
převzetím výrobku nebo služby nebo jejich doručením,
t) přiloží k propagačnímu materiálu výzvu k provedení platby s cílem vyvolat
u spotřebitele dojem, že si nabízený výrobek nebo službu již objednal, ačkoli tomu
tak není,
u) vyvolává dojem nebo nepravdivě uvádí, že nejedná v rámci své podnikatelské
činnosti nebo se prezentuje jako spotřebitel, nebo
v) vyvolává dojem nebo nepravdivě uvádí, že záruční i pozáruční servis
k výrobku je poskytován i v jiném členském státě, než ve kterém je výrobek prodáván.