40/2015 Sb.
ZÁKON
ze dne 10. února 2015,
kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění
pozdějších předpisů
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Čl. I
Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění zákona č.
110/2007 Sb., zákona č. 296/2007 Sb., zákona č. 76/2008 Sb., zákona č.
124/2008 Sb., zákona č. 41/2009 Sb., zákona č. 110/2009 Sb., zákona č.
227/2009 Sb., zákona č. 281/2009 Sb., zákona č. 417/2009 Sb., zákona č.
179/2010 Sb., zákona č. 423/2010 Sb., zákona č. 73/2011 Sb., zákona č.
258/2011 Sb., zákona č. 367/2011 Sb., zákona č. 420/2011 Sb., zákona č.
458/2011 Sb., zákona č. 1/2012 Sb., zákona č. 55/2012 Sb., zákona č.
167/2012 Sb., zákona č. 303/2013 Sb. a zákonného opatření Senátu č.
341/2013 Sb., se mění takto:
1. V § 22 odst. 1 úvodní části ustanovení větě druhé se číslo „8“
nahrazuje číslem „7“.
2. V § 23 odst. 7 písm. a) úvodní části ustanovení se slova „objektivně
nepředvídaných“ zrušují a za slovo „okolností“ se vkládají slova „ ,
které zadavatel jednající s náležitou péčí nemohl předvídat,“.
3. V § 23 odst. 7 písm. a) bodu 3 se číslo „20“ nahrazje číslem „30“.
4. V § 30 odst. 5 se věta druhá nahrazuje větou „Pro tyto osoby platí §
74 odst. 7 a § 75 odst. 6 věta první obdobně.“.
5. V § 59 odst. 2 se věta druhá nahrazuje větou „Ustanovení § 74 odst.
7 a § 75 odst. 6 se na členy zvláštní komise použije obdobně.“.
6. V § 69 odst. 5 větě třetí se slova „nebo 6“ zrušují.
7. V § 71 se odstavec 6 zrušuje.
Dosavadní odstavce 7 až 11 se označují jako odstavce 6 až 10.
8. V § 71 odst. 8 a v § 71 odst. 9 větě první se číslo „8“ za slovem
„odstavce“ nahrazuje číslem „7“.
9. V § 71 odst. 10 se slova „8 až 10“ nahrazují slovy „7 až 9“.
10. V § 72 odst. 3 se číslo „9“ nahrazuje číslem „8“.
11. V § 72 odst. 4 větě první se číslo „7“ nahrazuje číslem „6“.
12. V § 72 odst. 5 se číslo „8“ nahrazuje číslem „7“.
13. V § 72 odst. 6 se slova „5, 6 a 9 až 11“ nahrazují slovy „5 a 8 až
10“.
14. V § 73 odst. 1 větě druhé se číslo „9“ nahrazuje číslem „8“.
15. § 74 včetně nadpisu zní:
„§ 74
Složení hodnotící komise
(1) Pro posouzení a hodnocení nabídek v otevřeném řízení, užším řízení,
soutěžním dialogu a ve zjednodušeném podlimitním řízení a pro předběžné
hodnocení nabídek v jednacím řízení s uveřejněním ustanoví veřejný
zadavatel hodnotící komisi. Činí-li hodnotící komise ve vztahu k
dodavatelům úkony podle tohoto zákona, platí, že tyto úkony činí jménem
zadavatele.
(2) Povinnost veřejného zadavatele ustanovit hodnotící komisi podle
odstavce 1 se nepoužije při zadávání veřejných zakázek v dynamickém
nákupním systému podle § 95. V takovém případě provede hodnocení
prostřednictvím automatické metody hodnocení zadavatel.
(3) Hodnotící komise musí mít alespoň 5 členů. Je-li to odůvodněno
předmětem veřejné zakázky, musí mít hodnotící komise nejméně jednu
třetinu členů s příslušnou odborností ve vztahu k předmětu veřejné
zakázky.
(4) Členem hodnotící komise musí být vždy zástupce veřejného
zadavatele. Současně se jmenováním členů hodnotící komise jmenuje
veřejný zadavatel za každého člena hodnotící komise jeho náhradníka.
Ustanovení tohoto zákona vztahující se na člena hodnotící komise platí
obdobně pro jeho náhradníka.
(5) Členem hodnotící komise musí být u nadlimitních veřejných zakázek
na stavební práce autorizovaný architekt, autorizovaný inženýr nebo
autorizovaný technik^85).
(6) U významných veřejných zakázek zadávaných veřejným zadavatelem
podle § 2 odst. 2 písm. a) a b) musí mít hodnotící komise alespoň 9
členů. Je-li to odůvodněno předmětem veřejné zakázky, musí mít nejméně
dvě třetiny členů hodnotící komise příslušnou odbornost ve vztahu k
předmětu veřejné zakázky. Hodnotící komisi ustanoví vláda, a to na
návrh
a) ministra nebo jiné osoby, která jedná navenek jménem veřejného
zadavatele podle § 2 odst. 2 písm. a)^54), nebo
b) ministra nadřízeného veřejnému zadavateli podle § 2 odst. 2 písm.
b).
(7) Členové hodnotící komise nesmí být ve vztahu k veřejné zakázce a k
uchazečům podjati, zejména se nesmí podílet na zpracování nabídky, se
zřetelem k výsledku zadávacího řízení jim nesmí vzniknout osobní výhoda
nebo újma, nesmí mít osobní zájem na zadání veřejné zakázky a s
uchazeči je nesmí spojovat osobní ani pracovní či jiný obdobný poměr. O
své nepodjatosti učiní člen hodnotící komise písemně prohlášení
veřejnému zadavateli na počátku prvního jednání hodnotící komise nebo
na počátku jednání, na němž je poprvé v hodnotící komisi přítomen. Pro
tento účel sdělí veřejný zadavatel členovi hodnotící komise před prvním
jednáním identifikační údaje uchazečů, kteří podali nabídky.
(8) Vznikne-li důvod k podjatosti některého člena hodnotící komise v
průběhu její činnosti, je povinen tuto skutečnost bezodkladně oznámit
veřejnému zadavateli. Veřejný zadavatel v takovém případě vyloučí člena
hodnotící komise z další účasti v hodnotící komisi. Vznikne-li
veřejnému zadavateli pochybnost o nepodjatosti některého člena
hodnotící komise, postupuje obdobně. V takovém případě vyzve předseda
hodnotící komise k činnosti v hodnotící komisi za vyloučeného člena
jeho náhradníka.
(9) Veřejný zadavatel, který zadává veřejnou zakázku na základě rámcové
smlouvy, a sektorový zadavatel nejsou povinni ustanovit hodnotící
komisi a veškerá práva a povinnosti související s posouzením a
hodnocením nabídek plní zadavatel.“.
16. § 74a se včetně nadpisu a poznámky pod čarou č. 81 zrušuje.
17. V § 76 odstavec 2 zní:
„(2) Hodnotící komise může pro posouzení nabídek využít přizvané
poradce, kteří nesmí být ve vztahu k veřejné zakázce a k uchazečům
podjati; o tom je přizvaný poradce povinen učinit prohlášení podle § 74
odst. 7. Ustanovení § 74 odst. 8 a § 75 odst. 6 platí obdobně.“.
18. V § 77 odst. 1 se věta první nahrazuje větou „Při posouzení nabídek
uchazečů z hlediska splnění zadávacích podmínek a v případě použití
elektronické aukce po jejím ukončení posoudí hodnotící komise též výši
nabídkových cen ve vztahu k předmětu veřejné zakázky.“.
19. V § 78 odst. 4 větě třetí se za slovo „postižením“ vkládají slova
„a osob se ztíženým přístupem na trh práce“ a za větu třetí se vkládá
věta „Dílčími hodnotícími kritérii mohou být také organizace,
kvalifikace a zkušenosti osob zapojených do realizace veřejné zakázky,
pokud mají významný dopad na její plnění.“.
20. V § 84 odst. 1 se na konci písmene c) doplňuje slovo „nebo“.
21. V § 84 odst. 1 se na konci písmene d) slovo „ , nebo“ nahrazuje
tečkou a písmeno e) se zrušuje.
22. V § 97 odstavec 1 zní:
„(1) Před zahájením elektronické aukce je hodnotící komise povinna, a v
případě, kdy hodnotící komise není ustavena v souladu s § 74 odst. 9,
pak zadavatel, provést posouzení a hodnocení nabídek a pořídit zprávu o
posouzení a hodnocení nabídek podle § 80 (dále jen „předběžné
hodnocení“).“.
23. V § 97 se doplňuje odstavec 11, který zní:
„(11) Po ukončení elektronické aukce hodnotící komise posoudí nabídkové
ceny podle § 77.“.
24. V § 114 odst. 3 se za větu první vkládá věta „Navrhovatel je
povinen k návrhu připojit v elektronické podobě písemné důkazní
prostředky, jejichž provedení navrhl, nejsou-li součástí dokumentace o
veřejné zakázce.“.
25. V § 114 odst. 7 se věta druhá nahrazuje větou „Lhůta pro vydání
rozhodnutí však nezačne běžet dříve, než dojde k doplnění obecných
náležitostí podání, označení zadavatele v návrhu a uvedení v návrhu,
čeho se navrhovatel domáhá.“.
26. V § 114 odstavec 8 včetně poznámek pod čarou č. 86 a 87 zní:
„(8) Návrh, vyjádření k obdrženému návrhu, další podání účastníků
řízení, zadávací podmínky vyjma netextové části zadávací dokumentace
nebo soutěže o návrh, popřípadě dodatečné informace k zadávacím
podmínkám, které zadavatel poskytl podle § 49, je zadavatel povinen
zaslat Úřadu výhradně prostřednictvím datové schránky^86) nebo jako
datovou zprávu podepsanou uznávaným elektronickým podpisem^87).
86) Zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované
konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů.
87) § 2 písm. b) a d) zákona č. 227/2000 Sb., ve znění pozdějších
předpisů.“.
27. V § 114 se doplňují odstavce 10 a 11, které znějí:
„(10) Náležitosti návrhu podle odstavce 3 věty první a druhé nemohou
být dodatečně měněny ani doplňovány; Úřad k takovým změnám a doplněním
nepřihlíží. K novým skutečnostem uvedeným v návrhu oproti skutečnostem
obsaženým v námitkách podaných zadavateli přihlédne Úřad jen tehdy,
jde-li o takové skutečnosti, které navrhovatel nemohl tvrdit již vůči
zadavateli; navrhovatel je povinen prokázat, že jde o takové nové
skutečnosti, které nemohl tvrdit již vůči zadavateli.
(11) V řízení zahájeném na návrh mohou účastníci řízení navrhovat
důkazy, uvádět skutečnosti a činit jiné návrhy nejpozději ve lhůtě 15
kalendářních dnů ode dne doručení oznámení o zahájení řízení,
nevztahuje-li se na ně omezení podle odstavce 10; k později uvedeným
skutečnostem, návrhům důkazů a jiným návrhům Úřad nepřihlíží s výjimkou
skutečností, návrhů důkazů a jiných návrhů, jimiž má být zpochybněna
věrohodnost podkladů pro vydání rozhodnutí. O podmínkách pro
uplatňování návrhů důkazů, nových skutečností a jiných návrhů podle
věty první musí být účastníci řízení s výjimkou navrhovatele poučeni v
oznámení o zahájení řízení.“.
28. V § 115 odstavec 1 zní:
„(1) S podáním návrhu je navrhovatel povinen složit na účet Úřadu kauci
ve výši 1 % z nabídkové ceny navrhovatele za celou dobu plnění veřejné
zakázky nebo za dobu prvních čtyř let plnění v případě smluv na dobu
neurčitou, nejméně však ve výši 50 000 Kč, nejvýše ve výši 10 000 000
Kč. V případě, že navrhovatel nemůže stanovit celkovou nabídkovou cenu,
je povinen složit kauci 100 000 Kč. V případě návrhu na uložení zákazu
plnění smlouvy je navrhovatel povinen složit kauci ve výši 200 000 Kč.
Bankovní spojení Úřad uveřejní na své internetové adrese.“.
29. V § 115 se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3, který zní:
„(3) Úřad vrátí kauci sníženou o 20 %, vzal-li navrhovatel svůj návrh
před vydáním rozhodnutí ve věci samé zpět; tím není dotčen odstavec 2
písm. b).“.
Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 4.
30. V § 115 odst. 4 větě první se za slova „v odstavci 2“ vkládají
slova „a 3“.
31. V § 115 se doplňuje odstavec 5, který zní:
„(5) Kauce musí být připsána na účet Úřadu nejpozději poslední den
lhůty stanovené podle § 114 odst. 4 nebo 5 pro doručení návrhu Úřadu.“.
32. V § 117a písmena a) a b) znějí:
„a) návrh neobsahuje obecné náležitosti podání^64) nebo označení
zadavatele nebo v něm není uvedeno, čeho se navrhovatel domáhá, nebo k
návrhu není připojen doklad o složení kauce ve výši podle § 115 odst. 1
a navrhovatel tyto nedostatky návrhu ve lhůtě stanovené Úřadem
neodstranil,
b) návrh neobsahuje, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož
důsledku navrhovateli hrozí nebo vznikla újma na jeho právech,“.
33. V § 117a se za písmeno b) vkládají nová písmena c) a d), která
znějí:
„c) nedošlo k připsání kauce ve výši podle § 115 odst. 1 na účet Úřadu
ve lhůtě podle § 115 odst. 5,
d) k návrhu zasílanému Úřadu před uzavřením smlouvy na veřejnou zakázku
není připojen doklad o doručení námitek zadavateli a doklad o opětovném
složení jistoty podle § 67 odst. 4,“.
Dosavadní písmena c) a d) se označují jako písmena e) a f).
34. Za § 117b se vkládá nový § 117c, který včetně nadpisu zní:
„§ 117c
Zvláštní ustanovení o průběhu řízení
(1) V elektronické podobě podepsané uznávaným elektronickým podpisem se
činí:
a) podání účastníků v řízeních o přezkoumání úkonů zadavatele
zahájených z moci úřední,
b) rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu.
(2) Úřad může přerušit řízení při výkonu dohledu podle § 112 s cílem
získat odborné stanovisko nebo znalecký posudek. Od vydání usnesení o
přerušení řízení, proti kterému se nelze odvolat, do doručení odborného
stanoviska nebo znaleckého posudku Úřadu lhůta pro vydání rozhodnutí
neběží.
(3) Úřad stanoví účastníkům řízení před vydáním rozhodnutí ve věci
lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí. Tato lhůta nesmí být
kratší než 7 kalendářních dnů. K pozdějším vyjádřením Úřad nesmí
přihlédnout. Ustanovení § 114 odst. 11 části věty první za středníkem
se použije obdobně.“.
35. V § 120 odst. 1 písm. f) se za slovo „nepořídí“ vkládá slovo „ ,
nezašle“.
36. V § 121 odst. 3 se číslo „5“ nahrazuje číslem „3“ a číslo „10“ se
nahrazuje číslem „5“.
37. V § 148 odst. 6 se doplňuje věta „Vysokoškolské diplomy lze
předkládat v latinském jazyce.“.
38. V § 151 odst. 1 se věta druhá nahrazuje větou „Tato osoba musí
splňovat požadavek nepodjatosti podle § 74 odst. 7 a nesmí se účastnit
příslušného zadávacího řízení.“.
39. V § 155 se doplňuje odstavec 5, který zní:
„(5) Zadavatel je povinen do deseti dnů ode dne doručení výzvy Úřadu
zaslat dokumentaci o veřejné zakázce prostřednictvím datové schránky
nebo jako datovou zprávu podepsanou uznávaným elektronickým podpisem, s
výjimkou dokumentů uvedených v § 114 odst. 9, které je povinen v téže
lhůtě zaslat Úřadu v listinné podobě, prostřednictvím datové schránky
nebo jako datovou zprávu podepsanou uznávaným elektronickým podpisem.“.
40. § 156 včetně nadpisu zní:
„§ 156
Odůvodnění veřejné zakázky
(1) Veřejný zadavatel u nadlimitní a podlimitní veřejné zakázky
uveřejní na profilu zadavatele odůvodnění
a) účelnosti veřejné zakázky,
b) přiměřenosti požadavků na technické kvalifikační předpoklady,
c) vymezení obchodních a technických podmínek veřejné zakázky ve vztahu
k potřebám veřejného zadavatele,
d) stanovení základních a dílčích hodnotících kritérií a způsobu
hodnocení nabídek ve vztahu k potřebám veřejného zadavatele.
(2) Veřejný zadavatel uveřejní odůvodnění podle odstavce 1 do 3
pracovních dnů od uveřejnění oznámení o zahájení zadávacího řízení nebo
od odeslání výzvy o zahájení zadávacího řízení.
(3) Veřejný zadavatel podle § 2 odst. 2 písm. a) a b) předloží
odůvodnění veřejné zakázky podle odstavce 1 u významné veřejné zakázky
společně s odůvodněním stanovení předpokládané hodnoty veřejné zakázky
ke schválení vládě. Schválení vládou je podmínkou pro zahájení
zadávacího řízení.
(4) Veřejný zadavatel podle § 2 odst. 2 písm. c) předloží odůvodnění
podle odstavce 1 u významné veřejné zakázky ke schválení
zastupitelstvu. Schválení zastupitelstvem je podmínkou pro zahájení
zadávacího řízení.
(5) Veřejný zadavatel podle § 2 odst. 2 písm. d) předloží odůvodnění
podle odstavce 1 u významné veřejné zakázky ke schválení orgánu
rozhodujícímu o otázkách jeho hospodaření podle zvláštního právního
předpisu^84).
(6) Ustanovení odstavců 1 až 5 se nepoužijí
a) na veřejné zakázky zadávané ve zjednodušeném podlimitním řízení,
b) na veřejné zakázky zadávané v jednacím řízení s uveřejněním podle §
22 odst. 1 a 2 a
c) na veřejné zakázky zadávané v jednacím řízení bez uveřejnění podle §
23 odst. 1, § 23 odst. 4 písm. b), § 23 odst. 5 písm. c) až e), § 23
odst. 6 až 9, § 23 odst. 10 písm. a) a c) a § 23 odst. 11.
(7) Veřejný zadavatel postupuje při použití soutěže o návrh podle
odstavců 1 až 5 obdobně.
(8) Podrobnosti rozsahu odůvodnění stanoví prováděcí právní předpis.“.
41. V § 157 odst. 2 se na konci písmene e) čárka nahrazuje tečkou a
písmeno f) se zrušuje.
42. V § 157a odst. 1 se na konci písmene b) doplňuje slovo „nebo“ a
písmeno c) se zrušuje.
Dosavadní písmeno d) se označuje jako písmeno c).
43. V § 159 odstavec 3 zní:
„(3) Ministerstvo vydá vyhlášku k provedení § 17 písm. w), § 44 odst. 4
písm. a) a b), § 46a, § 46d odst. 1, § 86 odst. 2, § 103 odst. 7, §
108, § 119 odst. 2, § 146 odst. 3 a 6, § 147a odst. 8, § 149 odst. 8 a
9 a § 156 odst. 8.“.
Čl. II
Přechodné ustanovení
Zadávání veřejných zakázek, soutěže o návrh a řízení o přezkoumání
úkonů zadavatele Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, zahájené přede
dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se dokončí a práva a povinnosti s
ním související se posuzují podle zákona č. 137/2006 Sb., ve znění
účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
Čl. III
Účinnost
Tento zákon nabývá účinnosti dnem jeho vyhlášení.
Hamáček v. r.
Zeman v. r.
Sobotka v. r.